صنعت غذا و کشاورزی

مالزیری تبیین کرد: امکانات محدود پایانه‌های صادراتی؛ مهم‌ترین چالش پیش روی صادرات

دبیر اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی استان لرستان با اشاره به مهم‌ترین چالش‌های پیش روی صادرات محصولات کشاورزی بیان کرد: یکی از مشکلات عمده در این زمینه این است که پایانه‌های صادراتی از ظرفیتی برای بسته‌بندی محصولات برخوردار نیستند و به همین دلیل نمی‌توان به سامان‌دهی محصولات پرداخت. افزون بر این، در استان لرستان نیز برخی امکانات نظیر سردخانه یا ظرفیت بسته‌بندی محصولات وجود ندارد که مانع از صادرات می‌شود.

فخرالدین مالزیری، دبیر اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی استان لرستان، در گفت‌وگو با گروه رسانه‌ای آتا (دبیرخانه اجلاس تجارت محصولات کشاورزی و غذا)، با اشاره به وضعیت تولید و صادرات محصولات کشاورزی لرستان بیان کرد: حجم عمده محصولات کشاورزی که در استان لرستان تولید می‌شود مربوط به گندم است اما محصولاتی نظیر نخود، لوبیا، هویج و سیب‌زمینی هم کشت می‌شود. لرستان استان آب‌خیزی است و به همین دلیل شرایط مساعدی برای کشت محصولات کشاورزی دارد. افزون بر محصولاتی که به آن‌ها اشاره شد، درهر کدام از شهرستان های استان لرستان  یک محصول را بصورت عمده تولید می کنند  ، شهرستان کوهدشت انار، در شهرستان پلدختر انجیر و در شهرستان دورود زردآلو و شهرستان ازنا هویچ و سیب زمینی و شهرستان بروجرد سیب درختی و شهرستان الشتر گردو و سیب زمینی و  نور آباد نخود   تولید می‌شود. در زمینه پرورش آبزیان هم فعال هستیم و عمدتا در شهرستانهای الشتر و دورود به پرورش ماهی قزل‌آلا می‌پردازیم.

وی در ادامه افزود: به میزانی که در تولید محصولات کشاورزی فعالیت داریم، در زمینه مواد غذایی فعالیت ما چشم‌گیر نیست و با ارزش افزوده کمتری محصولاتت صادر می شود . البته برخی شرکت‌ها در این زمینه فعال هستند و به تولید مربا یا کنسرو ماهی و سایر محصولات غذایی  می‌پردازند اما شرکت‌هایی که به تولید داروی انسانی یا حیوانی می‌پردازند به لحاظ درآمدی وضعیت مساعدتری دارند.

دبیر اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی استان لرستان با اشاره به وضعیت صادرات محصولات کشاورزی استان لرستان تصریح کرد: از لرستان محصولاتی نظیر سیب‌زمینی، هویج، نخود، لوبیا و سیب صادر می‌شود. صادرات ما از طریق استان کرمانشاه و ایلام به کشور عراق است و کمتر به صورت مستقیم صادرات انجام می‌دهیم.

وی بیان کرد: وضعیت صادرات در سال‌های اخیر نسبت به گذشته افت داشته است و یکی از مهم‌ترین آفت‌هایی که مانع صادرات شده، بخشنامه‌های دولت و تعهدات ارزی است. افرادی که در این زمینه فعالیت می‌کنند نسبت به بانک مرکزی و دستورالعمل‌ها آشنایی چندانی ندارند و این سبب می‌شود که تعهدات ارزی صادرکنندگان با مشکل مواجه شود. افزون بر این، بازار عراق به نحوی است که عراقی‌ها در بازارچه‌های مرزی پول خود را تبدیل به ریال کرده و به همین صورت تسویه حساب می‌کنند. از این‌رو رفع تعهد ارزی برای صادرکننده ممکن نخواهد بود.

مالزیری در ادامه افزود: یکی دیگر از مشکلات در زمینه صادرات این است که پایانه‌های صادراتی از ظرفیتی برای بسته‌بندی محصولات برخوردار نیستند و نمی‌توان به سامان‌دهی محصولات پرداخت. افزون بر این، در استان لرستان نیز برخی امکانات نظیر سردخانه یا ظرفیت بسته‌بندی محصولات وجود ندارد. تعداد سردخانه‌ها بسیار پایین است و بسته‌بندی‌ها هم نمی‌تواند در حد صادرات باشد.

وی در پاسخ به این پرسش که مزیت رقابتی محصولات تولیدی در لرستان با دیگر کشورها چیست؟ گفت: یکی از محصولاتی که مزیت رقابتی خوبی دارد دام زنده است که به دلیل مرغوبیت آن، مورد استقبال قرار گرفته است. حتی در برخی بازارها دام زنده ما دو برابر بیش از قیمت جهانی به فروش می‌شود که به دلیل نوع و درصد چربی آن است. افزون بر این، عسل لرستان هم به دلیل اینکه خواص دارویی که دارد می‌تواند رقابت خوبی با محصول دیگر کشورها داشته باشد. یکی دیگر از محصولات نیز عبارت از گوجه یا فلفل‌های گلخانه‌ای است که در فصل سرما به کشور روسیه صادر می‌شوند.

مالزیری در انتهای صحبت‌های خود بیان کرد: دولت باید از بخش خصوصی حمایت کند؛ چراکه بخش خصوصی در استان‌ها توانمندی لازم را ندارد و بر همین اساس زیرساخت‌ها برای صادرات تکمیل نشده است ، دولت باید به بخش خصوصی جهت تکمیل زیر ساختهای صادراتی تسهیلات ارزان قیمت ارائه کند یا به سرمایه‌گذاری در این بخش بپردازد. همچنین می‌تواند برخی ظرفیت‌هایی که مورد استفاده قرار نمی گیرد نظیر فرودگاه خرم آباد  را جهت صادرات بخشی از محصولات کشاورزی تکمیل و راه اندازی کند. این فرودگاه یکی از قدیمی‌ترین فرودگاه‌های ایران است اما چون تکمیل نشده، امکان صادرات هوایی برای ما وجود ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *