تغذیه و سلامت

بی‌ثباتی در قیمت مواد اولیه؛ مهم‌ترین چالش پیش‌ روی تولید محصولات غذایی سالم

سیدمحمدباقر-رضوی‌تقوی،-مدیر-عامل-شرکت-صنایع-برتر-آتی

مدیر عامل شرکت صنایع برتر آتی با اشاره به مشکلات پیش روی تولید محصولات غذایی سلامت‌محور بیان کرد: یکی از مهم‌ترین مشکلات عبارت از تأمین مواد اولیه و عدم ثبات در قیمت مواد اولیه است و به همین دلیل در حال حاضر با پدیده‌ غیرقابل کنترلی در این زمینه مواجه هستیم.

به گزارش روابط عمومی گروه رسانه‌ای آتا، سیدمحمدباقر رضوی‌تقوی، مدیر عامل شرکت صنایع برتر آتی است. در این شرکت غذاهای آماده از گوشت، مرغ، سبزیجات و … تولید می‌شود و می‌توان این شرکت را تنها تولیدکننده‌ای دانست که غذا را به صورت کامل پخت می‌کند و به صورت منجمد و با ماندگاری بیش از شش ماه در اختیار مصرف‌کننده قرار می‌دهد. به منظور بررسی وضعیت تولید این محصولات در ایران، چالش‌های که پیش روی این صنعت قرار دارد و مسائلی از این دست با رضوی‌تقوی به گفت‌وگو پرداختیم.

وی در ابتدا به چالش‌ها اشاره کرد و گفت: اولین مشکل عبارت از تأمین مواد اولیه و عدم ثبات در قیمت مواد اولیه است. در حال حاضر با پدیده‌ غیرقابل کنترلی در این زمینه مواجه هستیم. برای نمونه مواد اولیه مانند مرغ یا گوشت را به قیمتی تهیه می‌کنیم و پس از فراوری، آن را به فروشگاه‌های زنجیره‌ای تحویل می‌دهیم. اما پس از ارسال محصول به فروشگاه‌های زنجیره‌ای، مرغ و گوشت گران‌تر می‌شود و تا مصوبه قیمت جدید را دریافت کنیم متضرر خواهیم شد. به عبارت دیگر اجناس ما زیر قیمت در اختیار فروشگاه‌ها قرار می‌گیرد و این موجب ضرر است.

رضوی‌تقوی تصریح کرد: مشکل بعدی این است که محصولات غذایی را باید به صورت نقد بخریم و به صورت نسیه به فروش برسانیم. چنین رویه‌ای در ایران وجود دارد که البته غیرقابل دوام است. متأسفانه در سال‌های اخیر افزایش قیمت‌های بسیاری داشته‌ایم و همین امر تولیدکننده را با مشکلات جدی مواجه کرده است و گاهی اوقات تولیدکننده نمی‌تواند پول خود را از فروشگاه‌های زنجیره‌ای دریافت کند.

مدیر عامل شرکت صنایع برتر آتی با اشاره به سلامت‌محوری محصولاتی که در این شرکت تولید می‌شود گفت: در پروسه پخت،‌ تمام بحث‌های مربوط به ایمنی غذایی را رعایت می‌کنیم. برای نمونه کمترین میزان روغن را استفاده می‌کنیم و از طرفی روغن استاندارد مورد بهره‌برداری ما قرار می‌گیرد. نکته دیگر این است که محصولات با روش انجماد سریع فریز می‌شوند و این روش هیچ مشکلی برای محصول به وجود نمی‌آورد. افزون بر این‌ها، بسته‌بندی نیز با استانداردهای لازم انجام می‌شود و مصرف‌کننده می‌تواند مطلع شود که محصول چه فرایندی را طی کرده است.

وی در انتهای صحبت‌های خود بیان کرد: از نظر مسائل بهداشتی نیز کاملاً بر اساس استانداردها پیش می‌رویم. برای نمونه روی تجهیزات و ماشین‌آلات مواد شوینده‌ باقی نمی‌ماند و محصول به صورت کاملاً بهداشتی و سالم تولید می‌شود. همچنین تمام افزودنی‌ها نیز طبیعی هستند و به دلیل روش مدرن منجمد کردن محصول، نیازی به استفاده از مواد نگهدارنده هم نخواهد بود.

یادآوری می‌شود، نخستین نمایشگاه تخصصی «زندگی سالم» در بهمن سال جاری واقع در برج میلاد تهران برگزار می‌شود. محورهای مورد تأکید در این رویداد که گروه رسانه‌ای آتا برگزاری آن را بر عهده دارد، عبارت از: «محصولات غذایی سلامت‌محور»، «محصولات ارگانیک»، «رژیم غذایی سالم» و «تغذیه ورزشی» هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *