صنعت غذا و کشاورزی

عوامل محدودکننده صادرات محصولات صنایع غذایی به انگلیس

امیر هوشنگ امینی

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و انگلستان، به تشریح چالش ها و موانع صادرات محصولات صنایع غذایی و کشاورزی به کشور انگلستان پرداخت.

امیر هوشنگ امینی با بیان اینکه تعدادی از شرکت های ایرانی فعال در عرصه صنایع غذایی و کشاورزی مانند «سحر» در انگلیس دفاتر راه اندازی کرده اند و محصولات غذایی خود را در این کشورعرضه می کنند، گفت: در حال حاضر روابط تجارت خارجی ایران و انگلیس به سبب مسائل سیاسی، نه تنها به دلیل تحریم ها بلکه عوامل دیگر تقریبا متوقف شده است.

وی با اعلام اینکه کالاهای وارداتی از انگلیس به کشور ما را قبل از تحریم ها نیز از گمرک ترخیص نمی کردند و این فرآیند با مشکل روبه رو بوده است، ادامه داد: ضمن اینکه صادرات کالاهای انگلیسی به ایران نیز همواره با محدودیت و سختگیری از سوی انگلیس مواجه بوده است و صادرات کالا از این کشور به ایران، عمدتا به طور غیرمستقیم به کشورمان انجام می شود. چون انگلیس به دلایل سیاسی اجازه  صادرات مستقیم این کالاها را به کشور ما نمی دهد.

امینی با اشاره به کاهش روابط اقتصادی ایران با کشور انگلیس بیان کرد: با این حال این روابط اقتصادی همچنان وجود دارد که بخشی از آن مستقیم و بخشی نیز به صورت غیرمستقیم است.

این فعال اقتصادی ادامه داد: در حوزه صادرات مستقیم، کالاهای استاندارد مانند فرش، پیچ و مهره، کالاهای غذایی، شیر گاز، پارچه، پلاستیک به انگلستان صادر می شود و چون امکان انتقال پول از این کشور را نداریم، به صورت تهاتر کالاهایی را به کشور ما صادر می کنند. یعنی بازگشت پول عمدتا از طریق تهاتر و یا از طریق واریز به حساب های دیگر انجام می گیرد.

وی درخصوص شیوه صادرات غیرمستقیم از انگلستان به ایران تصریح کرد: در صادرات غیرمستقیم کالا از کشور انگلستان به ایران نیز امکان واردات همه کالاها از طریق مناطقی مانند ابوظبی، دبی و ترکیه به کشور ما وجود دارد که البته این فرآیند موجب افزایش هزینه تمام شده واردات و درنهایت، افزایش هزینه های تولید و قیمت تمام شده کالاهای تولیدی می شود.

وی با اعلام اینکه در سال گذشته میزان صادرات مستقیم ما به انگلیس درحدود 20 تا 30 میلیون دلار شامل کالایی از قبیل کف پوش و… بوده است، اظهار داشت: آمار صادراتی مرکز آمار ایران به جز در مواردی که این آمار را از گمرک می گیرد، بقیه نادرست است، چون این آمار را از دستگاه های اجرایی مانند وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صمت دریافت می کند.

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و انگلستان همچنین درباره دلیل ضعف ایران در صادرات صنایع غذایی کشاورزی به انگلستان بیان کرد: انگلیس در زمینه تولیدات کشاورزی از محصولات ایرانی استقبال می کند و علیرغم اینکه انگلیس به دنبال کمک به ایران در این حوزه است، اما اقتصاد دولتی مانع از توسعه کشور ما در این حوزه شده است.

وی در پاسخ به این سوال که کدام محصولات کشاورزی ظرفیت صادرات به انگلستان را دارد، گفت: تمام محصولات کشاورزی ما از مزیت نسبی برای این منظور برخوردارند، مگر در کشورهایی مانند ترکیه و یونان که قرارداد تعرفه ای دارند. ضمن اینکه محصولات غذایی و کشاورزی مانند آلو، خرما، گوجه، زعفران و میوه خشک صادر به انگلستان می شود.

امینی درباره چالش های صادرات و واردات از انگلستان عنوان کرد: ما از نظر روابط اقتصادی مشکل خاصی با انگلیسی ها نداریم، اما پروسه صدور ویزا برای تجار ایرانی بسیار دشوار است؛ ضمن اینکه انگلیسی ها تمایلی به حضور در کشور ما را ندارند.

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و انگلستان با انتقاد از سیاست های دولت در حوزه تجارت خارجی گفت: دولت داشتن کارت بازرگانی برای صادرات را برای صادرکننده اجباری کرده است، در حالی که در کشورهای دیگر به این صورت نیست.

وی در پایان با انتقاد از افزایش مستمر هزینه های تولید در کشور گفت: لازمه توسعه اقتصادی واقعی سازی قیمت ها است و برای حمایت از اقشار آسیب پذیر دولت مکلف است که هزینه زندگی آنها را کاهش دهد؛ نه به این معنا که به آنها یارانه نقدی بدهد، بلکه هزینه تحصیل، درمان، بیمه، رفت و آمد و… را برای آنها رایگان کند یا کاهش دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *