تغذیه و سلامت

عدم بازگشت به موقع سرمایه؛ مهم‌ترین چالش پیش‌روی تولید داروهای گیاهی

احسان-نصیرالاسلامی،-رییس-هیئت-مدیره-شرکت-ساج-پاد-دارو-و-استاد-داروسازی-دانشگاه

رییس هیئت مدیره شرکت ساج پاد دارو بیان کرد: بزرگ‌ترین چالش در زمینه تولید داروهای گیاهی و مکمل‌های رژیمی، عدم بازگشت به موقع سرمایه است. به بیان دیگر، گردش مالی شرکت‌های تولیدکننده به صورت مناسبی صورت نمی‌گیرد و اگر محصولی را به فروش برسانند چند ماه بعد می‌توانند پول آن را دریافت کنند و این روند به آن‌ها ضرر وارد می‌‌کند.

احسان نصیرالاسلامی، رییس هیئت مدیره شرکت ساج پاد دارو و استاد داروسازی دانشگاه، در گفت‌وگو با گروه رسانه‌ای آتا، در ابتدا به طرح بحث در زمینه فعالیت‌های این شرکت پرداخت و سپس به پرسش‌هایی درباره چالش‌های پیش روی تولید داروهای گیاهی و مکمل‌هایی غذایی پاسخ گفت.

وی در ابتدا بیان کرد: شرکت ساج پاد دارو، از سال 1396 فعالیت‌ خود را به طور جدی آغاز کرد و حیطه فعالیت این شرکت نیز تولید داروهای گیاهی و مکمل‌های غذایی و رژیمی است. ساج پاد دارو، تنها شرکتی است که تمام اعضای آن تحصیلات بالاتر از فوق لیسانس را دارا هستند. بر اساس نیازسنجی‌هایی که از بازار صورت گرفت به این حوزه ورود کردیم تا بتوانیم کاستی‌ها را برطرف کنیم. در نهایت کارهای تحقیقاتی به نتیجه رسید و اکنون توانسته‌ایم داروهای مدنظر خود را تولید کنیم و در حال حاضر حدود شانزده محصول توسط این شرکت به بازار عرضه می‌‌شود.

نصیرالاسلامی در پاسخ به این پرسش که مصرف‌کننده محصولات شما چه طیفی از جامعه هستند؟ گفت: در انتخاب بازار هدف می‌توان دو رویکرد داشت؛ نخست اینکه داروهایی تولید شود که مورد استفاده برخی از بیماران خاص قرار گیرد و رویکرد دوم این است که محصولات با هدف استفاده عموم مردم و ارتقای سلامت جامعه به بازار عرضه شوند. ما رویکرد دوم را انتخاب کردیم تا افرادی که در حالت عادی برخی مواد لازم را دریافت نمی‌کنند بتوانند از طریق این مکمل‌ها و داروها مشکل خود را مرتفع کنند.

وی با اشاره به خصوصیت مکمل‌های طبیعی بیان کرد: مهم‌ترین بحث در مورد داروها، جذب آن‌ها است. اگر دارویی جذب بالاتری داشته باشد می‌تواند مواد مغذی را به شکل بهتری در اختیار بدن قرار بدهد و عوارض کمتری را نیز در پی خواهد داشت. بر همین اساس، به میزانی که دارو طبیعی باشد به دلیل شباهتی که با ساختار بدن دارد می‌تواند جذب بیشتری هم داشته باشد.

نصیرالاسلامی به چالش‌های موجود در این صنعت اشاره کرد و گفت: بزرگ‌ترین چالش، عدم بازگشت به موقع سرمایه است. به بیان دیگر، گردش مالی ما به صورت مناسبی صورت نمی‌گیرد و اگر محصولی را به فروش برسانیم چند ماه بعد می‌توانیم پول آن را دریافت کنیم. از این رو، با توجه به شرایط اقتصادی و نوسان در قیمت ارز، تولیدکننده مجبور می‌شود به سمت استفاده از مواد ارزان‌تر برود. از طرفی اگر شرکت‌ها بخواهند به اصول خود پایبند باشند باید در بخش‌های مختلف سرمایه تزریق کنند که با توجه به عدم بازگشت به موقع سرمایه، این کار نیز موجب ضرر است.

وی در ادامه اظهار داشت: متأسفانه نظارت مناسبی بر قیمت‌های مواد اولیه وجود ندارد و از طرفی تولیدکننده فقط می‌تواند درصد محدودی بر قیمت تمام‌شده محصول بیفزاید. این در حالی است که گاهی اوقات مواد اولیه تا پنجاه درصد هم افزایش پیدا می‌کند و بر همین اساس افزایش محدود قیمت نمی‌تواند کمکی به تولیدکننده داشته باشد. از این رو، یکی از مهم‌ترین مسائلی که سبب می‌شود شرکت‌ها تولید خود را محدود کنند، عدم گردش مالی مناسب است.

نصیرالاسلامی در انتهای صحبت‌های خود بیان کرد: به دلیل اینکه شرایط اقتصادی مناسب نیست، ممکن است بسیاری از مردم نتوانند محصولاتی را استفاده کنند که تأمین‌کننده نیاز بدنشان باشد بر همین اساس به مردم توصیه می‌کنیم که بر حسب سنی که دارند مکمل‌های خاص خود را مصرف کنند تا از این طریق عملکرد بدنشان نیز به حالت عادی بازگردد.

یادآوری می‌شود، نخستین نمایشگاه تخصصی «زندگی سالم» در بهمن سال جاری واقع در برج میلاد تهران برگزار می‌شود. محورهای مورد تأکید در این رویداد که گروه رسانه‌ای آتا برگزاری آن را بر عهده دارد، عبارت از: «محصولات غذایی سلامت‌محور»، «محصولات ارگانیک»، «رژیم غذایی سالم» و «تغذیه ورزشی» هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *