صنعت غذا و کشاورزی

محمدحسن شمس‌فرد تبیین کرد: قیمت بالای محصولات ایرانی مانع از صادرات شده است

محمدحسن-شمس‌فرد-رییس-اتحادیه-صادرکنندگان-خشکبار-ایران

رییس اتحادیه صادرکنندگان خشکبار ایران معتقد است: میزان محصولات تولیدی در زمینه خشکبار اندک است و کشاورز برای تولید آن زحمات بسیار زیادی را متحمل می‌شود، از این‌رو کشاورز حاضر نمی‌شود محصول خود را به قیمت پایین عرضه می‌کند و این مسئله سبب شده تا محصولات ما در بازار جهانی مشتری نداشته باشند.

محمدحسن شمس‌فرد رییس اتحادیه صادرکنندگان خشکبار ایران، در گفت‌وگو با گروه رسانه‌ای آتا (دبیرخانه اجلاس تجارت محصولات کشاورزی و غذا) و در پاسخ به این پرسش که وضعیت تولید و صادرات خشکبار در سال‌های اخیر چگونه بوده است؟ بیان کرد: در چند ماه اخیر با افت محسوس صادرات خشکبار مواجه شده‌ایم؛ زیرا قیمت محصولات ایران بالا است و برای کشورهای دیگر به لحاظ اقتصادی توجیه ندارد که بخواهند این محصولات را وارد کنند.

وی در ادامه افزود: عمده پسته دنیا توسط آمریکا تولید می‌شود و در حال حاضر ترکیه هم در این زمینه به دلیل اینکه محصولش را با قیمت پایین‌تری به فروش می‌رساند جای ایران را گرفته است.

رییس اتحادیه صادرکنندگان خشکبار ایران در پاسخ به اینکه چرا قیمت محصولات ایرانی بالا است؟ گفت: دلیلش این است که میزان محصولات تولیدی اندک است و کشاورز هم برای تولید آن زحمات بسیار زیادی را متحمل می‌شود. از این‌رو کشاورز حاضر نمی‌شود محصول خود را به قیمت پایین عرضه می‌کند. این مسئله سبب شده تا محصولات ما در بازار جهانی مشتری نداشته باشند.

شمس‌فرد با اشاره به کیفیت بالای محصولات ایران بیان کرد: با وجود اینکه قیمت‌های بالا سبب‌ شده تا به میزان کافی مشتری نداشته باشیم اما همچنان محصولاتی نظیر کشمش و پسته ایران بالاترین کیفیت را دارند؛ تا جایی که همه کشورها به غیر از آمریکا و اسرائیل طرفدار این محصولات هستند. البته این محصولات با واسطه ترکیه به اسرائیل هم صادر می‌شوند؛ یعنی ترکیه کشمش و پسته ایران را می‌خرد و به اسم خودش به اسرائیل صادر می‌کند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود تصریح کرد: دو مسئله بالا بودن قیمت تمام‌شده محصولات و برگشت ارز حاصل از صادرات، سبب شده‌اند تا در صادرات با مشکلات و چالش‌هایی مواجه باشیم. صادرکنندگان محصول را با دلار آزاد می‌خرند و در اینصورت توجیهی ندارد که بخواهند ارز را با دلار نیمایی بازگردانند. بر این اساس، موضوع برگشت ارز بسیار اهیمت دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *