تغذیه و سلامت

راه تشخیص محصول ارگانیک چیست؟

رضا-بیدی،-مدیرعامل-کشت-وصنعت-بیونشان

تولیدکننده محصولات ارگانیک بیان کرد: بهترین راه تشخیص محصولات ارگانیک، گواهی‌های ارگانیک است که توسط شرکت‌های بازرسی به تولیدکننده داده می‌شود. این شرکت‌ها تمام مراحل تولید محصول را زیر نظر دارند و در نهایت اگر محصول با استانداردهای لازم تولید شود برای آن گواهی ارگانیک صادر می‌کنند و بر همین اساس، روی محصول یک کد ارگانیک درج می‌شود و مصرف‌کننده می‌تواند با این کد به ارگانیک بودن محصول پی ببرد.

رضا بیدی، مدیرعامل کشت و صنعت بیونشان، در گفت‌وگو با گروه رسانه‌ای آتا، به طرح بحث در زمینه فعالیت‌های این شرکت و همچنین وضعیت تولید محصولات ارگانیک در ایران و چالش‌هایی که در این زمینه وجود دارد پرداخت و بیان کرد: این شرکت در سال 1391 و با هدف ارتقای سطح سلامت جامعه آغاز به کار کرد. پس از تلاش‌هایی که در این راستا انجام شد توانستیم به نخستین مزرعه تولید سبزی و صیفی‌جات ارگانیک تبدیل شویم و گواهی‌های ارگانیک را نیز اخذ کردیم.

وی در ادامه افزود: به دلیل اینکه در زمینه توزیع محصولات ارگانیک محدودیت‌هایی وجود داشت، تصمیم گرفتیم تا فروشگاه‌های مختلفی را در تهران راه‌‎اندازی کنیم و بر همین اساس برخی نیازها در این زمینه برطرف شد. سپس در منطقه فیروزکوه گلخانه‌هایی را احداث کردیم و با تولید شوری‌جات، مرباها و برخی دیگر از محصولات، تولید محصولات ارگانیک را افزایش دادیم. اخیراً هم در یکی از مناطق شیراز به بسته‌بندی گیاهان دارویی و خشکبار مشغول هستیم.

بیدی در پاسخ به این پرسش که فرهنگ استفاده از محصولات ارگانیک را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ گفت: فرهنگ مردم در این زمینه افزایش یافته است. یکی از عوامل مهم در ارتقای آگاهی مردم تلاش‌های انجمن ارگانیک ایران است که به برگزاری نمایشگاه‌های مختلف و … در این زمینه می‌پردازد. افزون بر این، دیگر فروشگاه‌هایی که محصولات ارگانیک ارائه می‌کنند نیز در این زمینه نقش مؤثری داشته‌اند.

این تولیدکننده محصولات ارگانیک با اشاره به چالش‌های پیش روی تولید این محصولات بیان کرد: یکی از چالش‌ها عدم حمایت‌های دولتی است. برای نمونه، تلاش‌های زیادی را انجام دادیم تا بتوانیم محصولات کشاورزی ارگانیک را بیمه کنیم اما در این زمینه موفق نبودیم. این در حالی است که در تمام دنیا محصولات ارگانیک بیمه می‌شوند. افزون بر این، در زمینه تهیه بذر و آفت‌کش‌های گیاهی نیز مشکلاتی وجود دارد و همین امر سبب شده تا قیمت تمام‌شده محصولات افزایش یابد.

وی در پاسخ به این پرسش که چگونه می‌‎توان محصولات ارگانیک را از غیر ارگانیک تشخیص داد؟ گفت: بهترین راه تشخیص عبارت از گواهی‌های ارگانیک است که توسط شرکت‌های بازرسی به تولیدکننده داده می‌شود. این شرکت‌ها تمام مراحل تولید محصول را زیر نظر دارند و در نهایت اگر محصول با استانداردهای لازم تولید شود برای آن گواهی ارگانیک صادر می‌کنند. روی محصول نیز یک کد ارگانیک درج می‌شود و مصرف‌کننده می‌تواند با این کد به ارگانیک بودن محصول پی ببرد.

بیدی در انتهای صحبت‌های خود به طیف مصرف‌کنندگان محصولات ارگانیک در ایران اشاره و تصریح کرد: مصرف‌کننده این محصولات معمولاً اقشار خاصی از جامعه هستند. برای نمونه افرادی که تحصیلات و درآمد بالاتر و از طرفی فرزند کمتر دارند بیش از دیگران به مصرف این محصولات اقبال نشان می‌دهند.

یادآوری می‌شود، نخستین نمایشگاه تخصصی «زندگی سالم» در بهمن سال جاری واقع در برج میلاد تهران برگزار می‌شود. محورهای مورد تأکید در این رویداد که گروه رسانه‌ای آتا برگزاری آن را بر عهده دارد، عبارت از: «محصولات غذایی سلامت‌محور»، «محصولات ارگانیک»، «رژیم غذایی سالم» و «تغذیه ورزشی» هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *