تغذیه و سلامت

قوانینی که مانع توسعه تولید اند

میثم-کهربایی،-معاون-اجرایی-شرکت-نوش-داروی-البرز

معاون اجرایی شرکت نوش داروی البرز بیان کرد: یکی از عللی که مانع از توسعه تولید شده، وجود برخی قوانین است که باید آن‌ها را قوانینی علیه تولید دانست. این در حالی است که در شعار سال بر لزوم مانع‌زدایی از تولید تأکید شده است و البته این پرسش هم وجود دارد که چرا باید در روند تولید مانع وجود داشته باشد که بعد بخواهیم آن را مرتفع کنیم.

میثم کهربایی، معاون اجرایی شرکت نوش داروی البرز، در گفت‌وگو با گروه رسانه‌ای آتا، به طرح بحث در زمینه داروهای طبیعی و سنتی پرداخت و بیان کرد: تمام فرآورده‌های طبیعی و مکمل‌ها در دنیا به عنوان فرآورده‌های درمانی مطرح هستند و این مسئله اهمیت چنین محصولاتی را نشان می‌دهد. البته این فرآورده‌ها در نظام دارویی ایران تعریف دیگری دارند و به عنوان داروهای پیشگیرانه یا درمان‌گر نگریسته نمی‌شوند.

وی در پاسخ به این پرسش که استقبال مردم از این داروها چگونه بوده است؟ گفت: با توجه به اینکه در ایران استفاده از داروهای طبیعی و گیاهی همواره رواج داشته و حتی دانشمندانی نظیر ابوعلی سینا را داشته‌ایم که اکنون هم نظراتش محل رجوع پزشکان است، مردم با این داروها ارتباط خوبی دارند. بر این اساس در همه خانه‌ها استفاده از گیاهان دارویی و دمنوش‌ها رواج داشته و دارد. در حال حاضر نیز به دلیل افزایش سطح آگاهی مردم، تقاضا برای مصرف این محصولات رو به افزایش است. از طرفی، افزایش سطح آگاهی مصرف‌کننده موجب می‌‌شود تا تولیدکننده هم بر کیفیت محصول بیفزاید.

کهربایی تصریح کرد: اکنون استفاده از گیاهان دارویی به سطح داروسازی رسیده و هدف این است که یک کالای سلامت‌محور تولید و به دست مصرف‌کننده برسد. البته رسیدن به چنین محصولی نیازمند این است که نگاهی جامع به این موضوع وجود داشته باشد و سازمان‌های مربوطه نیز به حمایت‌ بپردازند.

معاون اجرایی شرکت نوش داروی البرز در پاسخ به این پرسش که بر سر راه این صنعت چه مشکلات و چالش‌هایی وجود دارد؟ بیان کرد: اساساً خود تولید یک کار مشکل محسوب می‌شود و این مسئله به ایران هم اختصاص ندارد بلکه در تمام دنیا اینگونه است؛ زیرا قرار است یک ایده ذهنی در عالم واقع محقق شود. بر این اساس تولید دشوار است اما در ایران به دلیل برخی رویه‌ها، این دشواری بیشتر است.

وی در ادامه افزود: یکی از عللی که مانع از توسعه تولید شده، وجود برخی قوانین است که باید آن‌ها را قوانینی علیه تولید دانست. این در حالی است که در شعار سال بر لزوم مانع‌زدایی از تولید تأکید شده است و البته این پرسش هم وجود دارد که چرا باید در روند تولید مانع وجود داشته باشد که بعد بخواهیم آن را مرتفع کنیم؟

کهربانی تصریح کرد: یکی دیگر از چالش‌ها در زمینه تولید داروهای گیاهی، چرخه وسیع تولید این داروها است. یعنی تولیدکننده باید از کشاورز مواد اولیه را تهیه کند و سپس با طی کردن چند مرحله مختلف به تولید بپردازد. افزون بر این، باید با شرکت‌های دیگر برای بسته‌بندی و توزیع محصول نیز در ارتباط باشد.

معاون اجرایی شرکت نوش داروی البرز اظهار داشت: بر این اساس، چرخه تولید داروهای گیاهی یک چرخه اشتغال‌زا محسوب می‌شود و لازم است هیچ مانعی در زمینه توسعه این صنعت وجود نداشته باشد اما اینگونه نیست و یکی از بزرگ‌ترین موانع عبارت از سازمان غذا و دارو است که گرچه متولی امر سلامت محسوب می‌شود اما به دلیل اجرای برخی قوانین قدیمی موجب ایجاد مانع در تولید شده است. نکته جالب توجه نیز این است که این قوانین تأثیری در ارتقای کیفیت محصولات ندارد و می‌توانیم این ادعا را اثبات کنیم.

وی در ادامه افزود: کشور ما می‌تواند تبدیل به بزرگ‌ترین تولیدکننده داروهای گیاهی بشود اما لازمه‌اش این است که موانع را بردارند و از طرفی به حمایت از تولیدکننده بپردازند. یکی از راه‌ها برای حمایت از تولیدکننده اعطای تسهیلات بانکی است و از طرفی باید سازمان غذا و دارو یا سازمان صنعت و معدن نیز فعال‌تر از گذشته کار کنند.

یادآوری می‌شود، نخستین نمایشگاه تخصصی «زندگی سالم» در بهمن سال جاری واقع در برج میلاد تهران برگزار می‌شود. محورهای مورد تأکید در این رویداد که گروه رسانه‌ای آتا برگزاری آن را بر عهده دارد، عبارت از: «محصولات غذایی سلامت‌محور»، «محصولات ارگانیک»، «رژیم غذایی سالم» و «تغذیه ورزشی» هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *