تغذیه و سلامت

فرایندهای طولانی اخذ مجوز؛ چالشی جدی پیش‌ روی تولید

فرزانه-اشعری،-مدیرعامل-شرکت-سام-شهد-نخلستان

مدیر عامل شرکت سام شهد نخلستان بیان کرد: یکی از مشکلات پیش‌روی تولید، در زمینه اخذ مجوزها برای توسعه کار است. سخت‌ترین بخش نیز سازمان غذا و دارو است که سد بزرگی محسوب می‌شود و برای هر چیزی باید مراحل مختلفی را طی کنیم. برای نمونه اگر قرار باشد نوع بسته‌بندی تغییر کند، باید فرایندی طولانی برای این موضوع طی شود و در بسیاری از موارد نیز مجوزی صادر نمی‌شود.

فرزانه اشعری، مدیرعامل شرکت سام شهد نخلستان، در گفت‌وگو با روابط عمومی گروه رسانه‌ای آتا به ارائه توضیحاتی در زمینه فعالیت‌های این شرکت در زمینه تولید خرما پرداخت و سپس وضعیت تولید خرما در ایران را تحلیل کرد. وی بیان کرد: کار ما تولید فراورده‌های خرمایی است و در شرکت به صورت تیمی فعالیت می‌کنیم. از سال 1397 وارد پارک علم و فناوری شدیم و ایده اصلی ما نیز تولید دمنوش هسته خرما بود. در حال حاضر از شرکت‌های دانش‌بنیان پارک علم و فناوری محسوب می‌شویم، هرچند که این دمنوش در نهایت موفق به اخذ مجوز از سازمان غذا و دارو نشد و بر همین اساس به سمت تولید دیگر محصولات رفتیم.

اشعری در پاسخ به این پرسش که وضعیت ایران در زمینه تولید خرما و فراوری این محصول چگونه است؟ گفت: در بخش فراوری، کارهای بسیار زیادی را می‌توان انجام داد. اما در حال حاضر این بخش ضعیف است و فقط برخی محصولات نظیر خرمای شکلاتی، شیره و خمیر خرما تولید می‌شود. البته ما در تولید این محصولات پیشگام بود‌ه‌ایم اما ادامه این روند مستلزم هزینه‌های بسیار زیادی است. افزون بر این مشکلاتی از قبیل خشک یا ترش شدن خرما هم وجود دارد.

وی تصریح کرد: گاهی اوقات هم برای تولید برخی محصولات نمی‌توان از هسته‌گیر خرما استفاده کنیم و باید با دست این کار انجام شود. این مسئله موجب کندی روند کار می‌شود و ممکن است مشتری از سفارش دادن محصول پشیمان شود. بر این اساس، می‌توان در زمینه فراوری محصول به تولید پرداخت اما برای این کار باید هزینه‌های بالایی را پرداخت کرد.

اشعری در پاسخ به این پرسش که آیا به صادرات هم می‌پردازید یا نه؟ گفت: از طریق یکی از شرکت‌های تولیدکننده خرمای شکلاتی در این زمینه فعالیت داریم و توانسته‌ایم به کشور عراق این محصول را صادر کنیم. افزون بر این، محصول دیگری که جدید است و تا الآن تولید نشده، خرمای کنجدی است. برای تولید این محصول، خرما، برخی مواد دیگر و کنجد لازم است و در نهایت هم روی آن یک روکش شکلات تلخ کشیده می‌شود. این محصول را به کشور روسیه هم صادر کرده‌ایم اما این صادرات بیشتر جنبه صادر کردن نمونه کار بوده است. افزون بر این، محصول ما به کشورهای عمان و دبی هم صادر شده اما میزان آن اندک است.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به برخی چالش‌ها و دغدغه‌ها در زمینه تولید محصولات خرمایی پرداخت و بیان کرد: یکی از مشکلات در زمینه اخذ مجوزها جهت توسعه کار است. سخت‌ترین بخش نیز سازمان غذا و دارو است که سد بزرگی محسوب می‌شود و برای هر چیزی باید مراحل مختلفی را طی کنیم. برای نمونه اگر قرار باشد نوع بسته‌بندی تغییر کند، باید فرایندی طولانی برای این موضوع طی شود و در بسیاری از موارد و در بسیاری از موارد نیز مجوزی صادر نمی‌شود.

مدیر عامل شرکت سام شهد نخلستان در ادامه افزود: دومین مشکل نیز عبارت از سرمایه در گردش است، به خصوص با توجه به نوسان قیمتی که در بازار وجود دارد آسیبی که تولیدکننده متحمل می‌شود دوچندان است. متأسفانه اگر هم فروش خوبی داشته باشیم، تا پول به ما بازگردد، باید با آن پول مواد اولیه را خریداری کنیم.

وی بیان کرد: افزون بر این، حمایتی هم از ما صورت نمی‌گیرد. برای نمونه بر اساس قانون تأمین اجتماعی، کارگاه‌های کوچک تولیدی می‌توانند از معافیت بیمه‌ای استفاده کنند و با اینکه همه شرایط را برای استفاده از این قانون داریم، اما توجهی به ما نمی‌شود و مجبور هستیم بیمه را به صورت کامل پرداخت کنیم، در صورتی که قانون می‌گوید برای این کارگاه‌ها، هشتاد درصد از حق بیمه را باید دولت بپردازد و بیست درصد بر عهده کارفرما است. بر این اساس، می‌توانند کمک‌های خوبی داشته باشند اما این اتفاق نمی‌افتد.

اشعری در ادامه بیان کرد: یکی از انتظاراتی که از مسئولان دولتی داریم این است که سالانه وام‌هایی در اختیار ما قرار بگیرد؛ زیرا یکی از مشکلات اصلی، افزایش قیمت است. آرد و روغن با افزایش بسیار زیادی همراه شد و چون هیچ سهمیه‌ای برای خرید این محصولات نداشتیم با مشکل مواجه شدیم. پس هم دولت می‌تواند به اعطای تسهیلات بپردازد و هم اینکه سهمیه‌هایی را اختصاص بدهد.

مدیرعامل شرکت سام شهد نخلستان در انتهای صحبت‌های خود گفت: یکی دیگر از مشکلاتی که با آن رو به رو هستیم نیز، مشکل فروش است که باید برای این کار تبلیغات انجام شود. اگر سهمیه‌ای برای واحدهای تولیدی در این زمینه اختصاص یابد بسیار راهگشا است. افزون بر این، باید شرایط برای حضور در نمایشگاه‌های مختلف برای تولیدکننده فراهم شود.

یادآوری می‌شود، نخستین نمایشگاه تخصصی «زندگی سالم» در بهمن سال جاری واقع در برج میلاد تهران برگزار می‌شود. محورهای مورد تأکید در این رویداد که گروه رسانه‌ای آتا برگزاری آن را بر عهده دارد، عبارت از: «محصولات غذایی سلامت‌محور»، «محصولات ارگانیک»، «رژیم غذایی سالم» و «تغذیه ورزشی» هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *