صنعت غذا و کشاورزی

سیدتقی حجازی خواستار شد: دولت موانع صادرات را بردارد/ انتقال پول و دلالی؛ دو مشکل عمده در صادرات

سیدتقی حجازی

سیدتقی حجازی، عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کاشان، با اشاره به مهم‌ترین مشکلات در زمینه صادرات بیان کرد: دولت باید سنگ‌هایی که در مقابل تولیدکننده و صادرکننده قرار داده را بردارد تا مسیر باز شود و تاجران بتوانند فعالیتشان را داشته باشد.

سیدتقی حجازی، از جمله فعالان اقتصادی کشور است که در حال حاضر مسئولیت‌های مختلفی را بر عهده دارد. از جمله این مسئولیت‌ها می‌توان به ریاست هیئت مدیره شرکت تقطیران کاشان، ریاست کانون گل سرخ و ریاست میز توسعه و صادرات گلاب اشاره کرد. افزون بر این‌ها وی از بنیان‌گذاران شرکت کشت و صنعت گلکاران و باریج اسانس کاشان است.

این فعال اقتصادی در گفت‌وگو با گروه رسانه‌ای آتا (دبیرخانه اجلاس تجارت محصولات کشاورزی و غذا)، به طرح بحث در زمینه وضعیت تولید و صادرات محصولات کشاورزی کاشان و مهم‌‌ترین چالش‌های پیش روی صادرات پرداخت و بیان کرد: از جمله دلایلی که سبب شده تا در کاشان با تنوع محصولات کشاورزی مواجه باشیم، شرایط جغرافیایی این شهر و مردم ساکن در آن است. بسیاری از کارشناسان این مسئله را زیر سوال می‌برند اما باید توجه داشت که مهم‌ترین ویژگی‌ کاشان این است که می‌تواند از فرصت‌های مختلف کشاورزی بهره‌برداری کند.

حجازی با اشاره به محصولات صادراتی کاشان تصریح کرد: یکی از محصولاتی که زمینه صادراتی بسیار خوبی دارد، انار است که در این زمینه مزرعه‌ بسیار علمی و فنی‌ای در شهر وجود دارد. یکی دیگر از محصولاتی که اخیراً مورد توجه قرار گرفته پسته است. کشت پسته در مناطق کویری توسعه خوبی داشته و روزبه‌روز در حال توسعه بیشتر است. البته یکی از مشکلات اساسی در شهر کاشان، مشکل آب است که با هوشیاری مردم در مصرف آب این مشکل تا حدود زیادی مرتفع شده است؛ برای نمونه افرادی که به سبزی‌کاری اشتغال دارند، از یک دوره کشت زمین، چند محصول را برداشت می‌کنند تا نهایت استفاده از آب را داشته باشند.

وی بیان کرد: افزون بر محصولاتی که به آن‌ها اشاره شد باید به گل سرخ و گلاب هم اشاره کنم. تولید و صادرات گل سرخ بسیار توسعه یافته و در شهرهای دیگر هم در حال توسعه است. صادرات گلاب نیز به اقصی نقاط دنیا انجام می‌شود؛ یعنی از آمریکا تا چین و کشورهای حوزه خلیج فارس مشتری گلاب کاشان هستند. استخراج گلاب نیز بر اساس دانش‌های نوین و تکنولوژی‌های روز دنیا انجام می‌شود. گلاب محصولی است که به مواد اولیه نیاز ندارد و می‌تواند اقتصاد نیروهای کشاورزی تا صنعتی و تجاری را تأمین کند. یکی از دلایلی که سبب شده تولید و صادرات گلاب وضعیت مساعدی داشته باشد نیز عدم ورود دولت در این زمینه است.

حجازی در ادامه افزود: یکی از مشکلاتی که امروزه در صنعت کشاورزی با آن روبه‌روی هستیم، نحوه آبیاری زمین‌های کشاورزی است. من به همراه برادرم در ردیف نخستین گروه‌هایی بودیم که آبیاری تحت فشار را در ایران و منطقه پایه‌گذاری کردیم اما متأسفانه در ایران به این مسئله اقبال خوبی صورت نمی‌گیرد. گاهی اوقات کشاورزان در این زمینه ابهاماتی دارند و چون پاسخی دریافت نمی‌کنند به سمت آبیاری سنتی متمایل می‌شوند.

وی بیان کرد: یکی از مشکلاتی که در زمینه صادرات با آن مواجه هستیم، مسئله دلالی است. یعنی با کمال تأسف محصولاتی نظیر زعفران یا پسته کاشان توسط دلالان به کشورهای دیگر وارد می‌شود. بر همین اساس نامی از ایران در هنگام مصرف این محصولات مطرح نمی‌شود و سودآوری هم کاهش می‌یابد. یکی دیگر از مشکلات نیز عبارت از مشکل انتقال پول است. در این زمینه افرادی که سابقه بیشتری دارند بهتر می‌توانند این مشکل را رفع کنند اما افراد تازه‌کار با دشواری‌هایی مواجه می‌شوند.

رئیس میز صادرات گلاب و رئیس انجمن تولیدكنندگان گلاب و عرقیات در پایان صحبت‌های خود تصریح کرد: دولت باید سنگ‌هایی که در مقابل تولیدکننده و صادرکننده قرار داده را بردارد تا مسیر باز شود و تاجران بتوانند فعالیتشان را داشته باشد. تولیدکنندگان کاشان در ردیف نخبگان کشور قرار می‌گیرند که سابقه کارشان هم همین مسئله را تأیید می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *