تغذیه و سلامت

نقش دولت در توسعه سلامت غذایی جامعه

خانم-مهندس-كمیلی-مشاور-شرکت-«صنایع-غذایی-گلستان-عصاره»-

مشاور شرکت «صنایع غذایی گلستان عصاره» با بیان اینکه این شرکت در سال ١٣٧٨ كار خود را شروع كرد و هم اكنون با زير بناي ٢٠ هزار متر مربع و ظرفيت ٢٥٠٠٠ تن رب گوجه فرنگي و پوره ميوه جات در بسته بندی اسپتیک و  قوطی با ماشین آلات ایتالیایی جهت صادرات مشغول فعالیت شد، گفت: در تمام مراحل کاشت، داشت و برداشت گوجه فرنگی تا پروسه تبدیل به رب گوجه فرنگی نظارت ها به صورت دقیق صورت می گیرد که نتیجه آن تولید محصول درجه یک با آخرین فناوری های تولید است.

نخستین شرکت دارای نشان ارگانيك در توليد محصول رب گوجه فرنگی در ايران

خانم مهندس كمیلی در گفت و گو با گروه رسانه ای «آتا» ضمن اشاره به این مطلب که این شرکت از سال 1385 به صورت جدی با هدف تولید محصولات سالم وارد عرصه تحقیق و توسعه محصولات ارگانیک شد و نخستین شرکت دارای نشان ارگانيك در توليد محصول رب گوجه فرنگی در ايران می باشد، افزود: برای ارزیابی رشد تولید و مصرف محصولات سلامت محور می توان از روش های مختلفی استفاده کرد که یکی از این روش ها توجه به افزایش تقاضا در بازار است و شرکت ها می توانند بر اساس این تغییرات و نوع درخواست ها محصولات جدید را روانه بازار کنند؛ علاوه بر این مطالعات علمی با موضوع مصرف محصولات سلامت محور می توانند اطلاعات مفیدی در رابطه با تاثیر این محصولات بر بهبود سلامت و کاهش بیماری ها بر جامعه ارائه کنند؛ ضمن اینکه آمارهای جامعه شناسی به ارزیابی رشد تولید و مصرف سلامت محور کمک کند و بر این اساس بررسی تغییرات در سبک زندگی و شاخص های سلامت جامعه می تواند بهترین روش در این خصوص باشد.

وی ادامه داد: بررسی سیاست ها و رویکردهای دولت در حوزه سلامت می تواند ارزیابی درستی در میزان تاثیر این محصولات به کنشگران ارائه کند. کما اینکه وزیر بهداشت در سال 1401 عنوان کرد که تولید محصولات سلامت محور رشد 43 درصدی نسبت به سال گذشته داشته است.

خانم مهندس کمیلی در ادامه به مهم ترین فاکتورهای مواد مغذی سالم اشاره کرد و گفت: محصولاتی که نیاز های مهم غذایی از جمله درشت مغذی و ریز مغذی ها را  در بدن تامین کند و بیشتر از منابع چربی سالم، پروتئین با کیفیت و فیبر کافی بهره مند باشد و حاوی کم ترین میزان افزودنی ها، اسانس ها، قندهای ساده، چربی های اشباع باشند، به عنوان عذاهای سلامت محور شناخته می شوند و به طور اختصار با نشانگر های سبز مشخص می شوند.

دلند؛ صادركننده نمونه در سال های متمادی

ایشان با بیان اینکه برند «دلند» به برخی کشورها صادر می شود، اظهار داشت: حسن کیفیت و شهرت دلند باعث شده تا استفاده از محصولات شركت در كشورهای مختلف از جمله روسيه و عراق مورد توجه قرار گيرد و در سال های متمادی شركت ما به عنوان صادركننده نمونه شناخته شده است.

از طرفی در سالهای متوالی نشان حمايت از حقوق مصرف كننده را دريافت نموده است. همچنين در سال ١٣٩٧ شركت ما به عنوان شركت برتر صنايع غذايی كشور معرفی شده است.

لزوم تامین تسهیلات و تخصیص زمین برای تحقیق و توسعه محصولات سلامت محور

وی در پایان به بیان انتظارات از دولت پرداخت و خاطر نشان کرد: دولت با ایجاد قوانین و مقررات و تدوین استانداردهای لازم می تواند به اعتماد مصرف کنندگان در مورد این محصولات کمک کند و از طرفی با تامین تسهیلات و تخصیص زمین برای تحقیق و توسعه محصولات سلامت محور به ارتقای تولید کمک کند. سازمان های دولتی مرتبط نیز در قالب برگزاری کنفرانس ها و نشست های تخصصی و آموزشی به تولید کنندگان می توانند در جهت ارتقای دانش فنی آنها برای تولید با کیفیت نقش موثری ایفا کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *