صنعت ورزش و تناسب اندام

تهیه مواد اولیه مرغوب و مبادلات مالی با کشورها؛ عمده‌ترین چالش‌های صنعت مکمل

دکتر-وحید-فاضلیان،-مدیر-عامل-بخش-مکملهای-ورزشی-ابیان-دارو

دکتر وحید فاضلیان، دکترای فیزیولوژی ورزشی، درباره چالش‌هایی که صنعت تولید مکمل‌های ورزشی با آن مواجه است، اظهار کرد: یکی از این چالش‌ها مربوط به تهیه مواد اولیه با کیفیت است که برای رسیدن به این هدف باید وقت و انرژی بسیاری صرف شود. همچنین، چالش دیگری نیز در مبادلات مالی با کشورهای دیگر وجود دارد که باید با استفاده از روش‌های خاص، این مبادلات انجام شود.

دکتر وحید فاضلیان، مدیر عامل بخش مکمل های ورزشی ابیان دارو، در گفت‌وگو با گروه رسانه‌ای آتا به ارائه توضیحاتی درباره فعالیت‌های این شرکت دارویی و وضعیت تولید مکمل‌های ورزشی در ایران پرداخت و بیان کرد: مجموعه دارویی ابیان‌ دارو در زمینه تولید مکمل‌های دارویی فعالیت‌های گسترده‌ای داشته و دارد. این شرکت در راستای تأمین نیازهای همه طیف‌ها گام برداشته و از جمله محصولاتی که به بازار عرضه کرده، نیازهای ضروری بازار مانند منیزیم، زینک و … بوده است. افزون بر این‌، بخش‌های ترکیبی نیز در محصولات شرکت قرار دارد و نیاز قشرهای خاص نظیر خانم‌های باردار نیز توسط این شرکت برطرف شده است.

وی در ادامه افزود: در ماه‌های اخیر قسمت جدیدی را تأسیس کرده‌ایم که در این بخش، مکمل‌های ورزشی که ضروری بازار است را تولید می‌کنیم. البته اکنون در مرحله تهیه مواد اولیه برای تولید این محصولات هستیم اما این بخش راه‌اندازی شده است. با تلاش‌هایی که صورت گرفته، امیدواریم که این محصولات در سال جاری به بازار عرضه شوند. حدود شش ماه است که روی این محصولات کار تحقیقاتی صورت گرفته است و این محصولات نیز تحت لیسانس خواهند بود. محصولات تولیدی این قسمت نیازهای خاص بازار را پوشش می‌دهند و می‌توان گفت معادل خارجی محصولات را تولید می‌کنیم که کاملاً با مشابه خارجی قابل رقابت هستند.

وضعیت ایران در حوزه تولید مکمل‌های ورزشی

دکتر فاضلیان در پاسخ به این پرسش که وضعیت کشور ما در حوزه تولید مکمل‌های ورزشی چگونه است؟ گفت: معمولاً برای یک محصول فرصت‌ها و تهدیدهایی نوشته می‌شود. یکی از تهدیدهایی که نوشته می‌شود، درباره مجوز واردات محصول است؛ یعنی همواره واردات به مثابه تهدید نگریسته می‌شود. این در حالی است که اگر محصول داخلی از کیفیت برخوردار باشد، مسئله واردات از تهدید خارج می‌شود؛ زیرا در صورت واردات، محصول با کیفیت بیشتر به چشم می‌آید و قدرت و کیفیت آن محصول تثبیت می‌شود.

این تولیدکننده مکمل‌های ورزشی در ادامه تصریح کرد: متأسفانه در ایران شرایط برعکس است و ما همواره از اینکه یک محصول وارد شود، ترس داریم. علت این است که شرکت‌ها برای کاهش هزینه تولید به سراغ مواد اولیه بی‌کیفیت می‌روند. از این رو در پاسخ به کسانی که برای خرید مکمل از ما مشورت می‌خواهند به سختی می‌توانیم یک برند ایرانی را معرفی کنیم. البته در بازار، برندهای ایرانی خوب و با کیفیت هم وجود دارد اما تعداد این برندها بسیار اندک است. بر این اساس بسیاری از شرکت‌ها برای کاهش هزینه‌ها به سراغ مواد اولیه نامرغوب می‌روند و همه این‌ها موجب می‌شود که محصول با کیفیتی هم تولید نشود و همواره نسبت به واردات ترس وجود داشته باشد.

تأمین مواد اولیه با کیفیت مهمترین چالش صنعت مکمل

فاضلیان در پاسخ به این پرسش که صنعت تولید مکمل‌های ورزشی اکنون با چه مشکلاتی مواجه است؟ بیان کرد: یکی از مشکلات و چالش‌ها، تأمین مواد اولیه با کیفیت است. ابیان دارو به مثابه یک شرکت پیشرو در صنعت مکمل فعالیت می‌کند که به یک هلدینگ بزرگ و معتبر به نام «گلرنگ» وابستگی دارد و بر همین اساس لازم است تا محصولی در خور نام و اعتبار این برند تولید و روانه بازار کند.

وی تصریح کرد: از این رو یکی از مشکلات، یافتن مواد اولیه مطمئن است. همواره سعی ما بر این بوده تا هزینه بیشتری را صرف کنیم اما در نهایت از مواد اولیه مرغوب استفاده کنیم تا در شأن نام ابیان دارو و گلرنگ باشد. همین امر هم سبب می‌شود که وقت و انرژی ما گرفته شود اما دیگر شرکت‌ها شاید چنین کاری را انجام دهند. یکی دیگر از مشکلات نیز ارتباط‌ مالی با دیگر کشورها است که مبادلات باید از طرق خاصی صورت گیرد که دشواری‌های خاص خودش را دارد.

یادآوری می‌شود، دومین کنگره و نمایشگاه بدنسازی و تناسب اندام تهران، 21 و 22 تیر 1402، در چهار بخش نشست‌های تخصصی، سمینارهای آموزشی، کارگاه‌های انتقال تجربه و نمایشگاه تخصصی، توسط گروه رسانه‌ای آتا در مرکز نمایشگاهی بوستان گفتگو برگزار می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *