تغذیه و سلامت

حمایت دولتی از تولید محصولات غذایی سالم؛ شعار یا واقعیت؟

امید-نگینی،-مدیر-عامل-شرکت-دانش‌بنیان-سلامت‌-گستران

مدیر عامل شرکت دانش‌بنیان سلامت‌ گستران معتقد است: حمایت‌های لازم نظیر عدم اخذ مالیات از شرکت‌های تولیدکننده محصولات غذایی سالم در دستور کار نهادهای دولتی نیست. همواره این شعار معافیت شرکت‌های دانش‌بنیان از مالیات را سر می‌دهند اما در عمل اینچنین نیست. افزون بر این، فرایند اخذ وام نیز چنان دشوار است که تولیدکننده از اخذ وام پشیمان می‌شود. بر این اساس، بیش از اینکه به وعده‌ها عمل شود شعار داده می‌شود.

به گزارش روابط عمومی گروه رسانه‌ای آتا، امید نگینی، مدیر عامل شرکت دانش‌بنیان سلامت‌ گستران است. در این شرکت شیرینی‌های رژیمی و انواع گز و سوهان با شیرینی‌های طبیعی تولید می‌‎شود و این محصولات می‌توانند علی‌رغم اینکه سلامت جامعه را افزایش دهند، برای بیماران مبتلا به دیابت نیز قابل استفاده باشند. به منظور آشنایی بیشتر با این محصولات و همچنین بررسی وضعیت تولید محصولات غذایی سلامت‌محور در کشور با این تولیدکننده به گفت‌وگو پرداختیم.

وی در ابتدا با اشاره به کم‌وکیف تولید این محصولات گفت: مهم‌ترین مسئله در شیرینی‌ طعم شیرین آن است که معمولاً با استفاده از قند یا شکر این محصول تولید می‌شود اما در شرکت سلامت‌ گستران، آرد، شکر و گلوکز را حذف و به جای آن‌ها از مواد طبیعی استفاده کرده‌ایم. برای نمونه برای تأمین شیرینی محصول از گیاهی به نام «استویا» بهره‌برداری کرده‌ایم که قند خالص آن سی‌صد برابر شیرین‌تر از شکر است و موجب افزایش قند خود هم نمی‌شود. به همین دلیل بیماران مبتلا به دیابت هم می‌توانند از این محصولات استفاده کنند بدون اینکه افزایش قند خون پیدا کنند. برای ایجاد بافت و … نیز به همین صورت عمل شده است. افزون بر این، محصولات تولیدی این شرکت خاصیت پروبیوتیکی دارند و باعث می‌شود سلامت مصرف‌کننده تأمین شود.

نگینی در ادامه تصریح کرد: سعی کرده‌ایم محصولات را به نحوی تولید کنیم که از نظر بافت، طعم و شکل ظاهری، مطابق با همان محصولات سنتی و قدیمی باشد. یعنی به همان صورت که در اصفهان گز به صورت سنتی تولید می‌شده ما هم به همان صورت تولید می‌کنیم تا حالت سنتی حفظ شود. اما این محصول سالم‌تر شده است و به همین دلیل برای قشر بیشتری از جامعه قابلیت استفاده دارد. از طرفی فعالیت مردم نیز روز به روز کاهش پیدا می‌کند و در حال حاضر از هر پنج نفر ایرانی یک نفر در معرض چاقی، دیابت و بیماری‌های متابولیک است. بر همین اساس محصولی را تولید کرده‌ایم که به افزایش سلامت جامعه کمک کند.

وی در پاسخ به این پرسش که چه مشکلاتی بر سر راه تولید این محصولات وجود دارد؟ بیان کرد: یکی از مهم‌ترین مشکلات این است که سازمان‌های مسئول به خصوص سازمان غذا و دارو نسبت به تولید محصولات جدید مقاومت بسیار زیادی دارند. شرکت ما نخستین شرکتی‌ است که در مرکز رشد دانشگاه آزاد اصفهان در حال فعالیت است و بر همین اساس کارهای پژوهشی خوبی هم انجام می‌دهیم اما برای تولید یک محصول جدید با مشکلات مختلفی مواجه می‌شویم. متأسفانه کارشناسانی که مسئولیت دارند نیز حاضر نیستند حتی دلایل علمی و مستند برای تولید یک محصول را بررسی کنند تا اگر این رویه درست است تأییدیه را صادر کنند. از این رو برای اخذ مجوز مشکلات بسیار زیادی وجود دارد.

این تولیدکننده محصولات غذایی سلامت‌محور گفت: با وجود همه این مشکلات توانسته‌ایم محصولات جدیدی را تولید کنیم. برای نمونه شیرینی‌های بدون قند و حاوی یک نوع جلبک دریایی را تولید کرده‌ایم که خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارند و برای اولین بار در کشور تولید می‌شوند.

وی بیان کرد: البته چالش‌های دیگری نیز وجود دارد که از جمله آن‌ها سرمایه در گردش است. همچنین حمایت‌های لازم نظیر عدم اخذ مالیات هم در دستور کار نهادهای دولتی نیست. همواره این شعار معافیت شرکت‌های دانش‌بنیان از مالیات را سر می‌دهند اما در عمل اینچنین نیست. افزون بر این‌ها، فرایند اخذ وام نیز چنان دشوار است که تولیدکننده از اخذ وام پشیمان می‌شود. بر این اساس، اگر این مسائل مرتفع شود تولید سرعت بیشتری خواهد گرفت.

نگینی در انتهای صحبت‌های خود گفت: محصولات سلامت‌محور به مرور زمان در حال شناخته شدن هستند و دارند جای خود را در میان مردم باز می‌کنند. فروشگاه‌های ارگانیک نیز در سطح شهر وجود دارند و محصولات سلامت‌محور را عرضه می‌کنند اما با این حال هنوز استقبال از این محصولات فراگیر نشده است و باید در زمینه فرهنگ‌سازی تلاش بیشتری صورت بگیرد.

یادآوری می‌شود، نخستین نمایشگاه تخصصی «زندگی سالم» در بهمن سال جاری واقع در برج میلاد تهران برگزار می‌شود. محورهای مورد تأکید در این رویداد که گروه رسانه‌ای آتا برگزاری آن را بر عهده دارد، عبارت از: «محصولات غذایی سلامت‌محور»، «محصولات ارگانیک»، «رژیم غذایی سالم» و «تغذیه ورزشی» هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *