تغذیه و سلامت

توسعه تولید منابع پروتئینی گیاهی؛ تضمین‌کننده سلامت جامعه

مصطفی-مظاهری-طهرانی،-مدیرعامل-شرکت-صنایع-پروتیینی-توس-سویا

یک تولیدکننده فراوده‌های پروتئینی معتقد است: تولید منابع پروتئینی گیاهی باید بیش از پیش افزایش یابد؛ زیرا مصرف این محصولات می‌تواند سلامت جامعه را تضمین کند و بر همین اساس دولت و سرمایه‌گذاران هم باید به حمایت بپردازند.

مصطفی مظاهری طهرانی، مدیرعامل شرکت صنایع پروتیینی توس سویا، در گفت‌وگو با گروه رسانه‌ای آتا، به ارائه توضیحاتی درباره فعالیت‌های تولیدی که در حال انجام آن است و مهم‌ترین چالش‌های پیش‌روی تولید و صادرات این صنعت پرداخت. وی بیان کرد: مجموعه‌ای که در آن فعالیت می‌کنیم از سال 1381 و بر اساس مبانی بنیادی دانشگاهی شکل گرفت. در این مجموعه انواع فراورده‌های پروتئینی از دانه‌های طبیعی سویا تولید می‌شود.

طهرانی با اشاره به اهداف این مجموعه بیان کرد: هدف این است که منابع پروتئینی گیاهی در سبد مصرف‌کنندگان قرار بگیرد و در این زمینه توسعه ایجاد شود؛ زیرا چنین توسعه‌ای سلامت جامعه را هم تضمین خواهد کرد. در این مجموعه ابتدا آجیل سویا تولید شد و در حال حاضر نیز ارده‌های پروتئینی سویا برای کلیه واحدهای صنایع غذایی ارئه می‌شود.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا این محصولات به مصرف‌کننده هم عرضه می‌شود یا فقط برای استفاده صنایع است؟ گفت: کار اصلی این مجموعه تأمین مواد اولیه ترکیبات پروتئینی در صنایع است. اما به منظور افزایش مصرف این محصولات، فعالیت‌های تحقیقاتی انجام می‌دهیم و در این همین راستا محصولاتی را هم در فروشگاه‌های ارگانیک عرضه می‌کنیم. این عرضه در حدی است که مردم بتوانند با این محصولات آشنا شوند.

طهرانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به مهم‌ترین چالش‌ها و مشکلاتی که در تولید این محصولات وجود دارد اشاره کرد و اظهار داشت: یکی از مشکلات اصلی عبارت از تورم است. ما مجبور هستیم میزان استفاده یکسال سویا را در ابتدای سال خریداری کنیم و آنچیزی که چالش ایجاد می‌کند تورم است.

وی در ادامه با اشاره به صادرات بیان کرد: دانه سویا ماده‌ای است که وارد می‌شود. البته ما از سویاهای غیرتراریخته منطقه بهره‌برداری می‌کنیم. بر این أساس به دلیل کشت اندک آن در ایران، امکان صادرات فراهم نیست. در صورتی می‌توان به صادرات پرداخت که محصولی با ارزش افزوده تولید کرد.

طهرانی در پایان صحبت‌های خود گفت: چون قیمت فراورده‌های گوشتی افزایش یافته، حمایت‌های دولتی و سرمایه‌گذاری در راستای تولید محصولات گیاهی می‌تواند نتیجه‌بخش باشد. آینده درخشانی برای این صنعت وجود دارد و در حال حاضر نیز محصولات قابل‌توجهی تولید شده است. همین امر نیز سبب شده تا سرمایه‌گذاران هم به این حوزه کاری علاقه‌مند شوند. بر این أساس، نیازمند حمایت بیشتری هستیم؛ زیرا این حمایت‌ها گامی مؤثر در راستای ارتقای سلامت جامعه محسوب می‌شوند.

یادآوری می‌شود، نخستین نمایشگاه تخصصی «زندگی سالم» در بهمن سال جاری واقع در برج میلاد تهران برگزار می‌شود. محورهای مورد تأکید در این رویداد که گروه رسانه‌ای آتا برگزاری آن را بر عهده دارد، عبارت از: «محصولات غذایی سلامت‌محور»، «محصولات ارگانیک»، «رژیم غذایی سالم» و «تغذیه ورزشی» هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *