صنعت غذا و کشاورزی

سیده فاطمه مقیمی: فرسودگی ناوگان حمل و نقل؛ مشکلی بزرگ پیش‌ روی صادرات

سیده فاطمه مقیمی رییس هیئت مدیره اتاق مشترک بازرگانی ایران و گرجستان

رییس هیئت مدیره اتاق مشترک بازرگانی ایران و گرجستان معتقد است: بزرگ‌ترین مشکلی که در این سال‌ها با آن روبه‌رو بوده‌ایم، فرسودگی ناوگان حمل و نقل است که به دلیل شرایطی نظیر تحریم به وجود آمده و سبب شده تا از رقابت با کشورهای همسایه نظیر ترکیه بازمانیم.

سیده فاطمه مقیمی رییس هیئت مدیره اتاق مشترک بازرگانی ایران و گرجستان، در گفت‌وگو با گروه رسانه‌ای آتا (دبیرخانه اجلاس تجارت محصولات کشاورزی و غذا) و در پاسخ به این پرسش که در زمینه صادرات محصولات کشاورزی با چه مشکلاتی مواجه هستیم؟ بیان کرد: بزرگ‌ترین مشکلی که در این سال‌ها با آن روبه‌رو بوده‌ایم، فرسودگی ناوگان حمل و نقل است. یکی از دلایلی که سبب شده در این زمینه وضعیت مساعدی نداشته باشیم، تحریم است و از جمله پیامدهای فرسودگی ناوگان حمل و نقل این است که سبب می‌شود از رقابت با کشورهای همسایه نظیر ترکیه بازمانیم.

وی در ادامه افزود: مسئله نوسازی ناوگان حمل و نقل بارها به مسئولان اعلام شده است اما همچنان توسعه‌ای در این زمینه به وجود نیامده است. امروزه در تمام دنیا معدل عمر ناوگان حداکثر تا پنج سال است اما در ایران حدود بیست سال از ناوگان استفاده می‌شود.

عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران تصریح کرد: نوسازی ناوگان حمل و نقل به بودجه نیاز دارد و اگر دولت مساعدت‌هایی می‌کرد می‌توانستیم مشکل را برطرف کنیم. البته چنین توقعی نداشتیم اما از دولت این انتظار وجود دارد که تسهیلات قانونی اجازه ورود کامیون با عمر سه سال را ایجاد کند. در حال حاضر ورود این کامیون‌ها به دلیل حمایت از تولید داخل ممنوع شده است اما چنین رویه‌ای به تولید داخل ارتباطی ندارد؛ چراکه تولیدات داخل به میزانی نیست که نیاز موجود را پاسخ دهد و بتواند ناوگان حمل و نقل را ارتقا دهد. بر این اساس باید اجازه واردات کامیون‌ها داده شود.

مقیمی، کارآفرین برتر آسیا و اقیانوسیه، در ادامه افزود: کسانی که به صادرات می‌پردازند با قوانین در ایران و کشورهای هدف آشنایی دارند اما باید ابزار کار را هم در اختیار داشته باشند. یکی از ابزارهای لازم عبارت از ناوگان حمل و نقل است و از جمله دیگر مسائل مربوط به صادرات، ارز حاصل از صادرات است که مسائلی نظیر عدم الحاق به اف‌ای‌تی‌اف و نبود زیرساخت‌های لازم سبب شده تا برگشت ارز حاصل از صادرات به سیستم بانکی با مشکلاتی همراه باشد. این عوامل موجب می‌شوند که صادرات به صورت موفق انجام نشود.

بانوی کارآفرین برتر جهان اسلام و آسیاپاسفیک در بخش‌ دیگری از صحبت‌های خود بیان کرد: یکی دیگر از مسائلی که سبب ایجاد چالش شده نیز عبارت از عدم ثبات در نرخ ارز است. در بازارهای رقابتی، حداقل تفاوتی که در نرخ ارز به وجود می‌آید می‌تواند موجب شود تا یک صادرکننده بازار خودش را از دست بدهد.

وی در انتهای صحبت‌های خود با اشاره به سطح همکاری‌ها میان ایران و گرجستان در زمینه تولید و صادرات محصولات کشاورزی تصریح کرد: با کشور گرجستان زمینه همکاری خوبی داریم. البته مدتی در این کشور سفیر نداشتیم اما اخیراً سفیر ایران هم در گرجستان مستقر شده و بر این اساس امیدواریم که بتوانیم همکاری‌ها بیشتری را با این کشور داشته باشیم. تاجران هر دو کشور باید نشست‌هایی را در راستای تعمیق همکاری‌ها برگزار کنند؛ چراکه مدتی است که این نشست‌ها برگزار نشده است. یکی از زمینه‌های همکاری می‌تواند در اختیار گرفتن زمین‌های گرجستان برای تولید محصولات کشاورزی باشد که در اینصورت کشاورزی فراسرزمینی اتفاق خواهد افتاد. نکته پایانی اینکه هرچند گرجستان کشور پرجمعیتی نیست اما دروازه ورود به سوی اروپا محسوب می‌شود و می‌تواند زمینه‌ای برای صادرات محصولات ایران به اروپا تلقی شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *