صنعت ورزش و تناسب اندام

هزینه دلاری و درآمد ریالی مدیران سالن های ورزشی

وحید-مداحی

یک وارد کننده تجهیزات ورزشی گفت: علیرغم اهمیت ورزش در جامعه، شاهد یک صنعت رو به رکود هستیم چرا که فضاهای ورزشی نسبت به جمعیت روز به روز کاهش می یابند؛ به طور نمونه زمین هایی که در گذشته محل ورزش مردم بود تبدیل به آپارتمان شده و حتی خبری از فضاهای ورزشی در این آپارتمان ها نیست.

وحید مداحی، مربی فیتنس و دانش آموخته ورزش، در گفت و گو با گروه رسانه ای «آتا» ضمن اشاره به این مطلب، افزود: بر اساس یکی از آمارها، سرانه ورزشی کشور به ازای هر نفر سه سانتی متر است که این فاجعه محصول بی تفاوتی مسئولان در قبال سلامت جامعه است.

وی ادامه داد: در 10 سال نخست فعالیت ورزشی شاهد افراد سالمی بودیم که تمایل به ورزشکار شدن داشتند اما در 10 سال دوم کسانی مراجعه می کنند که بیمار هستند و با ورزش می خواهند سالم شوند؛ بنابراین برنامه های حوزه سلامت کمکی به بهبود وضعیت نکرده است.

این وارد کننده تجهیزات ورزشی اظهار داشت: متاسفانه شهرداری ها زمان صدور جواز و فروش تراکم های ساخت به سازنده یا مالک، هیچ گونه برنامه ای برای تخصیص درصدی از تراکم به ورزش ساکنان این ساختمان ها ندارند و گویا فراموش کرده اند.

مداحی با اشاره به اینکه فضاهای ورزشی استانداردی برای ورزشکاران حتی در کلانشهر تهران نداریم، خاطر نشان کرد: امروزه شاهدیم که زیر زمین ها تبدیل به محل تناسب اندام  و ورزش جوانان شده و از طرفی اجاره باشگاه های ورزشی به دلار و درآمد ها به ریال است؛ بنابراین به عنوان کسی که 20 سال در این حوزه تخصص و تجربه کسب کرده ام و به تمام جوانب مسلط هستم، اداره این باشگاه ها صرفه اقتصادی ندارد.

وی وضعیت نامطلوب تولید کنندگان و وارد کنندگان تجهیزات ورزشی را ناشی از فقدان فضاهای ورزشی دانست و گفت: متاسفانه علاوه بر شهرداری ها، وزارت ورزش به عنوان متولی اصلی ورزش، هیچ گونه کمکی برای توسعه سالن های ورزشی ارائه نمی کند و حتی وقتی موضوع تجهیز سالن ورزشی را در تربیت بدنی ناحیه مطرح می کنیم، بلافاصله فیش های مختلف واریز جهت بررسی کارشناس صادر می کنند در حالی که استاندارد نبودن سالن اصولا به مدیران سالن های ورزشی بر نمی گردد و نواقص این سالن ها متوجه شهرداری هاست. در چنین شرایطی که امکان گسترش فعالیت و افزایش مساحت سالن های ورزشی فراهم نیست، تولید کننده  و وارد کننده هم نمی تواند تجهیزاتش را بفروشد.

وی با اشاره به ریسک واردات تجهیزات ورزشی گفت: با توجه به نوسانات نرخ دلار، وارد کنندگان دچار سردرگمی شده اند و استرس کار باعث انصراف بسیاری از فعالان شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *