تغذیه و سلامت

بی‌ثباتی قیمت مواد اولیه؛ چالشی جدی در تولید محصولات غذایی

مصطفی-امینی،-مدیر-عامل-شرکت-امین-تجارت-فردوس-و-صاحب-برندهای-تجاری-لوزانو-و-سپنتا

مدیر عامل شرکت امین تجارت فردوس با اشاره به چالش‌های پیش روی تولید محصولات غذایی بیان کرد: یکی از چالش‌های جدی، عدم ثبات در قیمت مواد اولیه است. قیمت دلار برای تولیدکننده اهمیت بسیاری دارد و به محض اینکه قیمت دلار افزایش یابد، قیمت مواد اولیه نیز افزایش خواهد یافت و در نهایت قیمت محصول را بالا می‌برد. به دلیل قدرت خرید پایین مردم، در بسیاری از اوقات تولیدکننده از سود خود صرف نظر می‌کند و همین امر موجب می‌شود تا نتواند به تولید بیشتر هم بپردازد.

به گزارش روابط عمومی گروه رسانه‌ای آتا، مصطفی امینی، مدیر عامل شرکت امین تجارت فردوس و صاحب برندهای تجاری لوزانو و سپنتا است. فعالیت‌های او در زمینه تولید نوشیدنی است و در زمینه صادرات هم فعالیت دارد. به منظور بررسی چالش‌های پیش‌ روی تولید محصولات غذایی و مسائلی از این دست با او به گفت‌وگو پرداختیم.

وی در ابتدا بیان کرد: یکی از چالش‌های جدی، عدم ثبات در قیمت مواد اولیه است. قیمت دلار برای تولیدکننده اهمیت بسیاری دارد و به محض اینکه قیمت دلار افزایش یابد، قیمت مواد اولیه نیز افزایش خواهد یافت. همه این عوامل سبب می‌شود تا قیمت تمام‌شده محصول نیز بالا برود و چون قدرت خرید مردم پایین است، تولیدکننده نمی‌تواند افزایش قیمتی را لحاظ کند. بر این اساس، تولیدکننده مجبور است از سود خود بکاهد یا پول فروش محصول را با تأخیر دریافت کند؛ زیرا در غیر اینصورت بازار را از دست می‌دهد و گاهی هم تولیدکننده‌ها نمی‌توانند محصول جدیدی را تولید کنند.

امینی تصریح کرد: یکی دیگر از مشکلات این است که خرید هر محصول موجب افزایش سرمایه در گردش می‌شود. برای نمونه اگر سال گذشته، بیست میلیارد تومان مواد اولیه خریده‌ بودیم، امسال این مبلغ چهل درصد افزایش داشته که همین امر موجب بالا رفتن سرمایه در گردش می‌شود و تولیدکننده را با چالش مواجه می‌کند. افزون بر این‌ها، بانک‌ها نیز حمایتی نمی‌کنند و اگر هم قرار باشد کمکی داشته باشند، به قدری در انجام کار تعلل به خرج می‌دهند تا درخواست‌‌کننده پشیمان شود.

مدیر عامل شرکت امین تجارت فردوس در ادامه افزود: از جمله دیگر چالش‌ها، نگرانی‌هایی است که همه با آن مواجه هستیم. متأسفانه قشر ضعیف به دنبال این است که نان شب خود را پیدا کنند و قشر متوسط هم به دنبال این است که حقوقی که دریافت می‌کند تا پایان ماه به اتمام نرسد. سرمایه‌دار هم نگران امنیت مال خودش است. در همه کشورها برنامه‌ریزی‌های مدونی برای تولید وجود دارد و حتی می‌توانند تا پنج سال آینده‌ را هم پیش‌بینی کنند اما در ایران اینطور نیست و ثباتی در اقتصاد وجود ندارد. همه این موارد به تولید آسیب وارد می‌کند.

وی تصریح کرد: یکی از زمینه‌هایی که می‌توان در آن فعالیت کرد، صادرات است که سبب ورود ارز به کشور می‌شود اما در این زمینه نیز چالش‌هایی وجود دارد. از طرفی برخی کشورها نیز استانداردهایی را برای واردات محصول دارند که تأمین کردن این استانداردها کار دشواری است. افزون بر این‌ها، صادرات باید با ارز نیمایی انجام شود و در اینصورت نیز قیمت تمام‌شده محصول افزایش پیدا می‌کند که باز هم چالش‌های دیگری را به وجود می‌آورد. پس صادرات همیشه هم برای شرکت‌های تولیدکننده سودآور نیست و نمی‌تواند هزینه‌های جاری شرکت‌ها را تأمین کند.

امینی در ادامه افزود: متأسفانه دولت هم از صادرات حمایت خوبی نمی‌کند و در ادارات مالیات و … نگاه خوبی به صادرکننده وجود ندارد. این ادارات تصور می‌کنند که صادرکننده سودهای هنگفتی را به دست می‌آورد اما شرایط در ایران به‌نحوی است که اگر کسی با سرمایه‌ خود خودرو بخرد و در انتهای سال بفروشد سود بسیار بیشتری نصیبش خواهد شد و مالیات هم پرداخت نمی‌کند. اما همه حساب و کتاب‌های صادرکننده شفاف است و هر سه ماه یکبار هم باید مالیات خود بپردازد. اما در نهایت دولت میان یک صادرکننده که برای اقتصاد کشور یک عنصر مهم تلقی می‌شود و یک فروشنده خودرو تفاوتی قائل نیست.

وی تصریح کرد: همین فرایندها سبب شده تا بسیاری از تولیدکننده‌ها انگیزه خود را از دست بدهند. بسیاری از تولیدکننده‌ها در حال خروج از کشور و سرمایه‌گذاری در کشورهای دیگر نظیر امارات هستند؛ زیرا در این کشورها برای تاجران ایرانی امکانات خوبی فراهم است و حتی وام‌های خوبی هم برای سرمایه‌گذاری در اختیار تاجران ایرانی قرار می‌گیرد. اما نباید شرایط به نحوی رقم بخورد که سرمایه‌داران از کشور خارج شوند. متأسفانه مسئولان کشور ما در زمینه صادرات تدابیر خوبی را نمی‌اندیشند و همین امر سبب شده تا کشورهایی نظیر ترکیه بتوانند بازارهای مختلف را در اختیار بگیرند. یکی از دلایلی که موجب شده چنین شرایطی به وجود آید این است که کشور اقتصادمحور نیست و تا زمانی که اقتصادمحور نشویم، نمی‌توانیم به رشد فکر کنیم.

مدیر عامل شرکت امین تجارت فردوس در ادامه افزود: دولت ترکیه، تولیدکننده را به صادرات تشویق می‌کند و اگر هم به صادرکننده ضرر مالی برسد، آن را جبران می‌کند اما در ایران چنین وضعیتی وجود ندارد و ما حتی در نقل و انتقال پول هم مشکلات جدی داریم. بر این اساس، تا زمانی که کشور به صورت اقتصادمحور اداره نشود و سفیران ایران در کشورهای دیگر به فعالیت نپردازند، این وضعیت اصلاح نخواهد شد.

یادآوری می‌شود، نخستین نمایشگاه تخصصی «زندگی سالم» در بهمن سال جاری واقع در برج میلاد تهران برگزار می‌شود. محورهای مورد تأکید در این رویداد که گروه رسانه‌ای آتا برگزاری آن را بر عهده دارد، عبارت از: «محصولات غذایی سلامت‌محور»، «محصولات ارگانیک»، «رژیم غذایی سالم» و «تغذیه ورزشی» هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *