صنعت غذا و کشاورزی

داود رنگی تبیین کرد: سازمان های متولی صادرات، از چالاکی لازم برخوردار نیستند

داود رنگی، رییس فدراسیون طیور ایران

رییس فدراسیون طیور ایران بیان کرد: تا ثبات سیاسی حاکم نشود نمی‌توانیم به صورت برنامه‌ریزی شده کار کنیم و اینصورت ممکن است برخی صادرکننده‌ها خوش‌شانس باشند و به جریان خوب سیاست‌زدگی برخورد کنند و برخی هم به جریان بد برخورد و ضرر کنند. این مسئله باعث می‌شود که نتوانید برنامه‌ریزی کلان و سرمایه‌گذاری پررسیک داشته باشید مگر اینکه در لایه‌هایی کار را پیش ببرید که ریسکش کم باشد.

داود رنگی، رییس فدراسیون طیور ایران، در گفت‌وگو با گروه رسانه‌ای آتا (دبیرخانه اجلاس تجارت محصولات کشاورزی و غذا)، بیان کرد: صنعت طیور مهم‌ترین بخش تولید پروتئین کشور را تشکیل می‌دهد و توسعه زیادی یافته اما این توسعه نامتقارن بوده است؛ یعنی کار به صورت جزیره‌ای انجام می‌شود. به دلیل مشکلات اقتصادی که با آن مواجه هستیم زنجیره‌های تولید رشد مناسبی نداشته و با محدودیت‌هایی که دولت به وجود آورده مواجه شده‌اند.

وی در ادامه افزود: در بخش طیور مهم‌ترین چالش مسئله قیمت‌گذاری است. قیمت‌گذاری در هر اقتصادی آفت توسعه آن اقتصاد و بستر تولید فساد محسوب می‌شود. علی‌رغم اینکه اقتصاددان‌های ما این مسئله را می‌دانند اما سیاسیون نمی‌پذیرند که باید از قیمت‌گذاری دستوری پرهیز کنند و همچنان می‌بینیم که جو عمومی مشوش می‌شود و برای اصحاب صنعت نگرانی ایجاد می‌کند.

رنگی تصریح کرد: فدراسیون طیور مجموعه‌ای از تشکیلات و مؤسسات اقتصادی است که به نحوی در تولید طیور ذی‌نفع هستند که وارد کننده‌های نهاده‌های دام و طیور، کشتارگاه‌ها و کسانی که تولیدات صنعتی را برای پیشبرد اهداف تولید طیور انجام می‌دهند شامل می‌شود. در نهایت پانزده تشکل باید باشد که فعلاً دوازده تشکل وجود دارد و سه تشکل دیگر به دلیل برخی منافع شخصی به فدراسیون نپیوسته‌اند.

وی در ادامه افزود: فدراسیون طیور، پارلمان بخش طیور است؛ به این معنا که شاخه‌های مختلف صنعت در این فدراسیون جمع و مشکلاتشان را مطرح می‌کنند و تصمیماتی که در آنجا گرفته می‌شود و گزارشاتی که به مراجع دولتی منعکس می‌شود، برایند نظرات مجموعه است و از یکسو به قضیه نگاه نمی‌شود. تمام تلاش مجموعه این است که گزارشات و آمار و ارقامی که از فدراسیون منتشر می‌شود بیان‌گر واقعیت‌هایی است که در صنعت طیور وجود دارد.

رنگی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به صادرات بیان کرد: بخش مرغ و تخم مرغ درگیر سیاست‌گذاری‌های کوتاه‌مدت بخش دولتی است. توان خوبی برای صادرات داریم اما اینکه دقیقا مشخص کنیم و بگوییم آیا تولیدات ما می‌تواند با تولیدات کشورهایی مانند برزیل و ترکیه رقابت شانه به شانه داشته باشد، سخت است؛ چون همیشه در بحث ارزی تثبیت قیمت ارز یا همان قیمت‌های دستوری را داشته‌ایم. بنابراین در سه تا چهار سال گذشته که دلار 4200 تومانی داشتیم صادرات سودآور بود اما آیا وقتی ارز آزاد شود با ارز آزاد هم می‌توانیم با کشورهای رقیب رقابت کنیم؟

وی در ادامه افزود: به دلیل اینکه دستمزد در کشور ما نسبت به دیگر کشورها ارزان است اگر سیاست‌گذاری‌های صادراتی اجرا شود می‌توان اشتغال خوبی در این بخش از صنعت ایجاد کرد. از نظر سخت‌افزاری که فضای تولید باشد ما حداقل سی درصد مازاد بر ظرفیت داریم و بسترش این است که بتوانیم با یک ارز با قیمت معقول مواد اولیه را از خارج بیاوریم و این مرغ را پرورش دهیم تا بتوانیم به کشورهای دیگر صادرات داشته باشیم.

رییس فدراسیون طیور ایران تصریح کرد: در صادرات بحث‌هایی نظیر تشریفات گمرکی و … را داریم که در این بخش‌ها ضعف وجود دارد. اداراتی که درگیر این مسئله هستند چالاکی لازم برای صادرات محصولات را ندارند؛ مخصوصاً محصولاتی که به سرعت فاسد می‌شوند و بارها به دلیل تأخیرهایی که به وجود آمده محصولات فاسد شد‌ه‌اند.

رنگی در پاسخ به این پرسش که چرا هر زمان که بازار ملتهب می‌شود، جلوی صادرات گرفته می‌شود؟ گفت: اینها نگاه‌های تنگ‌نظرانه دولت است و یا شاید نگاه‌هایی باشد که دولت ما در شرایط بحرانی مجبور می‌شود چنین تصمیمی بگیرد. ما در تحریم هستیم و مشکلاتمان خاص خودمان است و به یکباره شب یک تصمیمی می‌گیرند و صبح می‌بینیم سیستم بانکی کار نمی‌کند. در حال حاضر یکی از مشکلات ما سیستم بانکی است؛ چراکه این سیستم بانکی به روز نیست و صادرکننده‌ها ریسک بالایی را برای انتقال پول تحمل می‌کنند. همه اینها موجب می‌شود فضای لازم برای صادرات فراهم نشود و اگر هم افرادی انجام می‌دهند در معرض تهدیدهای مختلف باشند.

وی در پاسخ به این پرسش که دولت چگونه می‌تواند صادرات را تسهیل کند؟ بیان کرد: اقتصاد کشور ما یک اقتصاد صد درصد سیاسی است و مشکلات با فرمول‌های اقتصادی قابل حل نیست. در حال حاضر درگیر برجام هستیم و برجام به جای اینکه افق روشنی از توسعه اقتصادی به ما بدهد وسیله‌ای برای سرکوب قیمت بازار شده است. ما مدام به این امید هستیم که برجام تسهیلاتی ایجاد کند که واردکننده و صادرکننده بتوانند با هزینه پایین‌تری کالا را وارد یا هزینه‌های صادرات را کم کند اما در عمل اتفاقی نمی‌افتد.

وی در ادامه افزود: از سوی دیگر دولت کار خودش را می‌کند. تا یک هفته قبل برای اینکه ارز نیکویی را به خارج از کشور صادر کنیم نیم درصد کارمزد می‌دادیم اما بانک مرکزی آن را یک و نیم درصد کرده است. صادرکننده باید یکسری از مواد اولیه مانند لوازم بسته‌بندی و قطعات ماشین‌آلات را از خارج بیاورد؛ این یعنی هزینه‌ها بالا می‌رود و دولت توقع دارد تورم به وجود نیاید. بنابراین تا ثبات سیاسی حاکم نشود نمی‌توانیم به صورت برنامه‌ریزی شده کار کنیم. ممکن است برخی صادرکننده‌ها خوش‌شانس باشند و به جریان خوب سیاست‌زدگی برخورد کنند و برخی هم به جریان بد برخورد کنند و ضرر کنند. این مسئله باعث می‌شود که نتوانید برنامه‌ریزی کلان و سرمایه‌گذاری پررسیک داشته باشید مگر اینکه در لایه‌هایی کار را پیش ببرید که ریسکش کم باشد.

رنگی در انتهای صحبت‌های خود گفت: سیاست ما باید در راستای حمایت از اقتصاد باشد. متأسفانه اقتصاد ما وسیله‌ای برای سیاست‌مداران ما شده که با آن مانور بدهند که سبب شده اقتصاد و تولید و صادرات با مشکل روبه‌رو شود. همچنین بزرگ‌ترین مشکل ما تنبلی دولت و دستگاه دولتی است. حتی اگر تصمیم غلط را به موقع اجرا کند، زیان ما کمتر می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *