صنعت غذا و کشاورزی

مجید فرشچی: حمایت‌های دولتی مهم‌ترین رکن رونق تولید و صادرات در ایران است

مجید فرشچی، مدیرعامل شرکت فیدار صنعت برتر آبین

مدیرعامل شرکت فیدار صنعت برتر آبین بیان کرد: تجربه نشان داده اگر قرار باشد در ایران محصولی تولید شود، باید دولت از تولیدکننده حمایت کند؛ یعنی دولت باید به تولیدکننده وام با بهره پایین بدهد تا این چرخه تولید راه بیفتد و پس از اینکه تولید به حد قابل قبولی رسید بتواند اقساط وام را بپردازد. افزون بر این، باید مالیات هم برای تولیدکننده کمتر لحاظ شود.

مجید فرشچی، مدیرعامل شرکت فیدار صنعت برتر آبین، در گفت‌‎وگو با گروه رسانه‌ای آتا (دبیرخانه اجلاس تجارت محصولات کشاورزی و غذا)، به ارائه تحلیل درباره وضعیت تولید و صادرات محصولات صنعتی و غیرصنعتی پرداخت. وی در پاسخ به این پرسش که محصولات تولیدی در ایران تا چه میزان با محصولاتی که در کشورهای دیگر تولید می‌شود قابل رقابت است؟ بیان کرد: در سال‌هایی که در صنف ماشین آلات کشاورزی فعالیت داشته‌ام بسیاری از مراکز تولید را از نزدیک دیده‌ام و می‌توانم بگویم محصولاتی که در ایران تولید می‌شود از حیث کیفیت در سطح قابل قبولی است. یکی از دلایل تولید محصولات با کیفیت بهره‌گیری از تکنسین‌های دقیق و حرفه‌ای است که سبب شده این محصولات بتوانند با کالاهایی که در کارخانه‌های بزرگ دنیا تولید می‌شوند قابل رقابت باشند.

وی در ادامه به تبیین دلایل عدم موفقیت در صادرات این محصولات تصریح کرد: دلیل اصلی به بهای تمام‌شده محصول بازمی‌گردد که بهای زیادی است. در حال حاضر کشور چین بزرگ‌ترین رقیب ما محسوب می‌شود که می‌تواند کالاهایی که در ایران تولید می‌شود را تولید و صادر کند؛ چراکه در چین از یک‌سو هزینه‌ها پایین است و از دیگر سو دولت از تولیدکننده حمایت می‌کند. بر این اساس، در کشوری مانند چین تولید و صادرات موفق است اما در ایران اینچنین نیست.

فرشچی با اشاره به دیگر چالش‌های پیش‌روی صادرات بیان کرد: در ایران دو مدل صادرات جریان دارد؛ صادرات محصولات غیرصنعتی مانند مواد غذایی، صیفی‌جات و مواد غذایی و صادرات محصولات صنعتی. بیشترین حجم صادرات از ایران مربوط به محصولات غیرصنعتی می‌شود؛ چراکه هزینه تولید این محصولات کمتر از تولید محصولات صنعتی است. به همین دلیل است که تولیدکننده هنگامی که پیش از شروع تولید یک قطعه صنعتی به لحاظ ریالی محاسباتش را انجام می‌دهد به این نتیجه می‌رسد که این کار صرفه اقتصادی ندارد و باید چندین سال منتظر بماند تا بتواند به هزینه اولیه خودش دست پیدا کند.

وی در ادامه افزود: بر این اساس، فقط کارخانه‌هایی می‌توانند در صادرات محصولات صنعتی موفق باشند که سال‌ها است فعالیت می‌کنند و توانسته‌اند به این مرحله برسند. برای چنین کارخانه‌هایی صادرات توجیه دارد اما برای کارخانه‌هایی که در ابتدای راه قرار دارند، صادرات توجیهی ندارد. دلیل اینکه همواره وارد کردن کالا از کشوری نظیر چین توجیه دارد نیز همین است که بسیاری از کارخانه‌ها در داخل توان تولید ندارند.

وی در ادامه افزود: تجربه نشان داده که اگر قرار باشد در ایران محصولی تولید شود، باید دولت از تولیدکننده حمایت کند؛ یعنی دولت باید به تولیدکننده وام با بهره پایین بدهد تا این چرخه تولید راه بیفتد و پس از اینکه تولید به حد قابل قبولی رسید بتواند اقساط وام را بپردازد. افزون بر این، باید مالیات هم برای تولیدکننده کمتر لحاظ شود. بنابراین اگر دولت حمایت می‌کرد و دلار هم به این مبلغ نمی‌رسید ، ایران حتی می‌توانست در صادرات از چین هم موفق‌تر باشد.

مدیرعامل شرکت فیدار صنعت برتر آبین در انتهای صحبت‌های خود بیان کرد: مجدداً تأکید می‌کند که برای تولید و صادرات فقط باید دولت به حمایت بپردازد تا تولید‌کننده بتواند کارش را راه بیندازد و پس از چند سال، اقساط وامش را بپردازد. از طرفی نباید فراموش کنیم که اطلاعاتی که در ایران داریم در کشوری نظیر چین وجود ندارد. آن‌ها صرفاً دور یکدیگر جمع شده‌اند و کار می‌کنند اما در ایران اگر قرار باشد قطعه‌ای تولید شود روی آن بررسی‌های دقیقی صورت می‌گیرد. پس شرط موفقیت در صادرات حمایت‎‌های دولت است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *