تغذیه و سلامت

مسئولان دولتی؛ اعتقادی به محصولات ارگانیک ندارند

مهدیه-اقبال،مدیرعامل-شرکت-کلان-آذر

ناهید اقبال، تولیدکننده محصولات ارگانیک، درباره مهم‌ترین چالش‌های پیش‌روی تولید این محصولات در ایران معتقد است: بزرگ‌ترین چالش این است که مسئولان دولتی، به خصوص در جهاد کشاورزی، ارگانیک را قبول ندارند و بر همین اساس تا حد امکان بر سر راه تولید این محصولات مانع‌تراشی می‌کنند.

به گزارش روابط عمومی گروه رسانه‌ای آتا، ناهید اقبال،نایب رئیس شرکت کلان آذر، از سال 1387 کار تولید محصولات غذایی را آغاز کرده است. او توانسته مجوزهای لازم را از سازمان‌‎ها و نهادهای مربوطه دریافت کند و در حال حاضر نیز به تولید حبوبات و عسل اشتغال دارد. عسلی که تولید می‌کند خاصیت درمانی دارد و موم آن هم قابل خوردن است. از سال 1392 نیز توانسته گواهی ارگانیک را از یک شرکت آلمانی دریافت کند. به منظور بررسی شاخصه‌های یک محصول ارگانیک و چالش‌های پیش‌روی تولید این قبیل محصولات با او به گفت‌وگو پرداختیم.

وی در ابتدای صحبت‌های خود و در پاسخ به این پرسش که محصولات ارگانیک چه مؤلفه‌هایی دارند؟ بیان کرد: محصولی ارگانیک است که تولیدکننده آن بتواند گواهی‌های لازم را در این زمینه اخذ کند. شرکت‌های بازرسی که صلاحیت دادن گواهی ارگانیک دارند، خاک و محصول را آزمایش می‌کنند و در صورتی که محصول فاقد کود و سموم شیمیایی باشد، به این معنا است که کیفیت محصول در حد اعلایی قرار دارد و می‌تواند ارگانیک محسوب شود.

اقبال تصریح کرد: البته نباید فراموش کرد که زمین‌های کشاورزی در کشور ما آلودگی بسیاری دارند و به سختی می‌توان این زمین‌ها را از همه آلودگی‌ها پاک کرد. بر این اساس، تولید محصول ارگانیک دشواری‌های بسیار زیادی دارد.

وی در ادامه افزود: در صورتی که خاک و آب سالم باشند، باید از محصول در برابر آفت‌های مختلف نیز مراقبت کرد. در این بخش،‌کشاورزان باید از آفت‌کش‌های طبیعی نظیر کفش‌دوزک‌ها استفاده کنند تا هیچ گونه مواد شیمیایی به محصول نرسد. پس از این مراحل محصول برداشت، بسته‌بندی و به عنوان محصول ارگانیک روانه بازار می‌شود.

اقبال در پاسخ به این پرسش که چه چالش‌هایی پیش‌روی تولید محصولات ارگانیک قرار دارد؟ گفت: بزرگ‌ترین چالش این است که مسئولین دولتی، به خصوص در جهاد کشاورزی، ارگانیک را قبول ندارند و بر همین اساس تا حد امکان بر سر راه تولید این محصولات مانع‌تراشی می‌کنند. یکی دیگر از چالش‌ها نیز در زمینه بسته‌بندی است. متأسفانه نمی‌توانیم با همان کیفیتی که محصول را فراوری می‌کنیم، آن را در ظروفی با بسته‌بندی خوب به بازار عرضه کنیم. دلیل ضعف در این زمینه هزینه‌های بسیار بالایی است که نمی‌توانیم پرداخت کنیم. معمولاً مصرف‌کنندگان این محصولات از کیفیت رضایت دارند اما همواره از بسته‌بندی گلایه‌مند هستند.

وی تصریح کرد: یکی دیگر از چالش‌ها عبارت از نوسان در قیمت‌ها است. متأسفانه با هر اتفاقی در ایران و سایر نقاط جهان این نوسان به وجود می‌آید و مردم هم زیان می‌بینند. یکی از گلایه‌های مصرف‌کنندگان به شرکت نیز همین افزایش قیمت‌ها بوده است. با افزایش قیمت، مشتری کاهش می‌یابد و محدودیت خرید به وجود می‌آید. برای نمونه،‌ اگر کسی در ماه دو بسته حبوبات تهیه می‌کرد، در حال حاضر هر دو ماه یکبار خرید می‌کند.

اقبال در انتهای صحبت‌های خود و در پاسخ به این پرسش که چرا مصرف محصولات ارگانیک اهمیت دارد و مردم باید به این سمت بروند؟ گفت: سطح آگاهی مردم در این زمینه افزایش یافته و می‌دانند که منشأ بیماری‌ها به تغذیه برمی‌گردد. از طرفی برخی محصولات ارگانیک نظیر عسل در دوران کنونی یعنی دوران همه‌گیری کرونا تأثیرات دوچندنی دارند و بر همین اساس باید نسبت به تولید این محصولات اتفاق نظر به وجود آید. مصرف چنین محصولاتی از بیماری‌های مختلف و به خصوص از ابتلا به سرطان‌ها نیز جلوگیری می‌کند و باید بیش از پیش جدی گرفته شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *