تغذیه و سلامت

عمومی‌سازی مصرف محصولات سلامت‌محور

محمدمهدی-افشار،-مدیر-عامل-شرکت-رامش-روژان-ماندگار

مدیر عامل شرکت رامش روژان ماندگار بیان کرد: برخی از محصولات قیمت جهانی بالایی دارند و موجب می‌شود تا افراد کمتری بتوانند از آن‌ها استفاده کنند و برای حل این مشکل به کشت این محصولات در ایران آغاز کرده‌ایم تا قیمت‌ها نیز کاهش یابد. البته به لحاظ کیفیت ممکن است این محصول قابل رقابت با مشابه خارجی نباشد اما می‌توانند موجب شوند تا مخاطبان بیشتری از این محصولات استفاده کنند.

به گزارش روابط عمومی گروه رسانه‌ای آتا، محمدمهدی افشار، مدیر عامل شرکت رامش روژان ماندگار است که به تولید محصولات ارگانیک و سلامت‌محور می‌پردازد. این شرکت از سال 1395 آغاز به کار کرده و محصولاتی از قبیل «دانه کینوا» و «گرانولا» را با برند مدیاف عرضه می‌کند. به منظور بررسی وضعیت تولید و مصرف این محصولات در ایران با او به گفت‌وگو پرداختیم.

وی در ابتدا بیان کرد: هنگامی که وارد این عرصه شدیم، برخی برندهای خاص در این زمینه فعالیت داشتند و مصرف‌کننده این محصولات نیز قشر خاصی بودند اما با اتخاذ برخی راهبردها توانستیم در زمینه قیمت‌ها تعادل ایجاد کنیم تا قشرهای بیشتری بتوانند از این محصولات استفاده کنند. در حال حاضر نیز بیشترین مصرف‌کنندگان این محصولات، ورزشکاران و کسانی که رژیم غذایی خاصی را دنبال می‌کنند هستند.

افشار در پاسخ به این پرسش‌ که آیا می‌توان این محصولات را به نحوی عرضه کرد که عموم مردم هم از آن‌‎ها استفاده کنند؟ گفت: از نظر جهانی، محصولی مانند کینوا نسبت به سایر غلات، قیمت بالاتری دارد. برخی دیگر از محصولات نیز همین وضعیت را دارند. برای حل این مشکل به کشت محصولات این‌چنینی در ایران آغاز کرده‌ایم تا قیمت‌ها نیز کاهش یابد. البته به لحاظ کیفیت ممکن است این محصول قابل رقابت با مشابه خارجی نباشد اما می‌توانند موجب شوند تا مخاطبان بیشتری از این محصولات استفاده کنند. در صورتی که در این زمینه هزینه‌های بیشتری صرف شود فرهنگ‌سازی بهتری هم انجام خواهد شد.

وی با اشاره به چالش‌هایی که در زمینه تولید و عرضه این محصولات وجود دارد بیان کرد: در مورد محصولی نظیر کینوا، بیشترین مشکل به بذرهایی بازمی‌گردد که در ایران کشت می‌شود. این بذرها کیفیت مطلوبی ندارند و عمده‌ترین دلیل اختلاف کیفیت این محصول با مشابه خارجی آن همین مورد است. بر این اساس لازم است تا بذرهای ژنتیک‌دار به کشور وارد شوند.

افشار در ادامه اظهار داشت: در مورد جوی دو سر نیز همین مشکل وجود دارد و از طرفی تکنولوژی فرآوری این محصول نیز بسیار گران‌قیمت است و باید حدود سه میلیون یورو برای خرید ماشین‌آلات و … در نظر گرفته شود. اما به دلیل اینکه این محصول در ایران بازار ندارد، به لحاظ اقتصادی پرداختن به آن بدون توجیه است و در این زمینه به واردات پرداخته می‌شود.

مدیر عامل شرکت رامش روژان ماندگار در انتهای صحبت‌های خود به مسئله صادرات این محصولات اشاره کرد و گفت: در سال‌های گذشته، محصولی نظیر گرانولای جوی دو سر فقط از طریق واردات تأمین و در اختیار مردم قرار می‌گرفت اما در حال حاضر برندهای ایرانی هم در حال تولید هستند و محصولی تولید کرده‌اند که با مشابه خارجی قابل رقابت است. اما در زمینه صادرات به دلیل اینکه مواد اولیه اصلی از خارج وارد می‌شود نمی‌توان خیلی امیدوار بود. البته برخی از کشورهای حاشیه خلیج فارس می‌توانند بازار هدف این محصول باشند اما امکان ورود به بازارهای جهانی وجود ندارد.

یادآوری می‌شود، نخستین نمایشگاه تخصصی «زندگی سالم» در بهمن سال جاری واقع در برج میلاد تهران برگزار می‌شود. محورهای مورد تأکید در این رویداد که گروه رسانه‌ای آتا برگزاری آن را بر عهده دارد، عبارت از: «محصولات غذایی سلامت‌محور»، «محصولات ارگانیک»، «رژیم غذایی سالم» و «تغذیه ورزشی» هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *