تغذیه و سلامت

افزایش مصرف فیبر؛ اولین قدم برای اصلاح الگوی تغذیه

مهسا-نجفی

به گزارش روابط عمومی گروه رسانه‌ای آتا، نخستین نمایشگاه تخصصی «زندگی سالم» در بهمن سال جاری واقع در برج میلاد تهران برگزار می‌شود. محورهای مورد تأکید در این رویداد که گروه رسانه‌ای آتا برگزاری آن را بر عهده دارد، عبارت از: «محصولات غذایی سلامت‌محور»، «محصولات ارگانیک»، «رژیم غذایی سالم» و «تغذیه ورزشی» هستند.

به منظور بررسی بیشتر این موضوع با مهسا نجفی، Healthy Food Blogger، به گفت‌وگو پرداختیم. از جمله مهم‌ترین مباحثی که در این گفت‌وگو به آن‌ها پرداخته شد عبارت است از مهم‌ترین تهدیدها برای سلامت جامعه و تغذیه، مؤلفه‌های غذای سالم و اهمیت آموزش و آگاهی در راستای استفاده هرچه بیشتر ازغذاهای سالم هستند.

اساساً چه تغییری در سبد غذایی مردم و چه تهدیدهایی برای مردم ایجاد شده است؟

سرانه مصرف روزانه قند و شکر ایرانی‌ها بیشتر از مقدار توصیه شده در سبد غذایی است؛ تصور اشتباهی که در خصوص استفاده از میوه‌هایی مانند خرما، مویز یا حتی میوه های فصل توسط افراد وجود دارد؛ این است که میوه‌ها چون قند میوه (فروکتوز) دارند پس مصرف زیاد آن‌ها مشکلی ایجاد نمی‌کند! درصورتی‌که قند این میوه‌ها کمی دیر جذب می‌شود اما میزان کالری آن‌ها مانند سایر قندهاست و درنهایت تولید کالری کرده و می‌توانند قند خون را بالا  ببرند.

اصولا به چه تغذیه‌ای “تغذیه سالم” گفته می‌شود؟

تغذیه سالم باید حداقل شامل 80 درصد از مواد غذایی کامل یا همان “whole food” باشد، مثل نان کامل، برنج قهوه‌ای که قسمت های مغذی آن جدا نشده، شیر کامل و…

الگوی تغذیه‌ای غلط چگونه میتواند اصلاح شود؟

اصلاح الگوی تغذیه غلط باید قدم به قدم و به مرور اتفاق بیفتد، یعنی ما نباید انتظار داشته باشیم فردی که در تمام طول عمرش تغذیه سالم نداشته حالا به یکباره همه چیز را رعایت کند و صد در صد به سالم خوری رو بیاورد؛ پیشنهادم به افرادی که میخواهند تغذیه شان را بهتر کنند و سالم تر غذا بخورند این هست که در وهله اول فیبر مصرفیشان را بالا ببرند.

به همراه وعده‌های غذایی سبزیجات مصرف کنند، روغن های زیتون و آواکادو را جایگزین روغن ذرت، جامد یا کره کنند؛ سعی کنند از طریق اپلیکیشن‌ها میزان پروتئین دریافتیشان را محاسبه کنند و پروتئین مصرفیشان را به مقدار مورد نیاز بدن نزدیک کنند.

بسیاری از افراد شاید یک چهارم یا یک پنجم میزان مورد نیاز بدنشان، پروتئین مصرف می‌کنند، پس ما نمیتوانیم انتظار داشته باشیم از همان روزهای اول کل میزان پروتئین مورد نیاز بدن را تامین کند بلکه باید آهسته و به مرور، میزان پروتئین مصرفی را بالا ببرند.

اصولا به چه محصولی “محصول سلامت محور” گفته می‌شود؟

متاسفانه خیلی از افراد درک صحیحی از آن ندارند یعنی خیلی از افراد فکر میکنند که خوراکیهای وگان یا گیاهی حتما سالم هستند یا بسیاری از افراد فکر میکنند بیسکویت ساق طلایی، یک بیسکویت کاملا سالمی هست در صورتی که آرد آن کامل و خوب است.که سبوس دارد وگرنه از شکر و چربی های اشباع شده استفاده شده

برای شناسایی غذاهای سالم و بررسی میزان قند و نمک و…محصولات، جدول غذایی محصولات راهنمایی خوبی میتواند باشد.

مصرف مکمل های غذایی را تا چه حد لازم می‌دانید؟

اگر که افراد از قشر مرفه جامعه باشند با چنین چالشی مواجه نیستند، یکسری از میوه ها از قیمت بالایی دارند که میتوانند جایگزین میوه های دیگری شوند مثل انواع بری که قند کمی دارند 

مصرف مکمل های غذایی رو به افرادی توصیه میکنم که نمیتوانند به واسطه تغذیه مواد مورد نیاز بدن را تهیه کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *