صنعت غذا و کشاورزی

حسن افراخته تبیین کرد: مشکلات داخلی و تحریم؛ دو مانع بزرگ صادرات

حسن-افراخته،-مدیرعامل-مجتمع-کشت-و-صنعت-لزیر

مدیرعامل مجتمع کشت و صنعت لزیر بیان کرد: تا زمانی که مشکلات داخلی و تحریم‌ها وجود دارد، دست ما پیش صراف دراز است لذا باید مسائل بانکی ما با کشورهای همسایه حل شود تا از این مشکلات عبور کرده و بتوانیم صادرات خوبی داشته باشیم.

حسن افراخته، مدیرعامل مجتمع کشت و صنعت لزیر، در گفت‌‎وگو با گروه رسانه‌ای آتا (دبیرخانه اجلاس تجارت محصولات کشاورزی و غذا) و در پاسخ به این پرسش که جدی‌ترین چالش‌های موجود در زمینه صادرات را چه عواملی می‌دانید؟ بیان کرد: یکی از مشکلات مسئله برگشت پول است؛ یعنی هنگامی که باری را صادر می‌کنیم برای گرفتن پولمان به مشکل برمی‌خوریم و همین امر ما را مجبور می‌کند تا به صراف پول بدهیم. از طرفی چون در این فرایند پول ما چند دست می‌چرخد سبب می‌شود که پنج درصد از کل پول ما از بین برود. مثلاً اگر ما 10 میلیارد تومان خاویار به کشور روسیه صادر کنیم، پنج درصد از کل این مبلغ از بین می‌رود نه اینکه پنج درصد از سود آن کم شود و این یعنی اصلاً نمی‌توانیم به سود برسیم.

وی در ادامه افزود: دومین مشکل اینکه معمولاً کانتینرهای ما که قرار است از آذربایجان به روسیه صادر شوند، در آذربایجان با مشکل مواجه می‌شوند. گاهی اوقات تا چند روز مجبور می‌شوند در این کشور بمانند و حتی در برخی مواقع در این کانتینرها باز می‌شود. کانتینرها با دمای منفی هجده درجه به روسیه اعزام می‌شوند و این یعنی بار به صورت منجمد صادر می‌شود، حال اگر در کانتینر باز شود، محصول هم با مشکل مواجه می‌شود.

افراخته در پاسخ به این پرسش که این مشکل چطور حل می‌شود بیان کرد: بیش از اینکه بحث تحریم‌ها مطرح باشد، تعامل میان بانک روسی با بانک ملی ما مطرح است. پول باید توسط بانک روسی به بانک ملی ما منتقل شود و در اینجا هم بخشی از پول با ارز نیمایی و بخش دیگر با ارز توافقی پرداخت می‌شود. اما مسئله این است که تا این پول به دست ما برسد مدت زمان زیادی طول می‌کشد و این در حالی است که ما به کمپانی روسیه تعهد می‌دهیم که بار را برایشان بفرستیم. پس از تعهد، پنجاه درصد پول را از آن‌ها می‌گیریم و باید بخشی از آبزیان را از جاهای دیگر تهیه کنیم که همه این‌ها مستلزم پرداخت هزینه است. در این میان تا پول را از بانک بگیریم و بتوانیم این مراحل را برای خرید و صادرات انجام دهیم مدت زیادی طول می‌کشد و سبب می‌شود تا تعهد ما هم زیر سوال برود.

وی تصریح کرد: به همین دلیل ما ترجیح می‌دهیم که پولمان توسط صراف چنج شود تا کارمان را پیش ببریم و متأسفانه در همان چند روزی که دلار افت کرد، خسارت زیادی متحمل شدیم. اینها مشکلات مهمی است که دست و پای تولید را می‌بندد.

افراخته در انتهای صحبت‌های خود بیان کرد: ما به کشورهای دیگر به غیر از روسیه هم صادرات داریم اما برای صاردات به هر کشوری این مشکلات وجود دارد. تا زمانی که مشکلات داخلی و تحریم‌ها وجود دارد، دست ما پیش صراف دراز است و باید مسائل بانکی ما با کشورهای همسایه حل شود تا از این مشکلات عبور کنیم. تولیدکننده در ایران با مشکلات مختلفی مواجه است که از جمله آن‌ها خرید نهاده‌ها، مکمل‌ها و مسائلی از این دست است. افزون بر این، با ادارات و مراکز دولتی هم مشکلاتی داریم و همه این عوامل دست به دست هم داده تا تولید فلج شود. مقام معظم رهبری بر جهش تولید تأکید می‌کنند اما متأسفانه این شعار توسط دولت قبل دنبال نشد و هرچند در ظاهر شعارهایی دادند اما در عمل آفت تولید بودند. به بیان دیگر دولت جهش تولید را به تنش تولید تبدیل کرده بود. امید است در دولت فعلی جهش تولید به تنش تولید تبدیل نشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *