تغذیه و سلامت

ریسک‌هایی که تولیدکننده محصول ارگانیک به جان می‌خرد

محمد-خرسندی،-مدیر-شرکت-پادمیرازیت،-تولیدکننده-روغن-زیتون-فرابکر-ارگانیک-و-عضو-انجمن-ارگانیک-ایران-

عضو انجمن ارگانیک ایران با اشاره به چالش‌های پیش روی تولید این محصولات بیان کرد: یکی از مهم‌ترین چالش‌ها هزینه‌بر بودن تولید این محصولات است؛ زیرا تولیدکننده این امکان را ندارد که از کودها و سموم شیمیایی برای محصول استفاده کند و بر همین اساس در صورتی که به محصول آفتی برسد برداشت محصول هم کاهش می‌یابد. از این رو، میزان برداشت محصول در هر سال متفاوت از سال دیگر است و ممکن است برداشت در یک سال نسبت به سال گذشته هشتاد درصد کاهش یابد. پس یکی از مهم‌ترین چالش‌ها پرریسک‌ بودن تولید این محصولات است.

محمد خرسندی، مدیر شرکت پادمیرازیت، تولیدکننده روغن زیتون فرابکر ارگانیک و عضو انجمن ارگانیک ایران در گفت‌وگو با گروه رسانه‌ای آتا به ارائه توضیحاتی در زمینه مؤلفه‌های روغن زیتون ارگانیک و مسائلی از این دست پرداخت و بیان کرد: روغن زیتون ارگانیک روغنی است که در مراحل کاشت، داشت، برداشت و فراوری آن، از هیج‌گونه سم و کود شیمیایی استفاده نمی‌شود و فقط از کودها و نهاده‌های دارای مجوز ارگانیک بهره‌برداری می‌شود که این نهاده‌ها دارای مجوزهای داخلی و خارجی هستند. افزون بر این، در فراوری محصول نیز هیچ‌گونه افزودنی شیمیایی یا مواد نگهدارنده مورد استفاده قرار نمی‌گیرد و همه این موارد توسط شرکت‌های بازرسی انجمن ارگانیک ایران کنترل می‌شود.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا محصول ارگانیک را می‌توان با طعم و مزه خاصی شناخت یا نه؟ گفت: اینگونه نیست که بتوان از لحاظ طعم و مزه محصول ارگانیک را تشخیص داد. البته برخی از کسانی که سال‌ها است از روغن زیتون استفاده می‌کنند می‌توانند این تشخیص را بدهند اما برای عموم مردم تنها راه، آزمایش محصول است.

خرسندی با اشاره به چالش‌های پیش‌روی تولید روغن زیتون ارگانیک و دیگر محصولات سلامت‌محور تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین چالش‌ها هزینه‌بر بودن تولید این محصولات است؛ زیرا تولیدکننده این امکان را ندارد که از کودها و سموم شیمیایی برای محصول استفاده کند و بر همین اساس در صورتی که به محصول آفتی برسد برداشت محصول هم کاهش می‌یابد. از این رو، میزان برداشت محصول در هر سال متفاوت از سال دیگر است و ممکن است برداشت در یک سال نسبت به سال گذشته هشتاد درصد کاهش یابد. پس یکی از مهم‌ترین چالش‌ها پرریسک‌ بودن تولید این محصولات است.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه نهادهای دولتی از تولید محصولات ارگانیک حمایت چندانی نمی‌کنند گفت: متأسفانه در این زمینه مشوق خاصی وجود ندارد. البته گاهی اوقات انجمن ارگانیک ایران به حمایت‌های معنوی می‌پردازد تا محصولات را معرفی کند اما در کل تسهیلات و … در اختیار تولیدکننده قرار نمی‌گیرد.

مدیر شرکت پادمیرازیت بیان کرد: یکی از حمایت‌هایی که می‌توان در این زمینه انجام داد، اخذ نکردن ورودی برای فروش محصولات ارگانیک در فروشگاه‌های زنجیره‌ای است. همه فروشگاه‌های بزرگ از محصولاتی که قرار است به فروش برسانند ورودی دریافت می‌کنند اما در اروپا برای فروش محصولات ارگانیک ورودی دریافت نمی‌شود که به نوعی تولیدکننده را تشویق می‌کند. افزون بر این، در کشورهای اروپایی کودهای طبیعی را به صورت رایگان در اختیار تولیدکنندگان ارگانیک قرار می‌دهند و در ایران هم می‌توان از این الگو بهره‌برداری کرد.

خرسندی تصریح کرد: یکی از دلایلی که اهمیت حمایت‌های دولتی را بازتاب می‌دهد این است که در شرایط اقتصادی فعلی، کسانی که از ابتدا محصول ارگانیک تولید نکرده‌اند نمی‌توانند در ادامه رویه کاری خود دست به چنین ریسکی بزنند. بر همین اساس مشوق‌هایی لازم است تا تولید‌کنندگان محصول غیرارگانیک به سمت تولید محصول ارگانیک روی آورند.

وی در پاسخ به این پرسش که استفاده از محصولات ارگانیک تا چه حدی افزایش یافته است؟ گفت: میزان استفاده از این محصولات افزایش یافته اما مهم‌ترین مسئله این است که بسیاری از مردم همچنان در زمینه ارگانیک بی‌اطلاع هستند و اطلاع‌رسانی در این زمینه بسیار ضعیف است. افزون بر این، مراکز برای عرضه محصولات ارگانیک نیز اندک است و در صورتی که این مراکز افزایش یابند، استقبال هم بیشتر خواهد شد.

یادآوری می‌شود، نخستین نمایشگاه تخصصی «زندگی سالم» در بهمن سال جاری واقع در برج میلاد تهران برگزار می‌شود. محورهای مورد تأکید در این رویداد که گروه رسانه‌ای آتا برگزاری آن را بر عهده دارد، عبارت از: «محصولات غذایی سلامت‌محور»، «محصولات ارگانیک»، «رژیم غذایی سالم» و «تغذیه ورزشی» هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *