تغذیه و سلامت

هفتاد درصد عسل‌های موجود در بازار، عسل تقلبی است

آرش-عمرزاده،-مدیرعامل-عسل-راشین

مدیرعامل عسل راشین بیان کرد: یکی از مشکلات اصلی در زمینه تولید و عرضه محصولات ارگانیک و به صورت خاص عسل این است که به دلیل عدم برخورد نهادهای نظارتی با افراد سودجو، بسیاری از عسل‌های موجود در بازار را عسل‌های تقلبی تشکیل داده‌اند. بر این اساس کمتر می‌توان عسل‌های ارگانیک را در بازار پیدا کرد.

به گزارش روابط عمومی گروه رسانه‌ای آتا، آرش عمرزاده از تولیدکنندگان عسل ارگانیک است. سابقه فعالیت او در این حوزه به چهارده سال می‌رسد و دامنه‌ فعالیت‌هایش نیز بازارهای داخلی و خارجی است. به منظور بررسی ابعاد مختلف تولید و مصرف محصولات ارگانیک و تحلیل وضعیت فعلی ایران نسبت به این محصولات با این فعال حوزه تولید عسل ارگانیک به گفت‌وگو نشستیم.

وی در ابتدا از تعریف یک محصول ارگانیک سخن به میان آورد و گفت: هر محصولی که در تولید آن از هیچگونه مواد شیمیایی استفاده نشود، محصول ارگانیک خواهد بود. برای نمونه در فرایند تولید عسل ارگانیک نمی‌توان از مواد شیمیایی برای از بین بردن آفت‌ها استفاده کرد و بهره‌گیری از شکر هم ممنوع است.

عمرزاده در پاسخ به این پرسش که چه میزان از عسل‌های موجود در ایران ارگانیک هستند؟ بیان کرد: یکی از مشکلات اصلی در این زمینه همین است که عسل ارگانیک کمتر در بازار پیدا می‌شود و مسئله‌ای که به این رویه دامن می‌زند عدم برخورد دستگاه‌های نظارتی دولتی با افراد سودجو است. بسیاری از عسل‌های موجود در بازار عسل‌هایی است که تغذیه‌ای هم محسوب نمی‌شوند بلکه آنها را در خانه می‌پزند. ما هم از این افراد که چنین عسل‌هایی را تولید می‌کنند باخبر هستیم اما برخوردی با آن‌ها صورت نمی‌گیرد.

این تولیدکننده عسل ارگانیک اظهار داشت: در حال حاضر هفتاد درصد عسل‌های موجود در بازار، عسل تقلبی است و حتی برخی برندهای معروف هم عسل‌های حرارت‌دیده به مصرف‌کننده می‌دهند. این در حالی است که در کشورهای اروپایی چنین رویه‌ای جریان ندارد؛ زیرا مراکز بهداشتی و ارگان‌های ذی‌ربط در این کشورها برخلاف کشور ما نظارت‌های لازم را به عمل می‌آورند.

وی در ادامه بیان کرد: در حال حاضر روزانه به میزان پانصد کیلوگرم عسل به کشور ترکیه صادر می‌کنم که البته این عسل ارگانیک نیست؛ زیرا در این کشور عسل ارگانیک تولید می‌شود و برای سایر مصارف، عسل‌ غیر ارگانیک در اختیارشان قرار می‌دهیم.

عمرزاده در پاسخ به این پرسش که فرهنگ مردم در استفاده از محصولات ارگانیک در چه وضعیتی قرار دارد؟ تصریح کرد: متأسفانه در این زمینه هیچ پیشرفتی نداشته‌ایم. برای نمونه پس از مدتی، عسل طبیعی یا ارگانیک رس می‌بندد اما با هیچ روشی نمی‌توان به مصرف‌کننده اثبات کرد که این عسل تقلبی نیست؛ زیرا در این زمینه فرهنگ‌سازی و آگاهی‌بخشی صورت نگرفته است. همین مسئله سبب شده کسانی که عسل را بسته‌بندی می‌کنند برای جلوگیری از رس بستن عسل آن را حرارت بدهند که در اینصورت تا یکسال رس نمی‌بندد.

این تولیدکننده عسل ارگانیک با اشاره به وضعیت حمایت‌های دولتی از تولید محصولات ارگانیک گفت: متأسفانه حمایت‌های شایسته‌ای صورت نمی‌گیرد. برای نمونه دردسرهای گرفتن یک وام اشتغال‌زایی به میزانی است که وام‌گیرنده از این کار پشیمان می‌شود.

وی در ادامه و در پاسخ به این پرسش که چرا محصولات ارگانیک با قیمت بالایی عرضه می‌شوند بیان کرد: به این دلیل که فرایند تولید این محصولات همراه با سختی‌های خاصی است. برای نمونه، از یک کندو می‌توان 10 کیلو عسل ارگانیک گرفت که در اینصورت کندو هم از بین خواهد رفت. این یعنی تولیدکننده برای هر کیلو عسل خالص باید دویست هزار تومان ضرر پرداخت کند. از طرفی استفاده از داروهای شیمیایی هم ممنوع است. این در حالی است که اگر قرار بر تولید عسل شکری باشد می‌توان از هر کندو صد کیلو عسل برداشت کرد. بر این اساس فرایند تولید بسیار دشوار است و هزینه‌ها هم افزایش پیدا می‌کند.

یادآوری می‌شود، نخستین نمایشگاه تخصصی «زندگی سالم» در بهمن سال جاری واقع در برج میلاد تهران برگزار می‌شود. محورهای مورد تأکید در این رویداد که گروه رسانه‌ای آتا برگزاری آن را بر عهده دارد، عبارت از: «محصولات غذایی سلامت‌محور»، «محصولات ارگانیک»، «رژیم غذایی سالم» و «تغذیه ورزشی» هستند.- معرفی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *