تغذیه و سلامت

آموزش در کنار تبلیغات؛ موثرترین راه برای معرفی الگوی غذایـی سالم

سید عباس حسینی، متخصص تغذیه

به گزارش روابط عمومی گروه رسانه‌ای آتا، نخستین نمایشگاه تخصصی «زندگی سالم» در بهمن سال جاری واقع در برج میلاد تهران برگزار می‌شود. محورهای مورد تأکید در این رویداد که گروه رسانه‌ای آتا برگزاری آن را بر عهده دارد، عبارت از: «محصولات غذایی سلامت‌محور»، «محصولات ارگانیک»، «رژیم غذایی سالم» و «تغذیه ورزشی» هستند.

به منظور بررسی بیشتر این موضوع با سید عباس حسینی، متخصص تغذیه، به گفت‌وگو پرداختیم. از جمله مهم‌ترین مباحثی که در این گفت‌وگو به آن‌ها پرداخته شد عبارت است از مهم‌ترین تهدیدها برای سلامت جامعه و تغذیه، مؤلفه‌های غذای سالم و اهمیت آموزش و آگاهی در راستای استفاده هرچه بیشتر ازغذاهای سالم هستند.

اساساً چه تغییری در سبد غذایی مردم و چه تهدیدهایی برای مردم ایجاد شده است؟

سبک زندگی سالم بر 6 پایه برقرار شده، ارتباط با خدا، هدف‌گذاری، غلبه بر افسردگی و ناراحتی، خواب مناسب، تحرک و ورزش مناسب و تغذیه سالم که همه اینها در کنار هم یک سبک زندگی سالم را در جامعه ایجاد می‌کند و در نتیجه یک جامعه پویا و فعال و سالم خواهیم داشت.

اما متاسفانه با افزایش قیمت مواد غذایی و گرانی‌های موجود در مواد غذایی به خصوص مغزیجات، مردم ناچار شده‌اند که میزان مصرف خود را کاهش دهند و حتی برخی از اقلام را از سر سفره‌های خود حذف کنند این در حالیست که تبلیغات مواد غذایی ناسالم افزایش پبدا کرده که ضد تغذیه سالم است؛ به عنوان مثال در بعضی از تبلیغات عنوان میشود که فلان کیک یا چیپس دارای ویتامین‌هایی است که در مغزیجات یافت می‌شود که کاملا اشتباه است.

مصرف مکمل های غذایی را تا چه حد لازم میدانید؟

بسیاری از افراد به دلیل تغذیه ناسالم بسیاری از مواد معدنی و ویتامین های مورد نیاز بدنشان را دریافت نمی‌کنند و باید از مکمل های غذایی، طبیعی و ارگانیک استفاده کنند؛ زمانی که بدن ماده‌ای را از دست می‌دهد، مکمل‌های غذایی، کمبود ایجاد شده نیروی بدن را جبران می‌کند.

تغذیه سالم همان رژیم غذایی است؟

متاسفانه در جامعه اینطور تلقی می‌شود که تغذیه سالم یعنی داشتن رژیم غذایی؛ در حالیکه تغذیه سالم یعنی انتخاب غذاهای سالم از بین سبد غذایی خودمان با رعایت قانون ۸۰ به ۲۰ ، اگر ما ۸۰ درصد انتخاب سالم داشته باشیم مطمئنا تغذیه سالمی هم خواهیم داشت.

اصولا به چه تغذیه‌ای تغذیه سالم گفته میشود؟

به تغذیه‌ای سالم گفته می‌شود که تمام مواد مورد نیاز بدن را تامین کند و از داخل هرم غذایی تمام مواد غذایی را که فرد در طول روز مصرف کند ر در طب سنتی به تغذیه‌ای سالم گفته میشود که با اخلاط و مزاج فرد سازگار باشد. پیشنهاد ما این است که در مصرف مواد غذایی، مزاج را در نظر بگیرید و اگه با مزاج شما سازگار نیست حتما مثل آن را در کنارش مصرف کنید

به نظرتان رژیم های غذایی ناسالم ، چه بیماری هایی در آینده بیشتر متوجه جامعه می‌کند؟

متاسفانه رژیم‌های غذای ناسالم باعث بروز بیماری‌های بسیار زیادی می‌شود مثل دیابت، انواع سرطان ها که نمونه خیلی ساده از آن سرطان خون یا سرطان روده هست.

به نظر من؛ مصرف مداوم مغزیجات که سرشار از انواع ویتامین ها و مواد معدنی هست، ما را از مصرف خیلی از قرص ها و مکمل ها و ویتامین ها دور می‌کند.

اصولا به چه محصولی محصول سلامت محور گفته میشود؟ وضعیت تولید این محصولات در ایران چطو ارزیابی می‌کنید؟

غذاهایی سلامت‌محور هست که کاملاً به نفع مصرف کننده تولید شوند نه به سود تولید کننده، متاسفانه تولید کننده ها به فکر سود خودشان هستند که باعث شده بسیاری از تولیدکنندگان ادعای تولید محصولات ارگانیک و سلامت محور را داشته باشند.

یک نکته مهم تغذیه ای بفرمایید

برای اصلاح الگوهای تغذیه ناسالم، باید آموزش بدهیم، آموزش را از دبستان‌ها و کودکستان ها آغاز کنیم مثلاً ما در مدرسه‌هایی که با آنها همکاری داریم، غذاهایی که کاکائو دارد مانند بیسکویت کاکائویی، خامه شکلاتی و… یا حتی فست فود، انواع سوسیس و کالباس را از سبد غذایی دانش آموزان حذف کردیم و به دانش آموزان این آموزش را می‌دهیم که این موارد غذاهای سالمی نیستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *