صنعت غذا و کشاورزی

بازارهای از دست رفته خرما در پی چالش های صادرات

مقداد تکلوزاده، دبیر انجمن ملی خرمای ایران در گفت‌وگو با گروه رسانه‌ای آتا

دبیر انجمن ملی خرمای ایران با اشاره به چالش های صادرات خرما گفت: در حوزه صادرات چندین سال است که بحث پیمان سپاری ارزی و چالش هایی که در حوزه بازگشت ارز به وجود آمده، گریبان همه صادرکنندگان کشور را گرفته است.

به گزارش گروه رسانه ای آتا، مقداد تکلوزاده با بیان این مطلب ادامه داد: در عین حال بعضا در حوزه بازگشت پول ها و هزینه های بیشتری که ما در حمل و نقل و… با آنها دست به گریبان هستیم، همواره چالش هایی وجود داشته و هزینه صادرکنندگان ایرانی را نسبت به رقبای موجود افزایش داده است.

وی با اشاره به مشکلات حضور در نمایشگاه های خارجی بیان کرد: در عین حال حضور در نمایشگاه تخصصی هم برای فعالان این حوزه هزینه بر شده و متعاقبا به نسبت رقبا، اخذ ویزا برای ما جهت حضور در نمایشگاه های خارجی بسیار دشوارتر شده است.

تکلوزاده درخصوص تبعات عدم مشارکت در در نمایشگاه های خارجی عنوان کرد: عدم حضور در نمایشگاه های تخصصی و عدم رایزنی با تجار و مصرف کنندگان کشورهای دیگر باعث شده که برخی از کشورها خرمای خود را جایگزین خرمای ایران کنند. براین اساس علیرغم اینکه زحمات زیادی در حوزه صادرات کشیده شده، اما این مسائل در بخش صادرات خرما مشکل ساز شده است.

وی در خصوص بازارهای صادراتی خرمای ایران گفت: کشورهای CIS و کشورهای غرب اروپا مانند آلمان، فرانسه، دانمارک و بلژیک از مصرف کنندگان عمده خرمای ما هستند و خرمای ایران به حدود 70 کشور دنیا صادر می شود.

این فعال صنفی متذکر شد: سالیان سال است که صادرکنندگان ایرانی خرمای خود را به صورت بسته بندی های کوچک 500 و 750 گرمی و یا حتی در بسته بندی های کوچکتر به بازارهای هدف ارسال می کنند. یا با توجه به شرایط و تقاضایی که وجود دارد، ممکن است خرما در بسته بندی های 5 و 10 کیلوگرمی هم عرضه شود که به صورت فله فروشی به مصرف می رسد. چون برخی از کشورها مانند هندوستان، کشورهای جنوب شرق آسیا و یا حتی برخی از کشورهای آفریقایی هنوز تمایل دارند که خرما را به صورت کیلویی مصرف و استفاده کنند.

وی ادامه داد: اما همه آنها الزاما باید از یک رقم خرما و دارای بسته بندی باشند و با توجه به حساسیت های اداره استاندارد، حتما باید مشخصات آن ها روی بسته بندی ها درج شده باشد.

تکلوزاده همچنین در پاسخ به اینکه آیا خرما به صورت خام صادر می شود و یا در حوزه تولید محصولات فرآوری شده نیز اقداماتی انجام گرفته است، گفت: وقتی با کشورهای موفق دنیا در حوزه صادرات خرما مقایسه می کنیم، مانند مصر که اولین تولیدکننده خرما در دنیا است و یا حتی کشور تونس که از لحاظ ارزش صادرات خرما رتبه اول را دارد و یا حتی الجزایر، امارات و امثال آن، پی می بریم که تقاضا برای مصرف خرما به دلیل ماه مبارک رمضان، مسائل مذهبی مسلمانان و در عین حال به دلیل ارزش غذایی که دارد، عموما به صورت تازه خوری است.

وی با اعلام اینکه در این کشورها نیز مانند کشور ما بخش عمده ای از صادرات خرما یعنی تا 95 تا 98 درصد صادرات خرما به صورت خرمای تازه است، تصریح کرد: و بخش محدودی از خرمای صنعتی که از لحاظ ظاهری شکل مناسبی ندارد، صرف تولید فرآورده های جانبی خرما می شود که بخش محدودی از این محصولات تولید شده هم برای مصرف در شیرینی و شکلات، صبحانه و… ارسال می شود. اما این محصولات بسیار محدود است و بیشترین حجم خرمای صادراتی ایران به صورت خرمای تازه خوری است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *