صنعت ورزش و تناسب اندام

ضرورت ایجاد تشکل تولیدکنندگان تجهیزات ورزشی

بابک-صدری-مدیر-عامل-شرکت-«پیشگامان-صنعت-صدر-رابین»

مدیر عامل شرکت «پیشگامان صنعت صدر رابین» می گوید: حدود 7 سال از فعالیت شرکت ما در زمینه تولید دستگاه های مختلف بدنسازی می گذرد و در مجموع حدود 140 محصول  را به بازار  عرضه می کنیم.

بابک صدری در گفت و گو با گروه رسانه ای «آتا» ضمن اشاره به این مطلب، می افزاید: ما سهم مطلوبی از بازار را در اختیار داریم چرا که بدون برون سپاری هیچ بخشی از فرایند تولید توانسته ایم محصولات برندهای برتر دنیا را از صفر تا 100 بومی سازی و بازمهندسی کنیم.

وی ادامه می دهد: صنعت ورزش در ایران بازار بسیار مطلوبی برخوردار است ما متاسفانه برنامه کلان و مدونی در این عرصه وجود ندارد؛ بنابراین صرفا چند رشته ورزشی مانند فوتبال در ایران مورد توجه قرار گرفته و سایر ورزش ها مورد بی مهری قرار گرفته اند.

مدیر عامل شرکت «پیشگامان صنعت صدر رابین» با اشاره به مشکلات صنعت تجهیزات ورزشی معتقد است: بسیاری از دستگاه های داخلی به مراتب کیفیت بالاتری نسبت به برندهای وارداتی دارند اما متاسفانه تبلیغات در خصوص اجناس خارجی باعث اقبال عمومی به واردات شده است؛ به هر حال باید قبول کنیم که عمده دستگاه های وارداتی موجود در بازار چینی هستند و در کمتر موردی تجهیزات برندهای بزرگ وارد ایران می شود.

وی با اشاره به اینکه برخی از مسئولان به ما پیشنهاد حضور در نمایشگاه های حوزه خلیج فارس را ارائه می کنند، می گوید: واقعیت این است که با توجه به هزینه های بسیار بالا و نبود حمایت های دولت به هیچ عنوان صرفه اقتصادی ندارد. دستگاه های ما امروز در بسیاری از کشورهای حوزه خلیج فارس و حوزهCIS  وجود دارد اما واقعیت این است که این صادرات از طریق واسطه ها صورت می گیرد؛ بنابراین در حالی که ما به ریال می فروشیم، ارز حاصل از صادرات نصیب واسطه می شود.

صدری در ادامه با انتقاد از  بی توجهی دولت به تولید عنوان می کند: دولت می تواند با تخصیص سوبسید به تولید کننده، باعث ارز آوری شود و در ادامه همین سوبسید را از تولید کننده دریافت کند اما متاسفانه هیچ گونه برنامه ای در این خصوص ندارد؛ این در حالی است که برخی دستگاه های چینی را با بیش از 100 درصد سود به مشتری ایرانی می فروشند؛ در حالی که ما تکنولوژی تولید دستگاه بدنسازی داریم و به مراتب  با کیفیت تر و ارزان تر از کالای چینی تولید می کنیم.

مدیر عامل شرکت «پیشگامان صنعت صدر رابین» با اشاره به نگاه دوگانه به تولید و واردات تصریح می کند: سود صنعت تولید تجهیزات ورزشی بسیار پایین است و  جالب اینکه دارایی علی رغم ابراز دقیق میزان خرید و فروش، بیش از دو برابر رقم واقعی از ما مطالبه می کند؛ این اتفاق در حالی می افتد که زمان خرید مواد اولیه مانند فولاد، تنها در صورتی ارزش افزوده را به صورت قانونی درج می کنند که 15 درصد بیش از نرخ اعلامی پرداخت کنیم تا تمامی مالیات اعم از ارزش افزوده و مالیات عملکرد را  از ما بگیرد.

این تولید کننده با اشاره به اینکه ما نمی توانیم به میزان افزایش مداوم قیمت، قیمت ها را تغییر بدهیم، می افزاید: ما برای حفظ مشتریان مجبوریم از سود شرکت کم کنیم.

صدری در مورد متولی صنعت تجهیزات ورزشی می گوید: تمامی صنایع مشکلات شان را با صنف مربوطه مطرح می کنند و در ادامه صنف مشکلات را با مسئولان انعکاس می دهد اما بعد از پیگیری ها برای عضویت در صنف مربوط به فعالیت ما، اتحادیه توزیع کنندگان تجهیزات ورزشی استان تهران عنوان کرد که در زیر مجموعه ما قرار نمی گیرید و نهایتا بعد از هفت ماه مشخص شد که مشمول عضویت در صنف لوازم ورزشی و خیاطی هستیم.

مدیر عامل شرکت «پیشگامان صنعت صدر رابین»  خاطر نشان می کند: برای دریافت استاندارد دستگاه های بدنسازی با سازمان ملی استاندارد تماس گرفتیم اما عنوان کردند که ما آیین نامه ای برای بررسی این موضوع نداریم که بعد از جستجو متوجه شدم که نزدیک ترین آیین نامه استاندارد برای سنجش کیفیت تولیدات ما، دستگاه های ورزشی پارک است. نکته حائز اهمیت اینکه ما با جان و دل می خواهیم که یک سازمان ایرادهای احتمالی دستگاه های ما را بیان کند اما متاسفانه علیرغم پیگیری های این کار سرانجام نمی رسد و جالب اینکه بدانید ما چند نمونه این دستگاه ها را با چند واسطه به آلمان به عنوان مهد تولید تجهیزات ورزشی فروخته ایم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *