تغذیه و سلامت

خام‌فروشی؛ ظرفیت صادرات محصولات سلامت‌محور را کاهش داده است

حمید نوربخش، رییس هیئت مدیره شرکت دانش‌بنیان پویا فناوران کامیاب

رییس هیئت مدیره شرکت دانش‌بنیان پویا فناوران کامیاب معتقد است: در زمینه صادرات محصولات سلامت‌محور، ظرفیت بسیار خوبی وجود دارد. اما یکی از مشکلاتی که با آن رو‌به‌رو هستیم این است که بسیاری از محصولات سلامت‌محور به خصوص محصولاتی که در ردیف گیاهان دارویی قرار می‌گیرند، همانند نفت به صورت خام صادر می‌شوند و اگر در داخل بتوانیم عصاره این گیاهان را بگیریم، قطعاً نتایج بهتری حاصل می‌شود.

به گزارش روابط عمومی گروه رسانه‌ای آتا، حمید نوربخش، دانش‌آموخته دکتری علوم و صنایع غذایی است و اکنون ریاست هیئت مدیره شرکت دانش‌بنیان پویا فناوران کامیاب را بر عهده دارد. به منظور بررسی مهم‌ترین چالش‌های پیش‌روی تولید محصولات غذایی و وضعیت تولید و صادرات این محصولات در ایران، با او به گفت‌وگو پرداختیم.

وی در ابتدای صحبت‌های خود با اشاره به چالش‌های پیش‌روی شرکت‌های دانش‌بنیان بیان کرد: این شرکت‌ها نوآور هستند و شرکت‌هایی که در حوزه سلامت مانند غذا و دارو فعالیت‌ دارند محصولاتی را روانه بازار می‌کنند که برای نخستین بار در کشور تولید می‌شوند. بر همین اساس، نخستین چالش عبارت از اخذ مجوزهای بهداشتی برای محصولات است. به دلیل اینکه می‌خواستیم برای نخستین بار برخی محصولات را تولید کنیم، حدوداً دو سال طول کشید تا توانستیم معاونت غذا و داروی وزارت بهداشت را قانع کنیم که این محصولات قابلیت مصرف انسانی دارند. این در حالی بود که تمام مستندات علمی را در اختیار داشتیم و حتی نمونه‌های مشابه خارجی این محصولات هم وجود داشت. با این حال به دلیل نگرانی‌هایی که در معاونت غذا و دارو حاکم است، در برابر محصولات جدید مقاومت می‌شود.

نوربخش در ادامه تصریح کرد: یکی دیگر از چالش‌ها در زمینه بازاریابی است. به دلیل اینکه بسیاری از محصولات نوآورانه و خلاق در شرکت‌های دانش‌بنیان تولید می‌شوند، برای مردم شناخته‌شده نیستند و برای همین، فرهنگ‌سازی در راستای مصرف این محصولات نیز مشکلات خاص خود را دارد و نیازمند صرف هزینه‌های بسیار زیادی است. از طرفی به دلیل اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان پشتوانه مالی زیادی ندارند، با مشکلاتی مواجه خواهند شد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود، در پاسخ به این پرسش که چرا فعالیت در حوزه صنعت غذای سالم را انتخاب کردید؟ گفت: به دلیل اینکه تحصیلات دانشگاهی من و دیگر هم‌بنیان‌گذاران این شرکت در زمینه کشاورزی و تولید محصولات غذایی بوده است. افزون بر این، فرهنگ و ذائقه مردم روز به روز در حال توسعه و اصلاح بیشتری است و مردم در حال حرکت به سمت مصرف محصولات سالم هستند. بر این اساس چشم‌انداز بازار نیز مطلوب است.

نوربخش در ادامه افزود: یکی دیگر از دلایلی که فعالیت در این زمینه را توجیه می‌کند این است که جامعه در حال حرکت به سمت میان‌سالی و کهن‌سالی است و مردم در این دوران از عمر خود نیازمند مصرف محصولات سلامت‌محور هستند. پس از این حیث نیز می‌توان چشم‌انداز آینده بازار را روشن دید.

وی بیان کرد: برخی از محصولاتی که تولید می‌کنیم بر پایه خرما هستند و می‌توان این محصولات را فراسودمند دانست؛ زیرا در آن‌ها فیبر غذایی و آنتی اکسیدان وجود دارد و می‌تواند قند خون و چربی را تنظیم کند. به دلیل تولید این قبیل محصولات، مشتریان خوبی داشته‌ایم که روز به روز بر آن‌ها افزوده شده است. البته در دو سال اخیر به دلیل تورم افسارگسیخته توان مردم کاهش یافته و جامعه مصرف ما نیز کوچک‌ شد. بر این اساس، اگر مسئله تورم مهار شود، می‌توان بازار خوبی در این زمینه به دست آورد. البته مردم هم باید آگاه باشند که هزینه برای محصولات سلامت‌محور حتی اگر هزینه بالایی باشد، به دلیل اینکه از بیماری آن‌ها در سنین میان‌سالی و کهن‌سالی جلوگیری می‌کند، یک سرمایه‌گذاری سودمند محسوب می‌شود.

نوربخش در پاسخ به این پرسش که وضعیت صادرات در این زمینه چگونه است؟ تصریح کرد: چشم‌انداز و هدف اصلی شرکت ما صادرات بوده و به این مهم نیز دست یافته‌ایم. صادرات ارزش دوچندانی دارد و مردم در کشورهای دیگر نیز از محصولات سلامت‌محور استقبال خوبی می‌کنند اما برخی مشکلات نظیر تحریم‌ها سبب شده تا انتقال پول و مسائلی از دست برای صادرکننده مشکل‌ساز شود. پس باید این مشکلات مرتفع شود؛ زیرا اگر صادرات صورت نگیرد، شرکت‌های دانش‌بنیان نیز نمی‌توانند در بازار باقی بمانند.

رییس هیئت مدیره شرکت دانش‌بنیان پویا فناوران کامیاب در انتهای صحبت‌های خود بیان کرد: در زمینه صادرات محصولات سلامت‌محور، ظرفیت بسیار خوبی وجود دارد. اما یکی از مشکلاتی که با آن رو‌به‌رو هستیم این است که بسیاری از محصولات سلامت‌محور به خصوص محصولاتی که در ردیف گیاهان دارویی قرار می‌گیرند، همانند نفت به صورت خام صادر می‌شوند. اما اگر در داخل بتوانیم عصاره این گیاهان را بگیریم، قطعاً نتایج بهتری حاصل می‌شود. بر این اساس، ظرفیت خوبی وجود دارد اما باید از خام‌فروشی خارج شویم و فراوده‌ها را صادر کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *