صنعت ورزش و تناسب اندام

مکمل های ورزشی که ماده اولیه آنها در داخل کشور تولید می شوند کیفیت و ایمنی بالاتری دارند

دکتر-سید-سینا-درّیتیم-مدیرعامل-شرکت-دانش-بنیان-داروسازی-برسام-فارمد-البرز

دکتر سید سینا درّیتیم مدیرعامل شرکت دانش بنیان داروسازی برسام فارمد البرز که در زمینه تولید مکمل های مشتق از کلستروم فعالیت دارد با اشاره به اینکه کلستروم یا اولین شیر گاو بعد از زایمان سرشار از لاکتوفرین، ایمونوگلوبین و فاکتور های رشد مختلفی هست به خبرنگار گروه رسانه ای «آتا» گفت: این ماده میتواند به تقویت سیستم ایمنی کمک قابل توجهی نماید و تنها مکمل موجود در بازار حاوی IGF  یا فاکتور رشد و igG  یا آنتی بادی تقویت کننده سیستم ایمنی می باشد.

ماده اولیه همه مکمل های ورزشی در داخل کشور تولید نمی شوند

مدیرعامل شرکت برسام فارمد البرز می گوید: مکمل های ورزشی که در داخل کشور تولید می شوند را می توانیم به دو دسته تقسیم کنیم.

دسته اول مکمل هایی هستند که ماده اولیه شان عمدتا از کشورهایی مثل چین و هند وارد می‌شود و بر روی آنها نهایتا فرمولاسیونی انجام می گیرد و بسته بندی نهایی اتفاق می افتد.

در رابطه با این دسته از مکمل های ورزشی باید به منبع تامین ماده اولیه آنها و اینکه از کدام شرکت وارد کشور می شود و تحت چه شرایطی فرمولاسیون و بسته بندی انجام میگیرد توجه داشت؛ به این دلیل که بخشی از این پروسه در خارج از کشور صورت میگیرد و با وجود بررسی برگه انالیز توسط سازمان غذا و دارو از دید مستقیم ناظران سازمان دور هست، مصرف کننده باید در انتخاب این دسته مکمل ورزشی دقت بیشتری داشته باشد همچنین وارد کننده نیز در انتخاب تامین کننده مواد اولیه نباید صرفا قیمت پایین را ملاک قرار دهد و با توجه به اثرات گاها جبران ناپذیری که مواد اولیه بی کیفیت میتوانند داشته باشند بایستی در انتخاب منبع تامین مواداولیه احتیاط بیشتری داشته باشند.

ایشان با اشاره به دسته دوم مکمل های ورزشی مانند مکمل کلستروم افزود: ماده اولیه این مکمل ها در داخل کشور تولید و فرآوری می شوند که تحت بررسی و کنترل های نظارتی خیلی بیشتر و دقیق تری هستند بنابراین این مکمل ها نسبت به مکمل های دسته اول از ایمنی بالاتری برخوردار هستند.

ضرورت تلاش برای تحقق شعارهای اقتصادی

دکتر سید سینا دریتیم مدیرعامل شرکت دانش بنیان داروسازی برسام فارمد البرز با اشاره به شعار سال های اخیر اظهار داشت: این شعارها عمدتا حول محور حمایت از تولید، شرکت های دانش بنیان، نوآوری، توسعه اقتصادی و … بودند که در راستای تحقق این شعارها اقداماتی انجام شده ولی به نظر بنده کافی نیست و بانک مرکزی و سازمان های مربوطه باید حمایت های بیشتری از تولید داشته باشند.

مسائل اقتصادی مانند تورم باعث شده که جذابیت « تولید » برای سرمایه گذار  با توجه به ریسک ها کاهش یابد و در زمینه های دیگری غیر از تولید سرمایه گذاری کند که متاسفانه برای رشد اقتصاد و اشتغال ایران بسیار خطرناک خواهد بود.

بروکراسی های پیچیده، مانع رشد تولید هستند

ایشان بروکراسی‌های پیچیده را یک چالش بزرگ برشمرد و عنوان کرد: سازمان های متولی صدور پروانه طی مراحل و کارشناسی های مختلفی مجوز و پروانه تولید یک محصول را صادر می کنند تا مصرف کننده از کیفیت محصول اطمینان کافی داشته باشد و این امری ضروری است ولی منظم تر شدن، تسریع و تسهیل در روند میتواند باعث رشد تولید و کاهش ریسک های سرمایه گذاری شود.

افزایش رغبت به مصرف مکمل های ورزشی داخلی

مدیرعامل شرکت دانش بنیان داروسازی برسام فارمد البرز در ادامه افزود: مصرف کنندگان رغبت بیشتری نسبت به مکمل هایی که به طور کامل در داخل کشور تولید می شوند پیدا کرده اند زیرا این دسته از مکمل های ورزشی توانستند کیفیت بالاتری از خودشان نشان بدهند.

 داروخانه؛ تنها مرجع فروش مکمل های ورزشی

دکتر دریتیم با اشاره به اینکه تنها مراکز توزیع مکمل های ورزشی داروخانه ها هستند اظهار داشت: مکمل ها باید طبق الزامات سازمان غذا و دارو از طریق شرکت های پخش دارویی وارد داروخانه ها شوند.

وقتی مکملی تولید یا وارد میشود به جز وادی پخش دارویی از هیچ طریق دیگری نباید به دست مصرف کننده برسد.

این امر بدین منظور هست که سیستم نظارتی مستقر در سازمان غذا و دارو در تمامی مراحل توزیع، زنجیره های انتقال و احراز کیفیت و ایمنی با بازرسی های مستمر و به کمک مسئولین فنی مستقر در این واحد ها ورود کند و اطمینان مصرف کننده را از ایمن بودن محصول جلب نماید؛ توزیع و فروش غیر این مسیر باعث تردید در رابطه با اصالت و صحت تاریخ انقضای آن محصول خواهد بود.

با توجه به اینکه در هر داروخانه، داروساز دارای مدرک دکتری عمومی داروسازی فعالیت می‌کند، ورزشکاران می توانند بهترین مشاوره را در انتخاب و مصرف مکمل های ورزشی دریافت کنند.

ضرورت فرهنگ سازی در مصرف مکمل های ورزشی

ایشان با اشاره به ضرورت فرهنگ سازی در مصرف مکمل های ورزشی افزود: عمده چالشی که پیش روی تولید کنندگان قرار دارد فرهنگ سازی مصرف مکمل هایی است که مواد اولیه آنها نیز در داخل کشور تولید می شود، که لازم هست اهالی رسانه در کنار تولیدکننده در رسانه های ملی، خبرگزاری ها و شبکه های اجتماعی به این موضوع بپردازند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *