صنعت ورزش و تناسب اندام

تجهیزات ورزشی ایرانی؛ قابل اعتماد و قابل رقابت با محصول خارجی

تن-آسا-فارس-کیا

غلامرضا لطفی‌کیا ضمن مثبت ارزیابی کردن وضعیت تولید تجهیزات ورزشی در ایران بیان کرد: نسبت به سال‌های گذشته از حیث مهندسی ساخت و … پیشرفت‌های چشم‌گیری داشته‌ایم و این محصولات صد درصد قابل اعتماد و قابل رقابت با محصولات مشابه خارجی هستند.

به گزارش روابط عمومی گروه رسانه‌ای آتا، غلامرضا لطفی‌کیا، مدیر عامل شرکت تن آسا فارس کیا است. او در زمینه تولید و تجهیز سالن‌های بدنسازی، باشگاه‌های خانگی و ارگان‌های دولتی سابقه‌ای دوازده ساله دارد و این سابقه از تجربه بالای او و اشرافش بر مسائل این حوزه حکایت دارد. به منظور بررسی وضعیت تولید تجهیزات ورزشی در ایران، چالش‌ها و مشکلات پیش‌روی این حوزه و مسائلی از این دست با لطفی‌کیا به گفت‌وگو پرداختیم.

لطفی‌کیا در ابتدا به وضعیت تولید تجهیزات ورزشی در کشور اشاره کرد و در پاسخ به این پرسش که آیا شرایط کشور در این زمینه را قابل قبول ارزیابی می‌کنید یا خیر؟ بیان کرد: در این زمینه سال‌ها فعالیت‌هایی انجام شده اما این فعالیت‌ها همواره رو به رشد و توسعه بوده است. یکی از دلایلی که سبب این توسعه شده، افزایش تقاضا برای خرید تجهیزات ورزشی و راه‌اندازی سالن‌های بدن‌سازی است. بر این اساس می‌توان از چنین ادعایی دفاع کرد که نسبت به سال‌های گذشته در زمینه تولید تجهیزات ورزشی پیشرفت قابل‌توجه و خوبی داشته‌ایم.

وی به یکی از عوامل کاهش تولید تجهیزات ورزشی در سال‌های اخیر هم پرداخت و گفت: تنها دلیلی که سبب این کاهش شد، شیوع ویروس کرونا بود و متأسفانه در سال‌های 1399 و 1400 به جهت حاکم شدن شرایطی خاص بر کشور، بر این صنعت صدمات بسیار زیادی وارد شد. البته چنین نیست که غیرقابل جبران باشد بلکه با افزایش تقاضا و عبور از این شرایط می‌توان بیش از پیش در این راستا گام‌ برداشت.

لطفی‌کیا در پاسخ به این پرسش که چالش‌های عمده در مسیر صنعتی که در آن فعالیت می‌کنید چیست؟ بیان کرد: یکی از این چالش‌های اساسی عبارت از تهیه مواد اولیه است. افزون بر این، نابسامانی‌هایی که در بخش اقتصادی کشور وجود دارد نیز این صنعت را با تهدیدات جدی مواجه کرده است. سومین چالش را هم می‌توان نوسان قیمت‌ها دانست. از این‌رو، عمده‌ترین چالش به اقتصاد بازمی‌گردد و همانطور که دیگر بخش‌ها با چالش مواجه‌اند بخش تولید تجهیزات ورزشی هم از این وضعیت بی نصیب نمانده است.

وی در ادامه به قابل اعتماد بودن تجهیزات ورزشی ایرانی و تفاوت این تجهیزات با محصولات وارداتی اشاره کرد و گفت: همانطور که تولید این تجهیزات در سال‌های اخیر پیشرفت چشم‌گیری داشته و در کمیت موفق بوده‌ایم، در کیفیت هم پیشرفت خوبی داشته‌‌ایم. توضیح اینکه، به نسبت سال‌های گذشته، تجهیزاتی که تولید می‌شوند از حیث مهندسی ساخت و مسائل مربوط به زیباسازی، با پیشرفت چشم‌گیری مواجه شده‌اند و می‌توانم به جرأت بگویم که این محصولات صد درصد قابل رقابت با محصولات وارداتی هستند. پس محصولات ایرانی از نظر تولید، گارانتی و خدمات پس از فروش به خصوص نسبت به کالاهای وارداتی چینی، در جایگاه خوبی قرار دارند.

طرح بحث در زمینه صادرات، موضوعی بود که در بخش دیگری از این گفت‌وگو به آن پرداخته شد و لطفی‌کیا در این باره بیان کرد: چنان‌که پیشتر گذشت، پیشرفت‌های خوبی داشته‌ایم و همین امر سبب شده تا برای صادرات هم تقاضا وجود داشته باشد اما وضعیت فعلی و مسائلی از قبیل تحریم و عدم ثبات در اقتصاد شرایط را به نحوی رقم زده که واردکننده نمی‌تواند با اطمینان کامل به خرید بپردازد.

وی در انتهای صحبت‌های خود و در پاسخ به این پرسش که حمایت‌های سازمان‌های دولتی تا چه حد می‌تواند به بهبود شرایط و توسعه کسب‌وکار شما کمک کند؟ گفت: قطعاً این حمایت‌ها کارساز است، به خصوص که رهبر انقلاب اسلامی نیز در سال‌های اخیر بر مسئله تولید و حمایت از کالای داخلی تأکیدات فراوانی داشته‌اند و همین تأکیدات باید مبنایی برای حمایت قرار بگیرد. تقویت تولید و افزایش انگیزه در راستای نوآوری‌های بیشتر نیز می‌تواند از جمله ثمرات حمایت‌های دولتی محسوب شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *