صنعت غذا و کشاورزی

مجتبی نائلی تبیین کرد: نقش مهم ماشین‌آلات ایرانی در صادرات

مجتبی نائلی، رییس انجمن ماشین‌سازان صنایع غذایی ایران

رییس انجمن ماشین‌سازان صنایع غذایی ایران بیان کرد: بسیاری از صادراتی که در بخش مواد غذایی انجام می‌شود با ماشین‌آلات ایرانی است و در زمینه لبنیات، کنسروها، روغن‌های خوراکی و خشکبار نقش این ماشین‌آلات بسیار مهم است.

مجتبی نائلی، رییس انجمن ماشین‌سازان صنایع غذایی ایران، در گفت‌وگو با گروه رسانه‌ای آتا (دبیرخانه اجلاس تجارت محصولات کشاورزی و غذا)، بیان کرد: وضعیت ماشین‌سازی صنایع غذایی به اینصورت است که همه واحدهای تحت پوشش انجمن، مشغول به کار اند و می‌توان گفت هشتاد درصد ظرفیتشان تکمیل است. بیست درصدی که کار نمی‌کنند نیز به دلیل نبود مواد اولیه است.

وی در ادامه افزود: در زمینه ماشین‌آلات، صادرات قابل‌‎توجهی به کشورهای همسایه مانند عراق، افغانستان، امارات و ترکیه داریم. البته صادرات به ترکیه تا دو سال قبل خوب بود اما از هنگامی که لیر ارزان شد، برای صادرات ماشین‌آلات تعرفه‌های سنگین وضع کرده‌اند که کار را مشکل کرده است. همچنین به کشورهایی مانند روسیه و آذربایجان هم صادرات خوبی انجام می‌شود اما صادرات به کشورهای اروپایی که در سال‌های گذشته انجام می‌شد به دلیل مشکلات ناشی از تحریم، متوقف شده است.

نائلی تصریح کرد: تمام ماشین‌آلات صنعتی در ایران ساخته نمی‌شود، بلکه ظرفیت‌های پایه و متوسط در ایران و ظرفیت‌های بالا در خارج از ایران ساخته می‌شود؛ چون ساختن برخی دستگاه‌ها در ایران صرفه اقتصادی ندارد.

رییس انجمن ماشین‌سازان صنایع غذایی ایران با اشاره به نقش ماشین‌آلات در تولید و صادرات گفت: در تولید محصولات صنایع غذایی با ماشین‌آلات، مواد اولیه، دانش فنی و پروسس و بسته‌بندی اهمیت دارد و همه اینها به نوبه خود مهم هستند؛ یعنی نمی‌توانید مواد اولیه خوبی نداشته باشید اما ماشین خوبی داشته باشید یا مواد اولیه شما خوب باشد اما ماشین خوب کار نکند یا همه اینها خوب باشد اما در امر صادرات مشکل داشته باشید و نتوانید خریدار را جذب کنید.

وی بیان کرد: بنابراین یک محصول صادراتی حاصل تمام تلاش‌هایی است که در هر ایستگاه برای هر کالا صورت می‌گیرد. بسیاری از صادراتی که در بخش مواد غذایی انجام می‌شود نیز با ماشین‌آلات ایرانی است و در زمینه لبنیات، کنسروها، روغن‌های خوراکی و خشکبار نقش این ماشین‌آلات بسیار مهم است.

نائلی در پاسخ به این پرسش که آیا بسته‌بندی محصولات مناسب است یا نه؟ گفت: بله، بسته‌بندی‌های ایران بسیار خوب هستند اما حرف و حدیث‌هایی مطرح می‌شود که بسته‌بندی‌های ایران خوب نیست. این در حالی است که اگر به یک فروشگاه خارجی بروید می‌بینید که بسته‌بندی‌ها شبیه بسته‌بندی‌های ایران است. در ایران از به‌روزترین بسته‌بندی‌ها استفاده می‌کنند. البته ممکن است که در لِیبِل، شرکت ایرانی طرح خوبی نداشته باشد که به لوازم بسته‌بندی بستگی دارد اما به طور کلی تمام بسته‌بندی‌های ایران مطابق با رویه روز اروپا است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *