تغذیه و سلامت

افزایش فروشگاه های ارگانیک؛ نتیجه رشد تولید و مصرف محصولات سلامت محور

محمد-جواد-نخعی،-مدیرعامل-شرکت-شاهکار-ارم-پاکنام

تولیدکننده میوه خشک فرینو معتقد است: یکی از مهمترین چالش‌های ما مسئله بسته بندی است، چرا که عموم مردم تصور می‌کنند خرید محصولات غذایی به صورت فله به صرفه‌تر خواهد بود و با توجه به شرایط اقتصادی، این حس به آنها القا می‌شود که هزینه اضافه‌ای بابت بسته بندی پرداخت می‌کنند؛ درحالیست که مشخصات و شرایط تولید محصول فله درج نمی‌شود؛ اما وقتی محصول بسته بندی شده از شرایط و کیفیت بهتری برخوردار هست و تولید کننده، استانداردهای لازم را رعایت ‌می‌کند.

محمد جواد نخعی، مدیرعامل شرکت شاهکار ارم پاکنام، در گفت‌وگو با گروه رسانه‌ای آتا به طرح بحث در زمینه فعالیت‌های این شرکت و همچنین وضعیت تولید میوه خشک و چالش‌هایی که در این زمینه وجود دارد پرداخت و بیان کرد:

صادرات میوه خشک با موانع و مشکلات خاص خود مواجه است؛ مشکلاتی چون رقابت با صادرکنندگان کشورهای دیگر که اتفاقا از حمایت های دولتی برخوردار هستند، ولی صادرکنندگان ایرانی از حمایت‌های دولتی برخوردار نیستند، یکی دیگر از مشکلات ما در زمینه صادرات، نوسانات نرخ ارز و تحریم‌ها هست که محدودیت‌های مختلفی برای ما ایجاد می‌کند.

وی با بیان اینکه بروکراسی اداری برای تولیدکنندگان مشکل‌زاست گفت: بروکراسی اداری و قوانین متعدد دست و پا گیر مشکل عمده تولیدکنندگان می‌باشد؛ در صورتی که دولت می‌تواند یکسری قوانین را به راحتی تسهیل کند ولی متاسفانه عملا انجام نمی‌شود.

وی افزود: حمایت دولت از شرکت‌ها برای حضور در نمایشگاه های داخلی و بین المللی کافی نیست و باید برای تسهیل حضور شرکت‌ها در نمایشگاه‌ها گام بردارد.

این تولید کننده با اشاره به رشد مصرف محصولات سلامت محور بیان کرد: آگاهی و اطلاعات مردم در زمینه محصولات غذایی نسبت به گذشته افزایش پیدا کرده و به سمت سالمخوری رفته اند و می‌دانند خیلی از این بیماری‌هایی که گریبانگیرشان هست ناشی از مصرف خوراکی‌های ناسالمی بوده که در گذشته استفاده می‌کردند.

اما از طرفی با افزایش آگاهی و احساس نیاز به محصولات سلامت محور، شاهد بازگشایی فروشگاه‌های ارگانیک در سطح کشور هستیم که همین مسئله میتواند به رشد تولید و مصرف این نوع محصولات کمک کند؛ جایگزین کردن میوه خشک به جای چیپس و پفک نمود این رشد می‌باشد.

نخعی در انتهای صحبت‌های خود به نبود نظارت کافی سازمان‌های مرتبط بر کارگاه‌های تولید در ایران اشاره و تصریح کرد:

سازمان‌های دولتی مانند بهداشت باید بر نحوه تولید، نظارت بیشتری داشته باشند ولی متاسفانه کنترل جدی‌ای نمی‌بینیم؛ به خصوص روی کارگاه های کوچک، که به عنوان مثال در نبود نظارت، بسیاری از این کارگاه‌ها برای استفاده از افزودنی‌هایی مثل متابی سولفیت استانداردها را رعایت نمی‌کنند، در نتیجه محصولی مانند میوه خشک که باید سالم باشد، طی استفاده غیرحرفه‌ای از افزودنی‌ها تبدیل به یک محصول ناسالم می‌شود؛ پیشنهاد می‌کنم سازمان بهداشت نظارت خود را فراتر از آزمایش ها و استانداردهای میکروبیو شیمیایی ببرد تا شاهد بروز چنین مشکلاتی نباشیم.

یادآوری می‌شود، نخستین نمایشگاه تخصصی «زندگی سالم» در بهمن سال جاری واقع در برج میلاد تهران برگزار می‌شود. محورهای مورد تأکید در این رویداد که گروه رسانه‌ای آتا برگزاری آن را بر عهده دارد، عبارت از: «محصولات غذایی سلامت‌محور»، «محصولات ارگانیک»، «رژیم غذایی سالم» و «تغذیه ورزشی» هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *