تغذیه و سلامت

تغذیه سالم به معنای حذف تمامی غذاهای مورد علاقه نیست

غزل-غفاری-کارشناس-ارشد-تغذیه-و-رژیم-درمانی

به گزارش روابط عمومی گروه رسانه‌ای آتا، نخستین نمایشگاه تخصصی «زندگی سالم» در بهمن سال جاری واقع در برج میلاد تهران برگزار می‌شود. محورهای مورد تأکید در این رویداد که گروه رسانه‌ای آتا برگزاری آن را بر عهده دارد، عبارت از: «محصولات غذایی سلامت‌محور»، «محصولات ارگانیک»، «رژیم غذایی سالم» و «تغذیه ورزشی» هستند.

به منظور بررسی بیشتر این موضوع با غزل غفاری، کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی، به گفت‌وگو پرداختیم. از جمله مهم‌ترین مباحثی که در این گفت‌وگو به آن‌ها پرداخته شد عبارت است از مهم‌ترین تهدیدها برای سلامت جامعه و تغذیه، مؤلفه‌های غذای سالم و اهمیت آموزش و آگاهی در راستای استفاده هرچه بیشتر ازغذاهای سالم هستند.

امروزه تغییرات سبد غذایی خانوار به سمت ناامنی غذایی است. مصرف غذایی غیر مفید و مضر مانند شکر، روغن، فست فودها، غذاهای فرآوری شده و … رو به افزایش بوده و مصرف غذاهای سالم رو به کاهش است؛ این در حالی است که باید ترکیب و میزان مواد غذایی مورد مصرف روزانه سفره خانوار با اصول تغذیه‌ای و ترجیحات غذایی متناسب باشد.

طبق آمارها مصرف گوشت و مرغ در کشور کاهش یافته است؛ به طوری که امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته مصرف گوشت ۵۰ درصد و مصرف مرغ ۳۰ درصد کاهش یافته است.

مصرف گوشت و مرغ کمتر، جدای فراهم نشدن مقدار کافی پروتئین و مواد مغذی مورد نیاز بدن منجر به سیر نشدن کافی افراد و روی آوردن به مواد غذایی ناسالم، فست فودها، خوراکی و … برای جبران این گرسنگی است. این جایگزینی منجر به افزایش وزن افراد میشود که چاقی شروع گروه زیادی از بیماری هاست از جمله بیماری های جسمی (بیماری قلبی، دیابت، کبدچرب و فشارخون و …) و بیماری های روانی (نارضایتی از جسم خود، کمبود اعتماد به نفس، پرخوری و بی اشتهایی عصبی و …).

با افزایش قیمت مواد غذایی و گرانی‌های موجود در حال حاضر در حوزه اقلام اساسی مردم ناچار شده‌اند که میزان مصرف خود را کاهش بدهند یا حتی برخی از اقلام را از سر سفره‌های خود حذف کنند. این حذف یا جایگزینی بر سلامت افراد تاثیری چشمگیری گذاشته است.

برخلاف تصور گروهی از افراد، تغذیه سالم به معنای حذف تمامی غذاهای موردعلاقه و ایجاد تغییرات اساسی در رژیم غذایی است. در تصور این افراد، یک برنامه غذایی سالم هیچ تنوع و تعادلی ندارد و تمامی غذاهای ناسالم مثل فست فود و خوراکی ها تا همیشه حذف میشود.

در حالی که برای داشتن تغذیه سالم باید انواع مواد غذایی از گروه‌های غذایی عمده را در برنامه خود قرار دهید. گروه میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل، محصولات لبنی کم‌چرب و پروتئین بدون چربی، از جمله حبوبات، آجیل و دانه‌ها و چربی‌های سالم همگی غذاهای سالم بوده است. این به معنای حذف ۱۰۰٪ غذاهای ناسالم نیست. اصل رعایت تعادل در برنامه غذایی بسیار مهم است که این تعادل فقط با رعایت اصل ۸۰/۲۰ شدنی است.

اصل پارتو یک قانون اقتصادی است که ۲۰ درصد دلایل سبب به وقوع پیوستن ۸۰ درصد وقایع می شود. ویلفرد پارتو اقتصاد دان ایتالیایی این قانون را در سال ۱۸۹۶ ابداع کرد. این قانون در بسیاری از کارها مثل مدیریت کسب و کار، تمرینات ورزشی و غذا خوردن قابل اجراست. برای دنبال کردن قانون ۸۰/۲۰ باید ۸۰ درصد اوقات غذاهای سالم در رژیم غذایی مورد استفاده قرار دهید و ۲۰ درصد اوقات از غذاهای دیگر استفاده کنید. برای بسیاری از مردم این یعنی در طول هفته غذاهای مناسب و سالم بخورند و آخر هفته ها کمی به خود استراحت دهند. این برنامه غذایی به فرد اجازه می دهد گاهی اوقات از خوردن غذاهای مورد علاقه خود لذت ببرد بدون اینکه استرس و احساس گناه را داشته باشد که یک رژیم غذایی سخت را دنبال کرده است. برای بسیاری از مردم این قانون روشی متعادل برای رعایت یک رژیم سالم و سبک زندگی سالم است. از طرفی با رعایت اصل ۸۰/۲۰ علاوه بر داشتن یک سبک زندگی درست، میتوان به هدف وزنی خود برسید. متاسفانه امروزه رویای لاغری سریع، افراد را به سمت رعایت رژیم های غیراصولی و افراطی پیش برده است. عوارض رژیم های غذایی سخت لاغری از چاقی خطرناک تر است.

نکته مهم در تغذیه سالم این است که مقدار غذا از هر گروه را به‌درستی تعیین کنید. باید رژیم شما متناسب با سلیقه، سبک زندگی و بودجه شما باشد. رعایت کیفیت و کمیت مطلوب یک رژیم غذایی متناسب با شرایط ترکیب بدنی و سلامتی باید تحت نظر کارشناس تغذیه صورت گیرد.

الگوی تغذیه ای غلط به مرور باید تغییر کند تا به یک عادت غذایی تبدیل شود.

برای ایجاد تغییر در الگوی تغذیه ای خود اول باید الگوهای درست رو از غلط تشخیص داد و در مرحله بعدی این الگوهای درست را جایگزین الگوهای غلط کرد. اهداف خود را در مسیر سلامتی با چالش های کوچک آسان کنید؛ فراموش نکنید که تغییرات بزرگ از همین گام های کوچک حاصل میشود. از همین امروز روزانه ۳۰ تا ۴۵ دقیقه پیاده روی کنید، روزانه حداقل ۶ لیوان آب بنوشید، حجم پروتئین (گوشت، مرغ، ماهی، تخم مرغ و …) مصرفی را بیشتر کنید، از سبزیجات، میوه ها، مغزها، کره مغزها و میانوعده های سالم به جای هله هوله و شیرینیجات استفاده کنید؛ این ها اولین گام ها برای ایجاد تغییر در سبک زندگی و الگوی تغذیه ای شماست.

بارها شنیده ایم عقل سالم در بدن سالم!

بزرگترین دارایی هر فرد سلامتی است و سلامت شرطی ضروری برای ایفای نقش های اجتماعی است. انسان ها در صورتی می توانند فعالیت کامل داشته باشند که هم خود را سالم احساس کنند و هم جامعه آنها را سالم بداند، دو جنبه ای که همیشه ممکن است بر هم منطبق نباشد و یکی ار رکن های آن استفاده از محصولات سلامت محور است.

وقتی صحبت از سلامت به میان می آید، یکی از جنبه های آن، داشتن تاییدیه های بهداشتی برای هر کالا یا خدمات است. محصولات سلامت محور نیز بر حول همین اصول پایه گذاری شده اند.

در واقع این محصولات به طور مستقیم و غیر مستقیم با سلامت انسان ها در ارتباط هستند. حال این کالاها می تواند از انواع متنوع محصولات غذایی، آرایشی، بهداشتی، شوینده ها، مواد خوراکی، آشامیدنی، دارو، مکمل، فرآورده های طبیعی، تجهیزات، ملزومات پزشکی را شامل شود. این روزها تولیدات محصولات سلامت محور بیش از سالهای پیش مورد توجه قرار گرفته است.

آگاهی عمومی افراد در زمینه تغذیه بسیار کم است و تفکرات عمومی غلط در بسیاری از ذهن ها جا افتاده است. اینکه هزینه خوراک هر خانوار صرف چه مواد غذایی شود نیازمند آگاهی بخشی است. امروزه مصرف

انواع گروه غلات سبوسدار، لبنیات و سبزیجات کمتر مورد توجه است.

همان‌گونه که از اسم مکمل پیداست، نقش مکمل ها تکمیل کننده است؛ تکمیل کننده رژیم غذایی.

در واقع مکمل‌ غذایی باید مصرف شوند اما نباید جایگزین غذا شوند زیرا فاقد مواد مغذی کامل هستند.

مکمل های مواد مغذی موادی هستند که برای افزایش مواد مغذی موجود در رژیم غذایی و یا کاهش مشکلات سلامت مورد استفاده قرار می گیرند.

امروزه، مصرف مکمل های غذایی جزو ضروری رژیم غذایی روزانه افراد شده است. با توجه به تغییر در سبک زندگی، مصرف مکمل های غذایی نه تنها توصیه شده بلکه ضروری می باشد. اما برای انتخاب مکمل ها و مصرف آن به شناخت صحیح، جهت انتخاب و مصرف آگاهانه نیاز است. برای همین توصیه میشود مصرف هر نوع مکمل غذایی تحت نظر کارشناس تغذیه یا پزشک باشد.

این مورد به نوع رژیمی که گرفته می شود مربوط است اما از آنجا که برای مثال در طول رژیم غذایی کاهش وزن مقدار کالری دریافتی کاهش می یابد احتمال نیاز به استفاده از مکمل های مواد مغذی مانند مولتی ویتامین مینرال ها بالا می رود به خصوص اگر رژیم غذایی برخی از گروه های غذایی را بسیار محدود کند.

رژیم های غذایی ناسالم و الگوی غذایی غلط با احتمال بالاتر بروز بیماری هایی مانند دیابت، کبدچرب، بیماری های قلبی عروقی، فشار خون، پوسیدگی دندان، پوکی استخوان، برخی سرطان‏ ها، افسردگی، اختلال اشتها، یبوست مزمن، بیماری های گوارشی و همراه است.

رژیم های غذایی که تحت نظر پزشک یا کارشناس تغذیه نباشند باعث کاهش ویتامین، پروتئین، کربوهیدرات، اسیدهای چرب و مواد معدنی در بدن می‏ شوند. تغییرات این مواد ضروری در بدن باعث به وجود آمدن عوارض رژیم غذایی می‏ شود.

در کوتاه مدت تاثیر کمبود ویتامین، پروتئین، کربوهیدرات، اسیدهای چرب و مواد معدنی در بدن باعث استرس، خستگی مفرط و ضعف جسمانی شود و با گذشت زمان احتمال ابتلا به برخی بیماری‏ ها افزایش می ‏یابد.

حتما از اصل ۸۰/۲۰ در ایجاد یک سبک زندگی سالم و الگوی غذایی استفاده کنید؛ قرار نیست ۱۰۰٪ تغذیه شما سالم باشد، همین که ۸۰٪ سالم خوری داشته باشید کافی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *