تغذیه و سلامت

حمایت‌ از محصولات ارگانیک کاهش یافته است

روح‌الله-جواهری-مدیر-شرکت-تولیدکننده-عسل-رایحه-خوانسار

یک تولیدکننده عسل ارگانیک با اشاره به وضعیت حمایت‌ از تولید محصولات ارگانیک در ایران بیان کرد: از سوی انجمن ارگانیک حمایت‌هایی صورت می‌گیرد اما به صورت کلی حمایت‌ها کافی نیست و حتی در سال‌های گذشته رویدادهایی نظیر برپایی نمایشگاه‌های ارگانیک را شاهد بودیم اما امروزه از این رویدادها نیز خبری نیست.

به گزارش روابط عمومی گروه رسانه‌ای آتا، روح‌الله جواهری مدیر عامل شرکت عسل رایحه خوانسار است. به منظور آشنایی بیشتر با فرایند تولید عسل ارگانیک و مسائلی از این دست با او گفت‌وگو نشستیم.

وی بیان کرد: ارگانیک به معنای ماده‌ غذایی‌ای است که در آن سموم و کود شیمیایی باقی نمانده باشد. در مورد عسل نیز چنین است که کلونی زنبور عسل در دشت و کوه و در فضای طبیعی یا اصطلاحاً وحشی قرار می‌گیرد تا زنبور به محصولات کشاورزی آلوده به سم و کود دسترسی پیدا نکند. این الزام توسط شرکت‌های بازرسی کنترل می‌شود و سپس آزمایش‌های لازم هم صورت می‌گیرد تا ارگانیک بودن عسل تأیید شود.

جواهری در پاسخ به این پرسش که چطور می‌توان عسل ارگانیک را از غیرارگانیک تشخیص داد؟ گفت: این کار دشوار است و از طرفی آزمایشگاه‌های مخصوص این کار نیز بسیار خاص و محدوداند. بر این اساس بهترین راهکار برای مردم این است که مجموعه تولیدکننده عسل را بشناسند؛ چراکه با دیدن و چشیدن، نمی‌توان به تشخیص درست رسید.

این تولیدکننده عسل ارگانیک با اشاره به فرایند تولید عسل ارگانیک بیان کرد: این فرایند طولانی است و در وهله نخست، تولیدکننده باید به مدت سه سال الزامات لازم را رعایت کند. ما هم از سال 1387 این فرایند را آغاز کردیم و در سال 1391 توانستیم تبدیل به نخستین تولیدکننده عسل ارگانیک بشویم.

وی اظهار داشت: این الزامات فقط مربوط به سالم بودن محیط تولید عسل نیست بلکه برخی مسائل به خود زنبور بازمی‌گردد. برای نمونه ملکه باید جفت‌گیری طبیعی داشته باشد و نباید به زنبور تغذیه مصنوعی داد. متأسفانه برخی زنبورداران بال‌های ملکه را می‌چینند تا نتواند به طور طبیعی جفت‌گیری داشته باشد که موجب آزاردیدن زنبور است و کیفیت را کاهش می‌دهد.

جواهری در پاسخ به این پرسش که وضعیت حمایت‌ها از تولید این محصول چگونه است؟ گفت: در این زمینه، انجمن ارگانیک حمایت‌های بسیار خوبی داشته است. البته پیشتر سازمان میادین و میوه و تره‌بار هم حمایت‌هایی می‌کردند اما چند سال است که از این حمایت‌ها خبری نیست. افزون بر این‌ها، نمایشگاه‌های تخصصی ارگانیک را هم داشتیم که در حال حاضر وجود ندارند.

وی با اشاره به ظرفیت‌های موجود برای صادرات تصریح کرد: در حال حاضر مرجعی در ایران نیست که دولتی باشد و مجوز ارگانیک بدهد. بر همین اساس، از شرکتی سوئیسی گواهی خود را دریافت کرده‌ایم و همچنین گواهی شرکت‌های آمریکایی و اروپایی را هم داریم. برای صادرات نیز همین گواهی‌ها بسیار اهمیت دارند و پس از دریافت این گواهی‌ها صادرات نیز بهبود یافته است. در حال حاضر نیز به کشورهایی نظیر امارات، کویت و چند کشور آفریقایی صادرات را انجام می‌دهیم که با استقبال هم مواجه شده است.

جواهری در پایان صحبت‌های خود گفت: یکی از مهم‌ترین مسائلی که برای تولیدکننده مشکلاتی به وجود آورده، نوسان در قیمت‌ها است. برای نمونه، یک قیمت برای عسل اعلام می‌کنیم اما چند ماه بعد مواد لازم برای بسته‌بندی با افزایش قیمت مواجه می‌شوند و همین امر محاسبات ما را تغییر می‌دهد. از طرفی تولیدکننده هم نمی‌تواند هر روز قیمت را تغییر دهد و به همین دلیل با مشکل مواجه می‌شویم.

یادآوری می‌شود، نخستین نمایشگاه تخصصی «زندگی سالم» در بهمن سال جاری واقع در برج میلاد تهران برگزار می‌شود. محورهای مورد تأکید در این رویداد که گروه رسانه‌ای آتا برگزاری آن را بر عهده دارد، عبارت از: «محصولات غذایی سلامت‌محور»، «محصولات ارگانیک»، «رژیم غذایی سالم» و «تغذیه ورزشی» هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *