تغذیه و سلامت

«سوریمی»؛ محصولی که صنایع غذایی را متحول می‌کند

یدالله-خلفی،-رییس-هیئت-مدیره-شرکت-نفیس-کوثر-دریا

رییس هیئت مدیره شرکت نفیس کوثر دریا با اشاره خصوصیات سوریمی بیان کرد: سوریمی عبارت از گوشت پالایش‌شده ماهی است که می‌تواند صنایع غذایی را با تحول مهمی مواجه کند؛ زیرا از سوریمی می‌توان سوسیس، کالباس، برگر، کباب کوبیده و بسیاری از محصولات دیگر را تولید کرد که پایه آن‌ها ماهی است.

یدالله خلفی، رییس هیئت مدیره شرکت نفیس کوثر دریا، در گفت‌وگو با گروه رسانه‌ای آتا، به ارائه توضیحاتی درباره این شرکت و چالش‌های پیش‌ روی تولید محصولات غذایی سلامت‌محور پرداخت و بیان کرد: شرکت نفیس کوثر دریا، در بندر هندیجان واقع در استان خوزستان است و از سال 1390 فعالیت خود را آغاز کرده است. زمینه فعالیت این شرکت، در ابتدا فراوری و بسته‌بندی آبزیان دریایی بوده است. افزون بر این، ماهی‌هایی که در ایران حرام‌گوشت هستند نیز صید و به کشورهای دیگر صادر می‌شوند. یکی از وجوه متمایزکننده این شرکت دارا بودن خط تولید «سوریمی»؛ یعنی خط تولید گوشت پالایش‌شده ماهی است.

وی در پاسخ به این پرسش که چه چالش‌هایی پیش روی این صنعت قرار دارد؟ گفت: یکی از مهم‌ترین چالش‌ها که موجب نگرانی ما شده این است که نمی‌توانیم پاسخ‌گوی برخی سفارش‌ها باشیم؛ زیرا دریا تقریباً از ماهی و میگو خالی شده است. شرایط تا پنج سال قبل قابل قبول بود اما مشخص نیست که به چه دلایلی اکنون میزان ماهی و میگو کاهش یافته است. در گذشته روزانه 10 تن میگو صید می‌کردیم اما در حال حاضر صید ما در طول ماه به 10 تن هم نمی‌‎رسد.

خلفی در ادامه افزود: البته میگوی پرورشی تولید و صادر می‌شود اما گاهی اوقات امکان پاسخ‌گویی به سفارش‌ها وجود ندارد. هرچند که نباید این نکته را نیز از نظر دور داشت که سالانه شصت هزار تن میگو تولید می‌شود که بیش از مصرف داخل است و بیشترین میزان آن به کشورهایی نظیر چین، تایوان و ویتنام صادر می‌شود.

رییس هیئت مدیره شرکت نفیس کوثر دریا در بخش دیگری از صحبت‌های خود به توضیح بیشتر درباره «سوریمی» پرداخت و بیان کرد: سوریمی یک اسم ژاپنی است و بیشترین مصرف‌کننده آن نیز ژاپنی‌ها، فرانسوی‌ها، کره‌ای‌ها و هندی‌ها هستند و در ایران کمتر شناخته شده است. منظور از سوریمی نیز گوشت پالایش‌شده ماهی است که بدون بو، پوست و استخوان است. این گوشت به صورت شمش از دستگاه بیرون می‌آید و پس از قالب‌زنی در تونل انجماد قرار می‌گیرد.

وی تصریح کرد: از جمله ویژگی‌های سوریمی این است که بوی زهم ماهی را می‌گیرد و این امکان را برای مصرف‌کننده فراهم می‌کند که بدون دغدغه، ماهی را مصرف کند. افزون بر این، به طور معمول در مصرف ماهی آن را سرخ می‌کنند اما با سوریمی می‌توان از گوشت ماهی استفاده‌های مختلفی داشت. برای نمونه، اخیراً از سوریمی، سوسیس و کالباس و برگر ماهی را تولید کرده‌ایم. افزون بر این‌ها، با سوریمی می‌توان ناگت ماهی و کباب کوبیده ماهی را نیز تولید کرد. بر همین اساس، فراوری گوشت ماهی به اینصورت می‌تواند صنعت غذایی کشور را متحول کند. سرانه مصرف ماهی در ایران بسیار پایین است و در صورتی که استفاده از سوریمی فراگیر شود، می‌توان این مشکل را برطرف کرد.

خلفی در ادامه افزود: سعی ما بر این است که به وسیله سوریمی بتوانیم صد غذا را تولید کنیم. افزون بر این، کارخانه‌هایی که غذای آماده تولید می‌کنند نیز می‌توانند با استفاده از سوریمی تحولی بزرگ را به وجود آورند. این نکته را نیز نباید فراموش کرد که از هر ماهی‌ای می‌توان سوریمی را تولید کرد اما از هر یک تن ماهی، دویست کیلو سوریمی به دست می‌آید. همچنین می‌توان سوریمی را در دستگاه‌های خشک‌کن هم ریخت تا در نهایت پودر ماهی تولید شود که می‌تواند در صنعت بیسکوییت‌سازی یا غذاهای کنسروی مورد استفاده قرار گیرد.

وی در پاسخ به این پرسش که فرهنگ استفاده از این نوع محصولات را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ گفت: فرهنگ مردم در استفاده از غذاهای سالم ارتقا یافته است؛ زیرا بر آگاهی آنها افزوده شده است. اما با توجه به اینکه سلیقه جوانان امروزی بیشتر به سمت فست‌فودها تمایل دارد اگر بتوانیم غذاهای سالم نظیر ماهی را به صورت فست‌فود به مردم عرضه کنیم قطعاً می‌توانیم تحول مهمی را به وجود آوریم.

یادآوری می‌شود، نخستین نمایشگاه تخصصی «زندگی سالم» در بهمن سال جاری واقع در برج میلاد تهران برگزار می‌شود. محورهای مورد تأکید در این رویداد که گروه رسانه‌ای آتا برگزاری آن را بر عهده دارد، عبارت از: «محصولات غذایی سلامت‌محور»، «محصولات ارگانیک»، «رژیم غذایی سالم» و «تغذیه ورزشی» هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *