تغذیه و سلامت

نهادهای دولتی؛ جدی‌ترین چالش پیش‌روی تولید محصولات غذایی سالم

مهندس-نامی-وفایی-رهبر،-مدیرعامل-کنلیتا

یک تولیدکننده محصولات غذایی سلامت‌محوری بیان کرد: نهادهای دولتی مهم‌ترین مشکل بر سر راه تولید این محصولات هستند؛ زیرا نیروی انسانی شاغل در این نهادها صرفاً دانش آکادمیک دارند و آگاهی آن‌ها از بازار بسیار ناچیز است. با این وجود به دلیل اینکه مدرک دانشگاهی مرتبط را اخذ کرده‌اند برای این صنعت تصمیم‌گیری می‌کنند که این تصمیم‌ها نیز معمولاًصحیح نیست.

مهندس نامی وفایی رهبر، مدیرعامل کنلیتا در گفت‌وگو با گروه رسانه‌ای آتا به ارائه توضیحاتی در خصوص فعالیت‌های خود و همچنین وضعیت تولید و صادرات این قبیل محصولات در ایران پرداخت و بیان کرد: هفت سال است که مجموعه‌ای را برای تولید محصولات سالم شکل داده‌ایم و دلیل این انتخاب نیز این بود که جامعه ایران به غذاهای گیاهی، بدون اسانس و مواد نگهدارنده و در یک کلام غذاهای سالم نیاز دارد و امروز این احساس نیاز قابل مشاهده است. بر همین اساس به تولید پروتئین بدون قند، بدون مواد نگهدارنده و بدون اسانس پرداختیم و این محصول کاملاً گیاهی است.

وی در ادامه تصریح کرد: در ابتدا به نظر می‌رسد که تولید این محصولات در ایران توجیه اقتصادی نداشته باشد. البته استفاده از این محصولات نیز در ایران هنوز رواج نیافته و عمومی نشده است اما نکته قابل توجه این است که تولیدکننده باید نگاه بلندمدت داشته باشد. امروزه همه مردم دنیا به سمت استفاده از محصولات غذایی سالم حرکت می‌کنند و البته در ایران هم شاهد چنین اقبالی هستیم؛ به نحوی که نسبت به حدود 10 سال قبل فرهنگ مردم در این زمینه رشد چشم‌گیری داشته است.

رهبر بیان کرد: بر همین اساس، درونمای اقتصادی برای تولید این محصولات در ایران دورنمای امیدوارکننده‌ای است. افزون بر این‌ها، تولیدکنندگان نیز باید توجه داشته باشند که یکی از مهم‌ترین نیازهای کشور در حال حاضر تولید محصولات سلامت‌محور است.

این تولیدکننده محصولات غذایی سلامت‌محور در پاسخ به این پرسش که در این صنعت چه مشکلات و چالش‌هایی پیش‌روی تولیدکننده قرار دارد؟ گفت: نهادهای دولتی مهم‌ترین مشکل محسوب می‌شوند؛ زیرا نیروی انسانی شاغل در این نهادها صرفاً دانش آکادمیک دارند و آگاهی آن‌ها از بازار بسیار ناچیز است. با این وجود به دلیل اینکه مدرک دانشگاهی مرتبط را اخذ کرده‌اند برای این صنعت تصمیم‌گیری می‌کنند که این تصمیم‌ها نیز معمولاًصحیح نیست. به بیان دیگر نه‌تنها این تصمیم‌گیری‌ها خوب نیست بلکه موجب عقب‌گرد هم خواهد شد.

وی در ادامه افزود: برای نمونه، در بسیاری از موارد، فرمول‌های پیشنهادی ما برای تولید یک محصول توسط افرادی که صرفاً مدرک دانشگاهی دارند رد می‌شود و این در حالی است که هیچ دلیل منطقی و علمی برای کار خود ارائه نمی‌کنند. بر همین اساس از تولیدکننده می‌خواهند تا تغییراتی در فرمول‌های خود ایجاد کند تا نشان دهند آن‌ها آگاهی‌های لازم را دارا هستند اما این‌چنین نیست و کار تولیدکننده را دشوارتر می‌کنند.

رهبر تصریح کرد: یکی دیگر از چالش‌هایی که با آن مواجه هستیم تهیه مواد اولیه است که در ایران وجود ندارد. از جمله این مواد پروتئین‌های وارداتی هستند و به دلیل وضعیت نابسامان قیمت دلار، مشکلات در این زمینه دوچندان است.

وی با تأکید بر اینکه ظرفیت‌های این صنعت برای صادرات ظرفیت‌های قابل‌توجهی است بیان کرد: در حال حاضر کشورهای حوزه دریای خزر، از محصولاتی که بر اساس مغزها تولید می‌شوند استقبال بسیار خوبی می‌کنند. ما هم صادرات را انجام می‌‌دهیم اما به طور کلی ظرفیت بسیار خوبی در این زمینه وجود دارد و می‌توان به دستاوردهای بهتری دست یافت.

رهبر در پایان صحبت‌های خود تصریح کرد: در پایان این گفت‌وگو به همه مردم اعم از ورزشکاران و … توصیه می‌کنم که حتماً نسبت به تغذیه سالم حساسیت داشته باشند؛ زیرا مهم‌ترین مسئله برای جامعه همین مسئله است. یکی دیگر از قشرهایی که باید در این زمینه اهتمام داشته باشند، والدین هستند و باید فرزندان خود را با محصولاتی رشد بدهند که کمترین ضرر را برای آن‌ها داشته باشد. این اهتمام سبب می‌شود جامعه نیز سالم‌تر باشد. از مسئولان دولتی نیز تقاضا می‌کنیم که اگر نمی‌توانند گرهی را باز کنند دست‌کم خودشان تبدیل به گره نشوند.

یادآوری می‌شود، نخستین نمایشگاه تخصصی «زندگی سالم» در بهمن سال جاری واقع در برج میلاد تهران برگزار می‌شود. محورهای مورد تأکید در این رویداد که گروه رسانه‌ای آتا برگزاری آن را بر عهده دارد، عبارت از: «محصولات غذایی سلامت‌محور»، «محصولات ارگانیک»، «رژیم غذایی سالم» و «تغذیه ورزشی» هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *