تغذیه و سلامت

مهم‌ترین حمایت از تولید محصولات فراسودمند، فرهنگ‌سازی است

رضا-بهروزی‌نژاد،-مدیر-عامل-صنایع-غذایی-فراسودمند-رهاورد-شادزی

مدیر عامل صنایع غذایی فراسودمند رهاورد شادزی معتقد است: در ایران به تولیدکننده‌ محصولات فراسودمند بی‌مهری می‌شود و او را به چشم کسی که صرفاً باید مالیاتش را بپردازد و اشتغال‌زایی کند نگاه می‌کنند اما این نگرش صحیح نیست و باید شرکت‌های تولیدی در این زمینه حمایت شوند. مهم‌ترین حمایت نیز عبارت از فرهنگ‌سازی در مصرف این محصولات است نه اینکه دولت بخواهد به ارائه کمک‌های مالی بپردازد.

رضا بهروزی‌نژاد، مدیر عامل صنایع غذایی فراسودمند رهاورد شادزی، در گفت‌وگو با گروه رسانه‌ای آتا به ارائه توضیحاتی در زمینه محصولات فراسودمند و وضعیت تولید این محصولات در ایران پرداخت و در پاسخ به این پرسش که مشخصه اصلی محصول فراسودمند چیست؟ بیان کرد: محصولات فراسودمند در ردیف محصولات عمل‌گرا صورت‌بندی می‌شوند؛ یعنی محصولاتی که از حیث تغذیه‌ای و ریزمغذی‌ها با دیگر محصولات تفاوت دارند و موجب بهبود سلامتی افراد و حفاظت از آن‌ها در برابر بیماری‌ها می‌شوند. این محصولات سرشار از ویتامین، مواد معدنی و چربی‌های سالم هستند و خود آن‌ها نیز بر اساس میزان فیبر و آنتی‌ اکسیدانی که دارند دسته‌بندی می‌شوند.

بهروزی‌نژاد با تأکید بر اینکه محصولات ارگانیک و فراسودمند تعاریف مختلفی دارند تصریح کرد: در محصولات فراسودمند، ریزمغذی‌ها و آنتی‌ اکسیدان‌ها وجود دارد و محصول دارای مواد مؤثری است که سلامت افراد را ارتقا می‌دهد. اما در تولید محصول ارگانیک لازم است که تولیدکننده استانداردهای خاصی را رعایت کند. برای نمونه میزان سموم و کودی که به محصول زده می‌شود باید کنترل‌شده باشد و آب و خاک نیز باید مؤلفه‌های خاصی را دارا باشند.

وی در ادامه افزود: البته استاندارهایی که برای ارگانیک وجود دارد متفاوت است؛ یعنی در ایران، آمریکا و اروپا استانداردهای متفاوتی ارائه می‌شود. در ایران نیز شرایط به نحوی است که مشخص نشده که استاندارد ارگانیک چیست؛ زیرا نهادهای مختلف نظیر سازمان غذا و دارو یا انجمن ارگانیک ایران در این زمینه نقش دارند و به طور مشخص استاندارد واحدی وجود ندارد. اما به طور کلی، محصول ارگانیک به دلیل اینکه سلامت جامعه را افزایش می‌دهد اهمیت بسیار زیادی دارد و بر همین اساس، موادی نظیر سموم یا کودهایی که برای این منظور وارد کشور می‌شوند نیز باید با نظارت‌های دقیق وارد شوند.

بهروزی‌نژاد در پاسخ به این پرسش که مهم‌ترین محصولی که تولید می‌کنید چیست و این محصول چه خاصیتی دارد؟ گفت: مهم‌ترین محصول تولیدی در شرکت ما «کامبوچا» است. کامبوچا یک نوشیدنی با اصالت آسیای شرقی است که رفته‌رفته در سیبری و اروپا نیز مصرف شد و اکنون مصرف این محصول در خاورمیانه نیز رواج یافته است. در تولید این نوشیدنی، فرایند تخمیر توسط یک باکتری و مخمر انجام می‌شود و پایه تخمیر آن که پایه‌ شیرین‌کننده نیز محسوب می‌شود شکر یا عصاره برخی گیاهان است. البته کامبوچای کلاسیک و اصل بر پایه چای سیاه است، هرچند که برخی شرکت‌ها در تولید آن نوآوری به خرج می‌دهند و از برخی گیاهان دیگر نظیر دارچین و زنجبیل بهره‌برداری می‌کنند.

وی در ادامه بیان کرد: این محصول دارای خاصیت آنتی اکسیدانی است و مهم‌ترین فایده آن برای مصرف‌کننده این است که می‌تواند او را در برابر سرطان‌های مختلف محافظت کند و به بیان دیگر خاصیتی پیشگیرانه در ابتلا به سرطان‌ها دارد.

مدیر عامل صنایع غذایی فراسودمند رهاورد شادزی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به چالش‌های پیش روی این صنعت اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلات اصلی، غریب بودن تولیدکننده است. در ایران برخلاف دیگر کشورها به جای اینکه تولیدکننده را حمایت کنند، او را به مثابه یک قلک می‌بینند که باید مالیات پرداخت کند و به اشتغال‌زایی بپردازد. بر این اساس حمایتی هم از جانب دولت و … صورت نمی‌گیرد، حال آنکه با حمایت‌های دولت به خصوص در بخش‌های رسانه‌ای فرهنگ مردم در استفاده از محصولات فراسودمند ارتقا پیدا می‌کند و همین امر زمینه را برای کاهش هزینه‌های درمانی فراهم می‌آورد.

وی بیان کرد: متأسفانه هزینه‌های تبلیغ بسیار زیاد است و تفاوتی هم میان شرکت‌هایی که محصولات فراسودمند تولید می‌کنند با شرکت‌های تولیدکننده محصولاتی نظیر پفک قائل نمی‌شوند. بر این اساس، باید حمایت‌ها افزایش پیدا کند و مهم‌ترین حمایت نیز عبارت از فرهنگ‌سازی در مصرف این محصولات است نه اینکه دولت بخواهد به ارائه کمک‌های مالی بپردازد.

بهروزی‌نژاد در انتهای صحبت‌های خود تصریح کرد: ایران کشوری پهناور است که ظرفیت بسیار بالایی برای تولید این محصولات در آن وجود دارد. اما متأسفانه شبکه‌های ارتباطی میان تولیدکننده‌ها شکل نمی‌گیرد و سامانه‌ای وجود ندارد که بر اساس آن تولیدکننده‌ها بتوانند یکدیگر را پیدا کنند. افزون بر این، تولیدکننده در یافتن شرکت‌های پخش نیز با مشکل مواجه است و بر همین اساس، نیاز است در این زمینه تلاش‌هایی صورت بگیرد.

یادآوری می‌شود، نخستین نمایشگاه تخصصی «زندگی سالم» در بهمن سال جاری واقع در برج میلاد تهران برگزار می‌شود. محورهای مورد تأکید در این رویداد که گروه رسانه‌ای آتا برگزاری آن را بر عهده دارد، عبارت از: «محصولات غذایی سلامت‌محور»، «محصولات ارگانیک»، «رژیم غذایی سالم» و «تغذیه ورزشی» هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *