صنعت ورزش و تناسب اندام

ففو چیست و چه کاربردی دارد؟

عنوان من در برند شخصی سینا یاوریان ، سخنران ، مربی و مشاور روانشناسی می باشد که سخنران انگیزشی، مربی مهارت های زندگی و مشاور روانشناسی هستم. از سال 1382تا سال 1390 به طور جدی وبلاگ نویسی کردم که همه مطالب آن در سایت قدیم و برخی در سایت جدیدم موجود می باشند. در سال 1382 گروه فرهنگی ، پژوهشی نیک اندیشان را با گروهی از همسالان بنیان گذاشتم و تا سال 1390 گزارش جلسات و برنامه ها در سایت گروه نیک اندیشان موجود می باشد.

همانطور که اشاره کردم ورزش های مختلفی را دنبال کرده ام و به ورزیده بودن در کنار موارد دیگر سلامتی همچون تغذیه، اهمیت می دهم. به این نتیجه رسیده ام که اگر بدن ورزیده نباشد افت می کند و مفاصل با مشکل مواجه می شوند و در نهایت سلامتی عمومی به خطر می افتد. بنابراین همیشه به دنبال تقویت عضلات مختلف بدن بوده ام. حین کار با کامپیوتر ، مهره های 6 و 7 گردنم به مرور به خاطر نشستن مداوم و نامناسب شروع به درد کردند و 10 جلسه فیزیوتراپی و ورزش های مناسب برای گردن را از متخصصین دریافت کردم اما این موارد مرا برای تقویت عضلات گردن قانع نمی کرد. در سال 1392به فکر روش های مختلف تقویت عضلات گردن بودم، هر روز صبح ورزش گردن را به جد انجام می دادم، اما وسیله ای برای این موضوع وجود نداشت چند روش برای تقویت گردن وجود داشت که بسیار ساده بودند و نیاز به تکرار بسیار داشتند تا نتیجه حاصل شود. در ضمن اینکه همانطور که در مقاله “طراحی وسیله ورزشی فشاری” نوشته ام ، برداشتن وزنه از روی زمین و یا کشیدن کش در صورتی که مهارت کافی نداشته باشیم ممکن است به مفاصل فرد آسیب برساند بنابراین به دنبال ساخت یک وسیله فشاری بودم. در ابتدا قصد نداشتم که وسیله ای اختراع کنم بلکه فقط می خواستم یک وسیله ورزشی فشاری بسازم برای تقویت عضلات خودم. به این فکر افتادم که یک فنر را می توان برای فشردن به کار گرفت اما این فنر چه خصوصیاتی باید داشته باشد؟ قطر آن چقدر باشد؟ طول آن چقدر باشد؟ مقاومت آن چقدر باشد؟ چگونه در دست قابل گرفتن باشد؟ چگونه با سر برای تقویت عضلات گردن قابل استفاده باشد؟ بنابراین به فنرسازی در پامنار تهران مراجعه کردم و با مشورت و بررسی فنرها ، یک فنر سفارش دادم که بعد از آماده شدن فنر ، برایم رضایت بخش بود. مشخصات این فنر با میله 5 میلیمتری، قطر 10 سانت ، طول 25 سانت و فاصله گام ها 5 سانت بود. بعد از مشورت و تحقیق بسیار، دسته ای برای فنر طراحی کردم که بتوان زیر سر قرار داد یا با دست یا بین دو پا یا زیر پا ، آن را به راحتی بتوان استفاده کرد در ضمن اینکه قابل تولید باشد. این شد که یک اختراع متولد شد و به این فکر افتادم که آن را به ثبت اختراع برسانم و بعد تولید کنم که داستان طولانی دارد.

به طور مستقیم شخص خاصی در این مسیر به من کمک نکرد اما از نظر فنی از مشاوره اهل فن کمک گرفتم. برای طراحی فنر از راهنمایی های یک مهندس مکانیک و شخص تولید کننده فنر کمک گرفتم. برای طراحی دسته از تولید کنندگان پلاستیک تزریق و قالبسازهای این حوزه کمک گرفتم تا بتوانم طرحی قابل تولید ارائه دهم. در ابتدا طراحی توسط یک مهندس طراح صنعتی انجام و یک جفت دسته پرینت سه بعدی شد. که قابل قبول بود. سپس طرح و نمونه ، تحویل قالب ساز شد که در طی پنج سال تغییراتی در آن داده شد تا نتیجه مطلوب به دست آمد. قالب با فولاد ساخته شده است که پلاستیک آب شده در آن تزریق می شود و دسته خنک شده و از قالب بیرون انداخته می شود. هر دسته از سه جز تشکیل شده که دو جز آن با پیچ به هم وصل می شوند و جزئ سوم روی دسته با فشار و پین قرار می گیرد که روی پیچ ها را می پوشاند و سپس یک فوم نازک بر روی دسته چسبانده می شود.

نمونه فنر و نمونه دسته پرینت شده در سال 1395 آماده بود و اقدام به ثبت اختراع کردم. بعد از دفاعیات بسیار که یک سال به طول انجامید و هرماه رد مشروط می شد و من دفاع می کردم برای تایید به پژوهشگاه تربیت بندی معرفی شد. پژوهشگاه بعد از پرسش و پاسخ این نتیجه را اعلام کرد که با کش نیز می توان این کارها را انجام داد. اعتراض دادم و یک سال منتظر شدم تا اعتراض من به کمیسیون رفت و جهت تایید به گروه پزشکی-ورزشی دانشگاه علوم پزشکی ایران ارسال شد. بعد از دفاع حضوری در بیمارستان رسول اکرم، این وسیله به عنوان یک وسیله نوآورانه ورزشی و بازیابی پذیرفته و تایید شد. و بلافاصله بعد از این تایید در سال 1398 بعد از سه سال کامل به ثبت اختراع رسید. اگر من در میانه راه ثبت اختراع منصرف می شدم هیچگاه این وسیله به مردم معرفی نمی شد. چرا که اگر ثبت نمی شد من هم در تولید آن پافشاری نمی کردم. بارها اتفاق افتاد که به دلیل مایوس شدن از تایید و به دلیل هزینه های مختلف ، از ادامه کار منصرف شدم اما طولی نکشید که دوباره مصمم آن را پیگیری کردم. در ضمن به بسیاری از دوستان و سرمایه گذاران پیشنهاد سرمایه گذاری کردم و همه تایید کردند که وسیله جالبی هست اما هیچکدام سرمایه گذاری نکردند و اگر خودم آن را با وام های مختلف از جمله وام ازدواج خودم تولید نمی کردم ، مردم هیچگاه با آن و امکانات بالقوه آن آشنا نمی شدند. حامی مالی می تواند به تولید و بازاریابی کمک شایانی بکند اما حامی نیز باید مطمئن باشد که در این بازاری که اطمینانی به ثبات آن نیست سود خواهد برد. این وسیله کوچک و ارزان می تواند که آینده روشنی در داخل ایران و خارج از ایران داشته باشد و می تواند به عنوان یک وسیله جدید مثل TRX به جهانیان معرفی گردد و پرچم ایران را در همه کشورها برافرازد. پس نه تنها که سود در پی خواهد داشت بلکه عرق ایرانی را نیز سیراب خواهد کرد. پس هر ایرانی که بر روی آن سرمایه گذاری کند هم به موفق شدن این تولید کمک می کند و هم آن را جهانی می کند و هم خود سود می برد. اما اگر مدیران کلان کشور چنین مواردی را شناسایی و حمایت کلان می کردند مسلم که به نتایج بزرگی در جهان دست پیدا می کردیم. به ندت می توان وسیله ورزشی پیدا کرد که از ایران به جهان معرفی شده است، اغلب وسایلی که ما استفاده می کنیم از جمله TRX ، وسایل پیلاتس از جمله کش و توپ، بازی های فوتبال، والیبال، تنیس و … از خارج از ایران به ما معرفی شده است چه اشکالی دارد که یک بار هم ما به جهانیان یک وسیله ورزشی معرفی کنیم. برای ثبت شرکت به عنوان دانش بنیان لازم است از خان های بسیاری گذر کنیم در حالی که وقتی این پتانسیل در یک وسیله مشاهده می شود لازم است که این خان ها را خود مسوولان از میان بردارند.

و اما رسیدیم به مرحله تولید و اشتغال زایی و کارافرینی… اولین نگرانی که ذهن تولید کننده را مشغول می کند مالیات هست. عجیب هست که از تولید کننده حمایت نمی شه ، مالیات هم تعلق می گیره و انتظار اشتغال زایی و کارآفرینی هم داریم. بعد از اینکه خودم را راضی کردم که با وجود نگرانی همه کسب و کارها از مالیات نامشخص، تولید را آغاز کنم و امیدوار باشم که مالیات بردرآمد و ارزش افزوده، کسب وکار من را با ورشکستگی مواجه نخواهد کرد. چند مدل روش تولید و توزیع وجود دارد. یک مدل این است که صفر تا صد تولید و توزیع را خود به عهده بگیریم. مدل دیگر این است که هر بخشی را به پیمانکار متخصص آن بسپاریم. مدل دوم ، انتخاب من بود چراکه می توانستم با سرعت بیشتری به محصول و فروش دست پیدا کنم. چراکه داشتن کارخانه و توزیع کننده، سرمایه بسیاری لازم دارد اما سپردن تولید هر قطعه به سازندگان مختلف و تجمیع آنها با تعداد کم میسر بود. سایت fanarevarzeshi.ir  را برای فروش راه اندازی کردم و مجوز لازم برای کسب و کار اینترنتی را دریافت کردم و امسال برای اولین بار در نمایشگاه بین المللی ورزش و تجهیزات ورزشی ، فنر فشاری ورزشی (ففو) ارائه شد. مربیان ورزشی از ففو استقبال بی نظیری داشتند که خود من انتظار آن را نداشتم. هیچ مربی ورزشی نبود که بگوید این وسیله به درد نمی خورد یا با وسایل دیگر هم می توان مثل ففو کار کرد و نیازی به آن احساس نکنند. به ندرت اتفاق افتاد که برخی از مردم عادی که ورزش جزو زندگی روزمره شان نیست گفتند این فقط یک فنر هست اما ارزش واقعی آن را مربیان ورزشی می دانستند. مردم عادی بسیاری نیز از آن استقبال کردند و سفارش دادند. مسوولان فروشگاه های ورزشی و باشگاه های ورزشی هم استقبال خوبی داشتند. و از همه مهم تر ،  افرادی با معلولیت جسمی بودند که از وجود چنین وسیله ای بسیار خرسند شدند.

لازم به ذکر است که تمام مواد استفاده شده در ففو محصول ایرانی می باشد. فنر از میله های فولادی ایرانی در ایران ساخته می شود. دسته ها از مواد پلاستیکی ایرانی در ایران با قالب فولادی ایرانی ساخته می شود. پیچ ها و فوم دسته ها تولید ایران هستند. جعبه و کارتن ها و مواد این جعبه ها ایرانی هستند. هر بخشی از این تولید را که در نظر بگیرید در ایران تهیه شده است و امیدواریم که با تولید بیشتر بتوانیم قیمت را پایین تر بیاوریم و بتوانیم به مرحله صادرات نیز برسیم. تاکید می کنم که حمایت از یک ابداع و تولید این ابداع و توزیع این ابداع وجود ندارد و همه موارد را ابداع کننده و تولید کنند به تنهایی باید از گذر از خان های بسیار طی کند.

چشم انداز این وسیله ورزشی را بسیار روشن می بینم و می دانم که آن جهانی خواهد شد. به این دلیل که افراد عادی می توانند از آن در خانه برای تقویت عضلات خود و بازیابی و توانبخشی استفاده کنند و همه مربیانی که آن را مشاهده کرده اند برای کار با هنرجویان خود آن را سفارش داده اند. شعار این برند ، “باشگاه را به خانه خود ببرید” می باشد. با این وسیله کارهای بسیاری را که در باشگاه با دستگاه های بزرگ انجام می گیرد می توان در خانه یا محل کار انجام داد. ففو در شش مقاومت تولید شده است و در مدل های دیگری برای کاربردهای دیگر نیز تولید خواهد شد. یکی از کاربردهای ففو، کار با آن به طور نشسته بر روی آن است که برای تقویت عضلات کف لگن مناسب است که برای خانم ها بسیار کاربردی است و به زایمان طبیعی نیز کمک می کند. امروزه این حرکت با نشستن بر روی توپ های بزرگ انجام می گیرد که با قرار دادن ففو بر روی صندلی که بسیار کوچکتر است و مزیت تعادلی هم دارد می توان این حرکت را انجام داد.

تولید این وسیله یکی از مواردی است که من پیگیری می کنم. همانطور که اشاره رفت با چالش هایی که داشته ام رشد کرده ام و اکنون مربی انگیزشی بسیاری از افراد هستم که در تلاش یافتن مسیر زندگی بهتر هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *