تغذیه و سلامت

شکل‌گیری چرخه عرضه و تقاضا؛ مهم‌ترین عامل در افزایش تولید محصولات ارگانیک

محمدرضا-معرف،-مدیر-شعبه-تهران-هلدینگ-رحمانی

مدیر شعبه هلدینگ رحمانی بیان کرد: نسبت به پنج سال گذشته، حساسیت‌ها در زمینه تولید محصولات ارگانیک با افزایش چشم‌گیری مواجه شده است. از طرفی مصرف‌کننده‌ها هم نسبت به مصرف این محصولات حساس‌تر شده‌اند و بر همین اساس یک چرخه تقاضا و عرضه شکل گرفته و سبب شده تا تولیدکننده‌ها بتوانند در یک بازار رقابتی محصول با کیفیت‌تری را عرضه کنند.

محمدرضا معرف، مدیر شعبه تهران هلدینگ رحمانی، در گفت‌وگو با روابط عمومی گروه رسانه‌ای آتا، به ارائه توضیحاتی در زمینه تعریف محصولات ارگانیک، وضعیت ایران در تولید و مصرف این محصولات، حمایت‌های دولتی از این تولیدات و وضعیت صادرات در این حوزه پرداخت.

وی در ابتدا بیان کرد: هر محصولی که طبیعی باشد و در یک فرایند طبیعی تولید شود را می‌توان در خانواده محصولات ارگانیک قرار داد. برای نمونه اگر این محصول در گروه دمنوش‌ها قرار بگیرد، نباید در تولید این گیاه از سموم و کودهای شیمیایی استفاده شود. یا اگر قرار است یک عسل ارگانیک تولید شود، نمی‌توان در آن موادی نظیر شکر را اضافه کرد.

معرف با اشاره به وضعیت تولید محصولات ارگانیک در ایران بیان کرد: نسبت به پنج سال گذشته، حساسیت‌ها در زمینه تولید این محصولات با افزایش چشم‌گیری مواجه شده است. از طرفی مصرف‌کننده‌ها هم نسبت به مصرف این محصولات حساس‌تر شده‌اند. بر همین اساس یک چرخه تقاضا و عرضه شکل گرفته و سبب شده تا تولیدکننده‌ها بتوانند در یک بازار رقابتی محصول با کیفیت‌تری را عرضه کنند.

مدیر شعبه تهران هلدینگ رحمانی در پاسخ به این پرسش که کدام گروه‌ها مصرف‌کننده این محصولات هستند؟ تصریح کرد: خانم‌ها و دانشجویان بیش از طیف‌‎های دیگر خواهان این محصولات هستند؛ زیرا این دو طیف حساسیت‌های بیشتری نسبت به محصولاتی که مصرف می‌کنند دارند. البته بالا بودن سطح آگاهی در میان دانشجویان نیز یکی دیگر از دلایل اقبال به محصولات ارگانیک است.

وی اظهار داشت: با توجه به اینکه تولید و مصرف محصولات ارگانیک بیش از پیش با اقبال مواجه شده، می‌توان انتظار داشت که نسل فعلی بتوانند اهمیت و لزوم استفاده از این محصولات را به نسل‌های بعد هم منتقل کنند و در این زمینه شاهد فراگیری استفاده از چنین محصولاتی باشیم.

معرف با اشاره به وضعیت صادرات این محصولات بیان کرد: در این زمینه فعالیت‌هایی داشته‌ایم اما با توجه به مسائل مختلف از جمله مسائل منطقه‌ای و تحریم‌های اروپا، صادرات به صورت موردی و با حساسیت‌های خاصی صورت می‌گیرد.

مدیر شعبه تهران هلدینگ رحمانی در پاسخ به این پرسش که در کشورهای هدف ارگانیک بودن محصول تا چه میزان دارای اهمیت است؟ گفت: همزمان با گرفتن پیش‌فاکتور در اداره گمرک و طی شدن تشریفات بازرگانی توسط شرکت‌های خارجی واردکننده محصول، مدارک بهداشتی کنترل می‌شود و روی این مسائل حساسیت بسیار زیادی دارند. برای نمونه در پسته میکروبی وجود دارد که اگر مقدار آن از حد استاندارد بیشتر باشد موجب به وجود آمدن سرطان خواهد شد. کشورهای اروپایی در این زمینه بسیار حساس هستند و همه این موارد را کنترل می‌کنند.

معرف در انتهای صحبت‌های خود تصریح کرد: به میزانی که تقاضا نسبت به محصولات سالم و ارگانیک افزایش یابد، تولیدکننده هم به سمتی حرکت می‌کند که بتواند اشکالات را تا حد ممکن کاهش بدهد و بر کیفیت محصول خود بیفزاید. امیدوارم استفاده از این محصولات در ایران فراگیر شود تا از این طریق سرانه سلامت هم افزایش یابد.

یادآوری می‌شود، نخستین نمایشگاه تخصصی «زندگی سالم» در بهمن سال جاری واقع در برج میلاد تهران برگزار می‌شود. محورهای مورد تأکید در این رویداد که گروه رسانه‌ای آتا برگزاری آن را بر عهده دارد، عبارت از: «محصولات غذایی سلامت‌محور»، «محصولات ارگانیک»، «رژیم غذایی سالم» و «تغذیه ورزشی» هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *