تغذیه و سلامت

تغذیه سالم و تناسب اندام یک مسیر است نه یک مقصد

فاطمه-باقرزاده،-کارشناس-تغذیه-و-رژیم-درمانی

فاطمه باقرزاده، کارشناس تغذیه و رژیم درمانی با اشاره به نحوه تغییر سبک زندگی مردم اظهار داشت: تغذیه سالم و تناسب اندام یک مسیر است نه یک مقصد ، اگر زندگی با کیفیتی میخواهید این مسیر باید جزئی از زندگیتان باشد.

به گزارش روابط عمومی گروه رسانه‌ای آتا، نخستین نمایشگاه تخصصی «زندگی سالم» در بهمن سال جاری واقع در برج میلاد تهران برگزار می‌شود. محورهای مورد تأکید در این رویداد که گروه رسانه‌ای آتا برگزاری آن را بر عهده دارد، عبارت از: «محصولات غذایی سلامت‌محور»، «محصولات ارگانیک»، «رژیم غذایی سالم» و «تغذیه ورزشی» هستند.

از این‌رو برای بررسی وضعیت الگوی تغذیه سالم، دلایل اهمیت استفاده از محصولات سالم و ارگانیک و مسائلی از این دست با فاطمه باقرزاده، کارشناس تغذیه و رژیم درمانی، به گفت‌وگو پرداختیم که در ادامه مشروح آن از نظر می‌گذرد؛

اساساً چه تغییری در سبد غذایی مردم و چه تهدیدهایی برای مردم ایجاد شده است؟

با توجه به تغییر سبک زندگی و افزایش مشغله مردم، افراد وقت کمی برای تهیه غذای سالم دارند و ترجیحشان غذاهای نیمه آماده پر کالری و یا استفاده از غذاهای رستورانی هست که عموماً چرب و شور می‌باشد و از آنجایی که این سبک غذا برای ذائقه فرد خوشایندتر است، پس مقادیر بیشتری استفاده می نماید که منجر به اضافه وزن و نهایتاً چاقی در فرد می شود ، در مورد مواد غذایی که امروزه در سبد غذایی جامعه  کمتر دیده میشود به مواد غذایی پروتئینی و‌گروه لبنیات میشه اشاره کرد.

اصولا به چه تغذیه ای تغذیه سالم گفته میشود ؟

تغذیه سالم یا رژیم غذایی سالم رژیمی هست که سلامت کلی بدن رو حفظ کنه یا بهبود ببخشد و مواد غذایی ضروری برای بدن رو تامین کند.

در اصل تغذیه سالم ، تغذیه ای  مناسب و متنوع و متعادل از مواد غذایی هست مانند: میوه جات ، سبزیجات، پروتیین و … می باشد.

تغذیه سالم همان رژیم غذایی است؟

غذا خوردن سالم،  یک رژیم غذایی نیست، تغذیه سالم به معنای ایجاد تغییراتی هست که شما می توانید با ایجاد آن ها از زندگی تان تا پایان عمر لذت بیشتری ببرید.

الگوی تغذیه‌ای غلط چگونه میتواند اصلاح شود؟

در مورد اصلاح الگوی تغذیه ای باید قدم به قدم و‌آرام تغییرات را ایجاد کنیم ، قدم های بزرگ ‌و سخت در ابتدای کار اکثر افراد را  دلسرد میکند پس روی عادت روزانه غلطی که داریم کم کم کار میکنیم مثل : استفاده به اندازه پروتئین ، روزانه ۸-۱۰ لیوان آب خوردن ، شروع فعالیت و‌تحرک بدنی از ساعات کم ، استفاده از سبزیجات ، یادگیری و انتخاب میان وعده های سالم ، عوض کردن روش های پخت غذا و …

اصولا به چه محصولی محصول سلامت محور گفته میشه؟ وضعیت تولید این محصولات در ایران چطوره؟

خیلی ساده بخواهم بگویم محصولات سلامت محور محصولاتی هستند که با سلامت انسان در ارتباط هستند و دارای تائیدیه بهداشتی هستند یعنی ما با استفاده از محصولات سلامت محور میتوانیم انتهاب های سالم تر و‌مغذی تری داشته باشیم مخصوصا در افرادی که بیماری های مثل فشار خون ، دیابت ، کبد چرب و …. دارند.

به نظرتون کدوم مواد غذایی هستند که علی رغم ارزش غذایی بالا، در سبد غذایی مردم  ایران کمتر دیده می شوند؟

انواع گروه غلات سبوسدار ، روغن زیتون ، و لبنیات و گروه پروتئین

مصرف مکمل های غذایی رو تا چه حد لازم میدونید؟

میتوان گفت اکثر افراد معمولی با تغذیه خوب و‌کافی نیاز به مصرف مکمل ندارند مگر در صورت کمبود و یا عدم توانایی در تامین میکرو یا ماکرو‌نوترینت ها.

به نظرتون رژیم های غذایی ناسالم ، چه بیماری هایی در آینده بیشتر متوجه جامعه میکنه؟

فشار خون ، دیابت ، چربی خون ، بیماری های قلب و‌عروق، پوکی استخوان ، بیمای های التهاب روده ، یبوست و ….

یک نکته مهم تغذیه ای بفرمایید:

تغذیه سالم و تناسب اندام یک مسیر است نه یک مقصد ، اگر زندگی با کیفیتی میخواهید این مسیر باید جزئی از زندگیتان باشد ، پس خوب غذا بخورید ، تحرک کافی داشته باشید تا حالتان خوب باشد چون این حال خوب در همه جنبه های زندگیتان تاثیر خودش را میگذارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *