تغذیه و سلامت

رعایت استانداردهای ارگانیک؛ مهم‌ترین عامل در توسعه صادرات

عسل-کوهرنگ

سیدهدایت‌الله میرشفیعی، مدیرعامل عسل کوهرنگ معتقد است: اگر عسلی که تولید می‌شود استانداردهای ارگانیک را داشته باشد، به راحتی در بازارهای خارجی مشتری پیدا می‌کند؛ زیرا در کشورهای خارجی کیفیت مواد غذایی از اهمیت بالایی برخوردار است و قطعاً از چنین محصولاتی استقبال می‌کنند.

به گزارش روابط عمومی گروه رسانه‌ای آتا، سیدهدایت‌الله میرشفیعی، تولیدکننده عسل ارگانیک است و به تولید عسل‌هایی نظیر گون‌گز، کنار جاز می‌پردازد. افزون بر این، او نخستین تولیدکننده ژل رویال ارگانیک محسوب می‌شود و فعالیت‌هایش در منطقه کوهرنگ جریان دارد؛ جایی که می‌توان آن را مرکز گون و گز دانست.

به منظور بررسی وضعیت تولید و مصرف محصولات ارگانیک و به طور خاص عسل با این تولیدکننده به گفت‌وگو پرداختیم. وی بیان کرد: ساز و کار تولید عسل در مجموعه ما چنین است که زنبور را کوچ می‌دهیم و بدون اینکه به زنبور تغذیه بدهیم سعی می‌کنیم عسلی درمانی به مصرف‌کننده ارائه دهیم.

وی در پاسخ به این پرسش که عسل ارگانیک چه خصوصیاتی دارد؟ تصریح کرد: یکی از مؤلفه‌های مهم در روند تولید چنین عسلی این است که مسیر چهار تا شش کیلومتری که شعاع حرکتی زنبور است باید دور از رفت‌وآمد ماشین و … باشد. افزون بر این، زنبور باید از محصولی استفاده کند که در تولید آن از کود شیمیایی و غیرطبیعی استفاده نشده باشد. البته چنین فرایندی دشواری‌های خاص خود را هم دارد اما هنگامی که یک عسل خالص و درمانی تولید می‌شود تمام خستگی‌های مسیر تولید از بین می‌رود.

میرشفیعی با تأکید بر اینکه همه برندهای موجود در بازار که ادعای ارگانیک بودن دارند ارگانیک نیستند، بیان کرد: به دلیل عدم نظارت صحیح، همه برندهای موجود در بازار به معنای واقعی ارگانیک نیستند. به بیان دیگر، برخی از مؤسسه‌های نظارت‌کننده به صورت صحیح کار خود را انجام می‌دهند اما برخی مؤسسات چنین نیستند و در بازدیدهایی که باید به عمل آورند وظایف خود را به درستی انجام نمی‌دهند و گاهی اوقات می‌توان با پرداخت پول از این مؤسسات مجوز ارگانیک دریافت کرد.

این تولیدکننده عسل ارگانیک در پاسخ به این پرسش که حمایت‌های دولتی از این تولیدات چگونه است؟ گفت: حمایت‌های اندکی وجود دارد که البته این مقدار کافی نیست. به همین دلیل یکی از مطالباتی که در انجمن ارگانیک مطرح می‌شود همین مورد است. به دلیل همین عدم حمایت‌ها، متأسفانه برخی تولیدکنندگان کار خود را به درستی انجام نمی‌دهند و همین امر مردم را به محصول ارگانیک بدبین می‌کند.

وی در ادامه افزود: از جمله معدود حمایت‌هایی که دولت انجام داده این است که دو غرفه ارگانیک در منطقه دارآباد و ولنجک تهران در اختیار ما قرار داده است که هزینه اجاره این غرفه‌ها نیز پایین است. مردم هم از همین طریق به ما و عسل‌های ارگانیک دسترسی دارند.

میرشفیعی با اشاره به صادرات این محصول تصریح کرد: اگر عسلی که تولید می‌شود استانداردهای ارگانیک را داشته باشد، به راحتی در بازارهای خارجی مشتری پیدا می‌کند؛ زیرا در کشورهای خارجی کیفیت مواد غذایی از اهمیت بالایی برخوردار است و قطعاً از چنین محصولاتی استقبال می‌کنند. از طرفی برخی گیاهان نیز فقط در ایران وجود دارند که از جمله آن‌ها گون‌‌گز است و همین امر هم می‌تواند زمینه خوبی برای تولید و صادرات یک عسل منحصر به فرد شود.

وی تصریح کرد: بسیاری از امراض با عسل درمان می‌شوند و همین امر نشان‌دهنده اهمیت این محصول است. بر همین اساس نوع تقلبی آن هم فراوان است و گاهی اوقات تولیدکنندگان از اسانس‌ استفاده می‌کنند و در اختیار مردم قرار می‌دهند. متأسفانه میان این افراد با کسانی که عسل ارگانیک تولید می‌کنند نیز تفاوتی قائل نمی‌شوند و چنین نیست که امتیاز مثبتی برای این افراد در نظر گرفته شود.

یادآوری می‌شود، نخستین نمایشگاه تخصصی «زندگی سالم» در بهمن سال جاری واقع در برج میلاد تهران برگزار می‌شود. محورهای مورد تأکید در این رویداد که گروه رسانه‌ای آتا برگزاری آن را بر عهده دارد، عبارت از: «محصولات غذایی سلامت‌محور»، «محصولات ارگانیک»، «رژیم غذایی سالم» و «تغذیه ورزشی» هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *