صنعت ورزش و تناسب اندام

نظارت و کیفیت؛ عوامل اطمینان‌بخش به مکمل‌های تولید داخل

دکتر-ناصریی

دکتر محمد ناصری، دبیر سندیکای تولیدکنندگان مکمل های رژیمی غذایی ایران در دومین جلسه هم اندیشی کنگره بدنسازی و تناسب اندام تهران بیان کرد:

قوانین بالادستی مشوق تولید  و محدودکننده واردات ، محدودیت های ارزی  ، سختگیری بیشتر در صدور مجوزهای تولید نسبت به واردات  ، عدم امکان اعمال نظارت های بهداشتی و کیفی کامل بر محصولات وارداتی در مقایسه با محصولات تولیدی و عدم رعایت عدالت در کنترل قیمت محصولات وارداتی ‌ مهم‌ترین علل  اعمال محدودیت در واردات مکمل‌‎های خارجی دارای مشابه تولید داخل بوده است.

وی افزود:

اینکه گفته می‌شود در خیلی از محصولات داخلی آنچه بر روی لیبل محصول ادعا می‌شود در داخل فرمولاسیون وجود ندارد ادعای صحیحی نیست. با توجه به اینکه نظارت بر بسته بندی مکملهای تولیدی به سندیکا تفویض شده است ، بررسی ها حاکی از آنست که عمده مغایرتها مربوط به تغییرات با ماهیت مارکتینگ است. مواردی همچون کاهش فارسی نویسی بر روی محصول ، استفاده از علایم و لوگوهای مغایر با ضوابط و یا بدون پشتوانه که ابن موارد هم به دلیل عدم سختگیری برای محصولات وارداتی ناخودآگاه به محصولات تولیدی نیز کشیده شده است. البته اشکالاتی که ناظر به تغییر ماهیت و یا تغییر در میزان مواد موثره محصول باشد می‌تواند وجود داشته باشد که رسیدگی به اینگونه موارد در قالب مطالعات PMQC همواره مورد درخواست سندیکا نیز بوده است و سازمان غذا و دارو بصورت مداوم دراین موارد درحال بررسی می‌باشد و محصولات نامنطبق را ریکال می‌کند. اما جا برای کار و نظارت بیشتر در این زمینه وجود دارد و ابن موضوع یکی از مطالبات جدی سندیکا بوده و آمادگی اجرای دقیق تر این مطالعات به سازمان اعلام شده و در حال انعقاد تفاهم‌نامه مربوطه هستیم.

در کل بحث مربوط به مغایرتهای لیبل، دست‌کم در سطح کالاهای داخلی چندان موضوع قابل‌توجهی از بعد بهداشتی و سلامتی نیست.

وی در ادامه تصریح کرد: یکی از مسائلی که مطرح شده، مقایسه بازار تولید مکمل با بازار صنعت‌ خودروسازی است که به نظر من چنین مقایسه‌ای صحیح نیست. در صنعت خودروسازی دو یا سه خودروساز داریم که همه دولتی‌ هستند و هیچ رقابتی با هم ندارند و کسی هم مدعی محصول بی کیفیت نیست و اگر هم باشد امکان برخورد با شرکت را ندارد.

اما در زمینه مکمل‌های داخلی، حدود بیست شرکت خصوصی داریم که در حال فعالیت هستند و شرایط تولید و تامین بازار  به‌نحوی است که تولید بیش از نیاز وجود دارد و  سازمان به راحتی می‌تواند در صورت احراز تخلف ، خط تولید شرکت را متوقف نماید. به همین دلیل شرکت‌های تولیدی در حال رقابت با هم هستند و اینکه بازار انحصاری شده است اصلا مورد تایید نیست.

دبیر سندیکای تولیدکنندگان مکمل‌های رژیمی غذایی ایران بیان کرد: یکی از درخواست‌های ما از وزارت بهداشت این بوده که با شرکت‌های مکمل‌سازی داخلی که خلاف می‌کنند برخورد کند و ما هم در سندیکا از این حرکت حمایت می‌کنیم. از طرفی در حال حاضر و در زمینه مکمل داخلی کمبودی نداریم؛ بنابراین مقایسه  تولیدکنندگان داخلی مکمل با تولیدکنندگان خودرو یقینا مقایسه غلطی است.

ناصری تصریح کرد: اگر در داخل تنها یک یا دو شرکت تولید مکمل داشته باشیم و از واردات هم جلوگیری کنیم، در این صورت می‌توانیم بگوییم انحصار وجود دارد اما در حال حاضر حدود بیست شرکت تولید مکمل در داخل فعالیت دارند که فعالیت این تعداد‌ شرکت می‌تواند رقابت هم ایجاد کند. شرکت‌های داخلی مشکلی ندارند و دلیلی ندارد که در کنار فعالیت این شرکت‌ها، از شرکت‌های خارجی هم دعوت کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به مشکلاتی که با شرکت‌های تولیدکننده مکمل خارجی وجود دارد اشاره کرد و گفت: موضوع نخست این است که این شرکت‌ها از قوانینی که وزارت بهداشت مصوب کرده تبعیت نمی‌کنند. طبق قوانین وزارت بهداشت، کالاهای خارجی اعم از اقلام آرایشی، دارویی یا مکمل، در صورتی می‌توانند به کشور وارد شوند که از مبدأ، فارسی‌نویس شده باشند. اما این کار در بسیاری از موارد انجام نشده در حالی که سختگیری های عجیبی برای مندرجات بسته بندی محصولات داخلی وجود دارد.

متاسفانه رواج فرهنگ مصرف کالای خارجی نیز معضلی است که در کشور وجود دارد. شما اگر بهترین برند خارجی را نیز فارسی‌نویس کنید، فروش محصول  در ایران کاهش پیدا می‌کند.  این موضوع در مورد مکملهای ورزشی بسیار جدی تر هم هست و ورزشکاران چنین می‌پندارند که حتماً باید روی محصول، خارجی نوشته شده باشد.

ناصری تصریح کرد: مهشکل دیگر مربوط به مسئله قیمت است. عدم نظارت بر قیمت محصولات وارداتی باعث‌ایجاد سودهای کلان برای شرکت واردکننده می‌شود که این موضوع می‌تواند راه را برای مذاکرات تجاری و منتفع نمودن سایر عوامل زنجیره تامین و توزیع  فراهم کند و عملا به جای اینکه کیفیت مبنای ترویج فروش یک محصول باشد ، مسایل مالی در اولویت قرار بگیرد ؛ بنابراین چنین تجارتی جریان یافته و اگر سازمان ناظر وارد موضوع نشود این روند هر روز گسترش می یابد.

یکی از نکات مهم دیگر  این است که در حوزه مکمل ورزشی، تکنولوژی ساخت ( ماشین آلات و دانش فنی )  در مقایسه با کیفیت مواد مصرفی از جایگاه پایین تری برخوردار است. سخت مکملهای ورزشی پودری بسیار ساده است. آنچه مهم تر است کیفیت مواد و نحوه ترکیب آنهاست تا محصول در هنگام استفاده به ورزشکار حس خوبی را منتقل کند؛ مثلا تامین کنندگان اصلی مواد مهمی چون وی پروتئین و طعم دهنده ها در دنیا محدود هستند و تولیدکنندگان داخلی نیز در این موارد ناچار هستند مانند شرکت‌های سازنده خارجی مواد اصلی خود را از همان منابع تهیه نمایند.

دبیر سندیکای تولیدکنندگان مکمل‌های رژیمی غذایی ایران در انتهای سخنان خود گفت: یکی از کمک‌های مهم ما به این کنگره این است که می‌توانیم با همراهی سازمان غذا و دارو، نحوه تشخیص مکمل‌های مجاز و غیرمجاز را تبیین کنیم. افزون‌براین می‌توانیم لیست مکمل‌های تولیدی را هم در اختیار علاقه‌مندان قرار دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *