تغذیه و سلامت

تغییر در فرهنگ غذایی و عادات تغذیه‌ای فرد، خانواده و جامعه‌، زمان‌بر است

دکتر نسیم کیانی، کارشناس تغذیه و دکتری حرفه‌ای فیزیولوژی ورزشی

به گزارش روابط عمومی گروه رسانه‌ای آتا، نخستین نمایشگاه تخصصی «زندگی سالم» در بهمن سال جاری واقع در برج میلاد تهران برگزار می‌شود. محورهای مورد تأکید در این رویداد که گروه رسانه‌ای آتا برگزاری آن را بر عهده دارد، عبارت از: «محصولات غذایی سلامت‌محور»، «محصولات ارگانیک»، «رژیم غذایی سالم» و «تغذیه ورزشی» هستند.

به منظور بررسی بیشتر این موضوع، با دکتر نسیم کیانی،کارشناس تغذیه و دکتری حرفه‌ای فیزیولوژی ورزشی، به گفت‌وگو پرداختیم. از جمله مهم‌ترین مباحثی که در این گفت‌وگو به آن‌ها پرداخته شد عبارت است از مهم‌ترین تهدیدها برای سلامت جامعه و تغذیه، مؤلفه‌های غذای سالم و اهمیت آموزش و آگاهی در راستای استفاده هرچه بیشتر ازغذاهای سالم هستند.

در ادامه مشروح صحبت‌های خانم دکتر نسیم کیانی، کارشناس تغذیه و دکتری حرفه‌ای فیزیولوژی ورزشی، را می‌خوانید؛

اساساً چه تغییری در سبد غذایی مردم و چه تهدیدهایی برای مردم ایجاد شده است؟

با توجه به تغییر در وضعیت اقتصادی جامعه، سبد غذایی مردم به طور محسوسی تغییر کرده، انتخاب‌ها محدود‌تر، بی‌کیفیت‌تر شده است و بسیاری از مواد غذایی سلامت محور حذف شدند.

این مساله می‌تواند باعث رشد بیماری‌های مزمن غیر واگیر مثل دیابت، بیماری‌های قلبی، سوتغذیه، اختلالات رشد و … بشود.

اصولا به چه تغذیه ای تغذیه سالم گفته میشود؟

در تغذیه سالم یا رژیم غذایی سالم باید فرد در استفاده از آن، احساس رضایت و انرژی کافی دریافت کند، درعین حال ویتامین‌ها و مینرال‌های لازم را هم از آن مواد غذایی بگیرد.

الگوی تغذیه‌ای غلط چگونه میتواند اصلاح شود؟

اصلاح الگوی تغذیه‌ای غلط مثل هر الگوی رفتاری غلط دیگری نیاز به زمان و عادت سازی دارد. هر زمانی که فرد به این آگاهی برسد که آماده‌ی تغییر است و می‌تواند متعهد باشد، می‌تواند با قدم‌های کوچیک و تعهد، الگوی غذایی‌ را هم مثل هرعادت اشتباه دیگری اصلاح کند.

اصولا به چه محصولی محصول سلامت محور گفته میشود؟ وضعیت تولید این محصولات در ایران چطور ارزیابی می‌کنید؟

محصولات غذایی سلامت محور به محصولاتی گفته می‌شود که در یک کالری مشخص ارزش غذایی بالایی داشته باشند، دارای برچسب گذاری دقیق، گروه سنی مشخص باشد، تمرکز آن فقط روی فیبر نباشد، حتما غنی شده با پروبیوتیک و ویتامین‌ها و املاح باشد؛ وضعیت این مواد غذایی نسبت به قبل بهتراست اما تنوع آن بسیار کم است.

به نظر شما کدام مواد غذایی هستند که علی رغم ارزش غذایی بالا، در سبد غذایی مردم ایران کمتر دیده می شوند؟

در حال حاضر لزوم مصرف پروبیوتیک، پره بیوتیک و مواد غذایی تخمیری برای مردم واضح نیست.

مصرف مکمل های غذایی رو تا چه حد لازم میدانید؟

با توجه به محدودیت دسترسی غذایی و نور خورشید بهتر است بعضی مکمل‌ها مانند پروبیوتیک، امگا۳، ویتامین کا۲ و وویتامین دی مصرف شوند.

یک نکته مهم تغذیه ای بفرمایید

هیچ تغییر پایداری، در یک شب رخ نمی‌دهد. تغییر در فرهنگ غذایی و عادات تغذیه‌ای فرد، خانواده و جامعه‌ هم زمان‌بر است. پس باید صبور باشیم و به مسیر سلامتی متعهد بمانیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *