تغذیه و سلامت

تغذیه سالم را جدی بگیریم برای بهبود کیفیت و کمیت عمر

عاطفه-چراغیان-کارشناس-تغذیه-و-ارشد-تغذیه-ورزشی

به گزارش روابط عمومی گروه رسانه‌ای آتا، نخستین نمایشگاه تخصصی «زندگی سالم» در بهمن سال جاری واقع در برج میلاد تهران برگزار می‌شود. محورهای مورد تأکید در این رویداد که گروه رسانه‌ای آتا برگزاری آن را بر عهده دارد، عبارت از: «محصولات غذایی سلامت‌محور»، «محصولات ارگانیک»، «رژیم غذایی سالم» و «تغذیه ورزشی» هستند.

به منظور بررسی بیشتر این موضوع با عاطفه چراغیان، کارشناس تغذیه و ارشد تغذیه ورزشی ، به گفت‌وگو پرداختیم. از جمله مهم‌ترین مباحثی که در این گفت‌وگو به آن‌ها پرداخته شد میتوان به مهم‌ترین تهدیدها برای سلامت جامعه و تغذیه، مؤلفه‌های غذای سالم اشاره کرد.

اساساً چه تغییری در سبد غذایی مردم و چه تهدیدهایی برای مردم ایجاد شده است؟

در حال حاضر نشاسته و قندهای ساده، قسمت عمده ای از سبد غذایی ما را به خود اختصاص داده است، مصرف کربوهیدرات اضافه در کنار مصرف کمترغلات کامل و فیبر میتواند فرد را به سمت بیماری‌های مرتبط با لایف استایل و تغذیه مثل کبد چرب روانه کند.

از طرفی مصرف زیاد غذاهای سرخ شده و فست فود نسبت به گذشته و مصرف کمتر از دو بار در هفته ماهی و منابع امگا 3، باعث شده نسبت امگا6 به امگا3 که نهایتاً لازم است 1/4 باشد بنا به آمار، به 1/11 و حتی 1/30 برسد و این یعنی التهاب، چاقی و مشکلات مختلفی که ما را با آن مواجه می‌کند.

الگوی غذایی غلط چطور اصلاح میشود؟

اصلاح الگوی تغذیه غلط در هر فردی نیازمند زمان هست، یعنی احتمالا ما نمیتوانیم یک شبه تصمیم بگیریم که دیگر شیرینی نخوریم یا از فردا مصرف فست فود تعطیل شود و انتظار این را هم داشته باشیم که پای تصمیمی که گرفتیم، بیایستیم و مدت‌ها ادامه دار باشد، اتفاقاً این کار خیلی درستی نیست، چون عادت غلط یک شبه ایجاد نشده که حالا این انتظار را داشته باشیم که یک شبه هم عادت درست را جایگزین کنیم.

بهتر این است که ما یکسری عادات خوب رو وارد برنامه روزانه مان کنیم و بعد از مدتی خواهیم دید که عادت های خوب آرام و آرام خود را جایگزین می‌کنند.

مصرف مکمل های غذایی را تا چه حد لازم میدانید؟

مصرف مکمل لازم و ضروری نیست فقط در صورتی که کمبود نیروی بدن داشته باشیم؛ مثلا اگر فردی کم خونی و فقر آهن داشته باشه قاعدتا با مصرف گوشت برطرف نخواهد شد و ذخایر آهن به میزان مورد نظر نخواهد رسید در اینجا ما نیازمند مصرف مکمل هستیم که ضروری است.

مورد دوم زمانی هست که ما در معرض کمبود باشیم، فرضا به دلایلی نمیتوانیم از منابع کلسیم (لبنیات) استفاده کنیم یا فرضا وگان هستیم و منابعB12 را استفاده نمی‌کنیم و رژیم غذایی سخت و غیر اصولی را شروع کردیم؛ در این صورت باید از مکمل‌ها استفاده شود.

تغذیه سالم همان رزیم غذایی است؟

رژیم غذایی در واقع الگوی غذایی روزانه‌ای است که ما طبق عادت، در انتخاب‌های غذایی روزانه‌مان به کار میبریم.

اما در تغذیه سالم، ما به صورت هدفمند و آگاهانه، نه از سر عادت، رژیم غذاییمان را به سمت دریافت کالری متناسب با قد و وزنمان، انتخاب‌های غذایی سالم‌تر و دریافت تمامی گروه های غذایی مورد نیاز بدن، هدایت می‌کنیم

به طور کلی یک فرد زمانی از الگوی تغذیه سالم پیروی کرده است که در طی روز و طول هفته، همه گروه های غذایی را که شامل غلات، میوه، سبزیجات، لبنیات، گوشت و چربی‌ها هستند، به بدن برساند.

رژیم های غذایی ناسالم چه بیماری را ایجاد می کند؟

رژیم های غذایی ناسالم، مصرف چربی اشباع، نشاسته و کربوهیدرات ساده در مقدار زیاد و مصرف کم فیبرها، چربی‌های مفیدتر و پروتئین کافی و همچنین عدم تحرک در کنار دریافت کالری زیاد، فرد را به سمت چاقی و اضافه وزن و در نهایت سندروم متابولیک که شامل فشار خون و بالا چربی خون بالا کبد چرب دیابت میبرد

داشتن یک رژیم غذایی غیراصولی بدن را به سمت التهاب می‌برد و سیستم ایمنی ما را تضعیف می‌کند که باعث بروز انواع سرطان‌ها می‌شود.

گاهی فرد برای فرار از چاقی، اضافه وزن و مشکلات آن، رژیم‌های غذایی سخت و غیراصولی را انتخاب می‌کند و حتی به مصرف قرص های لاغری غیرمجاز روی می‌اورد که میتواند فرد را با مشکلات مختلف مانند از دست رفتن عضلات، کمبود ویتامین و املاح، مشکلات جنسی مخصوصا در سنین بالا و سارکوپنی مواجه می‎‌کند.

یک نکته مهم تغذیه‌ای بفرمایید

یک مقاله منتشر شده در سال ۲۰۱۹ اعلام کرد که در سال ۲۰۱۷ ، ۱۱ میلیون مرگ تنها در اثر رژیم غذایی اتفاق افتاد، عوامل خطرناکی مانند مصرف زیاد سدیم، مصرف کم غلات کامل، مصرف کم میوه. که این موارد به عنوان عوامل خطرناک تهدید کننده جان در رژیم غذایی، در اکثر نقاط جهان معرفی شدند.
تغذیه سالم را جدی بگیریم برای بهبود کیفیت و کمیت عمر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *