تغذیه و سلامت

ردپای چاقی در بروز بسیاری از بیماری‌ها

دکتر-گلنوش-گودرزی

به گزارش روابط عمومی گروه رسانه‌ای آتا، نخستین نمایشگاه تخصصی «زندگی سالم» در بهمن سال جاری واقع در برج میلاد تهران برگزار می‌شود. محورهای مورد تأکید در این رویداد که گروه رسانه‌ای آتا برگزاری آن را بر عهده دارد، عبارت از: «محصولات غذایی سلامت‌محور»، «محصولات ارگانیک»، «رژیم غذایی سالم» و «تغذیه ورزشی» هستند.

به منظور بررسی بیشتر این موضوع، با دکتر گلنوش گودرزی، به گفت‌وگو پرداختیم. از جمله مهم‌ترین مباحثی که در این گفت‌وگو به آن‌ها پرداخته شد عبارت است از مهم‌ترین تهدیدها برای سلامت جامعه و تغذیه، مؤلفه‌های غذای سالم و اهمیت آموزش و آگاهی در راستای استفاده هرچه بیشتر ازغذاهای سالم هستند.

اساساً چه تغییری در سبد غذایی مردم و چه تهدیدهایی برای مردم ایجاد شده است؟

اصلی ترین تغییری که در سبد غذایی مردم ایجاد شده مربوط به کیفیت محصولات غذایی است؛ در ایران به دلیل شرایط اقلیمی، کاهش بارندگی و حاصلخیز نبودن خاک‌ها موجب شده تا محصولات کشاورزی با کیفیت، کمتر در دسترس مردم قرار بگیرد

مورد دیگری که میتوان به آن اشاره کرد اصلاح ژنتیکی مواد غذایی است که در حال حاضر در دسترس مردم قرار گرفته اند؛ در این نوع مواد غذایی، اصلاح ژنتیکی انجام شده است که در دراز مدت عوارض‌ آن مانند انواع سرطان‌  و آلرژی‌، بروز خواهد کرد.

متاسفانه همه مردم به همه گروه های غذایی دسترسی ندارند؛ گوشت و پروتئین که جزء مهمترین گروه‌های غذایی هستند برای بسیاری از خانوارها دست نیافتنی شده است و امنیت غذایی کشور به خطر افتاده است.

به عنوان مثال ما شاهد کمبود مس و روی در مردان ایرانی هستیم که برای افزایش قد وقدرت باروری آقایان بسیار حیاتی است همچینین میتوان به کمبود آهن در زنان و دختران اشاره کرد که موجب ریزش مو و کاهش وزن و ایجاد مشکلات در باروری خواهد شد.

اصولا به چه تغذیه‌ای “تغذیه سالم” گفته می‌شود؟

تغذیه ای سالم است که همه گروه‌های غذایی را در خود داشته باشد یعنی از سبزیجات، میوه، لبنیات، گوشت، پروتئین و کربوهیدارت به اندازه کافی استفاده کنیم.

الگوی تغذیه‌ای غلط چگونه میتواند اصلاح شود؟

در حال حاضر الگوی تغذیه اشتباه افزایش پیدا کرده است؛ مخصوصا در نوجوانان، الگوی تغذیه غلط به شدت زیاد شده است و به سمت غذاهای فست فودی گرایش پیدا کرده اند، بهترین کاری که میتوان انجام داد این است که با اطلاع رسانی در خصوص خطرات و عوارضی(دیابت، چاقی، فشار خون و…) که الگوی تغذیه اشتباه درپی خواهد، آنها را آگاه کنیم.

اصولا به چه محصولی “محصول سلامت محور” گفته می‌شود؟ وضعیت تولید این محصولات در ایران را چطور ارزیابی می‌کنید؟

در حال حاضر آگاهی جامعه نسبت به چندین دهه قبل افزایش پیدا کرده و تلاش دارند که طول عمر بیشتری داشته باشند

محصولات سلامت محور باید دارای تاییدیه‌های سلامت محور از مراجع ذی صلاح مانند سازمان غذا و دارو باشند؛ این محصولات باید به راحتی قابل ردیابی و استعلام باشند تا از صحت اصل کالا مطمئن شد.

مصرف مکمل های غذایی را تا چه حد لازم می‌دانید؟

در صورت داشتن الگوی غذایی سالم، نیازی به استفاده مکمل نیست مگر این که در موارد خاص همانند ویتامین D  که به دلیل شرایط فرهنگی، زنان، کمتر از نور آفتاب بهره میگیرند، به همین دلیل جبران کمبود این نوع ویتامین ها با مصرف غذا ممکن نیست و باید از مکمل های غذایی استفاده کرد، همچنین در گروه های سنی خاصی مانند سالمندان مصرف مکمل‌ها لازم و ضروری است.

به نظرشما رژیم‌های غذایی ناسالم ، چه بیماری‌هایی را در آینده بیشتر متوجه جامعه می‌کند؟

در چندین سال گذشته در بین بیماری ها، دیابت بیشترین مبتلاین به خود را داشته است؛ در کنار دیابت می توان به چاقی اشاره کرد که زمینه ساز بسیاری از بیماری ها مانند دیابت، فشار خون، کبد چرب، مشکلات کلیوی و ناباروری است.

یک نکته مهم تغذیه ای بفرمایید

سالم بخوریم و همیشه بخوریم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *