تغذیه و سلامت

فرایند طولانی اخذ مجوزهای بهداشتی؛ مانعی برای توسعه تولید

حسین-کاردان،-تولیدکننده-آدامس-گیاهی-بر-پایه-صمغ-درخت-پسته-وحشی

یک تولیدکننده آدامس سلامت‌محور بیان کرد: یکی  از چالش‌هایی که با آن مواجه هستیم به فرایند اخذ مجوزهای لازم بازمی‌گردد. برای نمونه در تولید این آدامس پیش از اینکه عسل را به کار ببریم از گلوکز استفاده می‌کردیم و برای اینکه بتوانیم عسل را جایگزین کنیم، بیش از شش ماه طول کشید تا توانستیم مجوزهای لازم را اخذ کنیم.

حسین کاردان، مدیرعامل صنایع غذایی کاردان، در گفت‌وگو با گروه رسانه‌ای آتا، به ارائه توضیحاتی در زمینه تولید این محصول و مشکلاتی که بر سر راه تولید چنین محصولاتی قرار دارد پرداخت. وی بیان کرد: آدامسی که ما تولید می‌کنیم با شکر قهوه‌ای شیرین می‌شود و حفظ‌کننده رطوبت این آدامس‌ها نیز عسل است. آدامس‌های موجود در بازار با مشتقات نفتی تولید می‌شوند و بر همین اساس، چون بسیاری از کودکان آدامس‌ها را قورت می‌دهند، این آدامس‌ها برای معده آن‌ها مشکلاتی را به وجود می‌آورد. برای اصلاح این مشکل، تصمیم گرفتیم تا به جای استفاده از دیگر مواد،‌ از سقز در تولید این آدامس استفاده کنیم که اگر هم کسی آن را قورت بدهد برای گوارش بسیار مفید خواهد بود.

وی در ادامه با اشاره به استقبال مردم از این قبیل محصولات تصریح کرد: در این زمینه پذیرش مردم جامعه بهتر شده است؛ زیرا مردم به دنبال غذاها و تنقلات سلامت‌محور هستند. اما با این حال، در بخش مواد اولیه مشکلاتی وجود دارد. متأسفانه روی مواد اولیه ثبات قیمتی وجود ندارد و روز به روز قیمت‌ها افزایش پیدا می‌کند که سبب می‌شود قیمت نهایی نیز افزایش یابد. به دلیل اینکه قدرت خرید مردم کاهش یافته به خرید محصولاتی نظیر آدامس هم اقبال نشان نمی‌دهند و همین امر ما را با چالش مواجه می‌کند.

کاردان تصریح کرد: یکی دیگر از چالش‌ها به فرایند اخذ مجوزهای لازم بازمی‌گردد. برای نمونه در تولید این آدامس پیش از اینکه عسل را به کار ببریم از گلوکز استفاده می‌کردیم و برای اینکه بتوانیم عسل را جایگزین کنیم، بیش از شش ماه طول کشید تا توانستیم مجوزهای لازم را اخذ کنیم. این روندها به قدری طاقت‌فرسا است که اگر نهادهای دولتی کاری انجام ندهند، کمک بیشتری به تولیدکننده می‌کنند.

وی با اشاره به صادرات این محصول به دیگر کشورها گفت: ما از طریق برخی تاجران به دو کشور قطر و بحرین صادرات داریم و اکنون هم در حال مذاکره با کشور عراق هستیم.

کاردان بیان کرد: اگر قرار است بحث صادرات به صورت بهتری دنبال شود، لازم است مسائلی نظیر مالیات بر ارزش افزوده نیز مطرح نشود؛ زیرا همین امر موجب افزایش قیمت خواهد شد و موجب می‌شود بخشی از بازار را از دست بدهیم. در بخش اخذ مالیات، دولت باید میان تولیدکننده‌ها تفاوت قائل باشد. برای نمونه در کشور ترکیه برای سیگار مالیات سنگینی در نظر می‌گیرند اما مالیات محصولات سلامت‌محور صفر است. در ایران هم باید این رویه در پیش گرفته شود؛ زیرا دولت اگر برای این محصولات سالم هزینه نکند باید هزینه را صرف مسائل درمانی کند.

وی در انتهای صحبت‌های خود گفت: یکی دیگر از مشکلات هم حقوق‌های پایین برای کارگران و کارمندان است. اگر قرار باشد این قشر از جامعه زندگی متعارفی داشته باشند باید این وضعیت نیز اصلاح شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *