صنعت ورزش و تناسب اندام

نگهداری تجهیزات و تأمین منابع انسانی؛ عمده‌ترین مشکلات باشگاه‌های ورزشی

حسام-مشیرزاده،-کارشناس-ارشد-مدیریت-ورزشی-و-مدیر-بخش-آقایان-باشگاه-ورزشی-«پاد»

یک مدیر باشگاه ورزشی معتقد است: از جمله مشکلاتی که باشگا‌ه‌های ورزشی با آن مواجه هستند، تأمین و نگهداری تجهیزات ورزشی است؛ زیرا در صورتی که یک وسیله ورزشی با مشکل مواجه شود، به دلیل خارجی بودن محصول یافتن لوازم یدکی برای آن دشوار است و از طرفی تأمین منابع انسانی و استخدام مربی با حقوق و مزایای مناسب نیز یکی دیگر از چالش‌ها محسوب می‌شود.

حسام مشیرزاده، کارشناس ارشد مدیریت ورزشی و مدیر بخش آقایان باشگاه ورزشی «پاد»، در گفت‌وگو با گروه رسانه‌ای آتا و در پاسخ به این پرسش که کیفیت اماکن ورزشی و به طور خاص باشگاه‌های ورزشی در ایران را چطور ارزیابی می‌کنید؟ بیان کرد: در این سال‌ها پیشرفت‌های خوبی در این زمینه حاصل شده است اما هم‌چنان تا رسیدن به نقطه ایده‌آل و مطلوب فاصله داریم. یعنی با وجود اینکه باشگاه‌های ورزشی مختلفی تأسیس شده اند و تجهیزات ورزشی مدرنی در دسترس قرار گرفته، باز هم مردم کشور ما به میزان‌ لازم برای ورزش وقت نمی‌گذارند و ما با استانداردهای جهانی فاصله داریم.

فقط 8 درصد از مردم ایران ورزش می‌کنند

وی در ادامه افزود: امروزه 60 درصد از مردم آمریکا اهل ورزش کردن هستند و این در حالی است که فقط 8 درصد از مردم ایران ورزش می‌کنند. البته عدم اقبال به ورزش در ایران می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد که از جمله آن‌ها شرایط اقتصادی و شرایط فرهنگی است. اما در صورتی که مردم به ورزش علاقه بیشتری نشان بدهند، باشگاه‌های ورزشی هم توسعه پیدا می‌کنند. در حال حاضر یک باشگاه ورزشی در ایران ممکن است در نهایت دو یا سه شعبه دیگر داشته باشد، اما در آمریکا یک باشگاه ورزشی حدود چهارده یا پانزده شعبه دارد.

مشیرزاده در پاسخ به این پرسش که باشگاه‌های ورزشی چه مشکلاتی دارند؟ گفت: برخی از مشکلات سخت‌افزاری هستند. برای نمونه در ایران باشگاه‌ها در مکان‌های مناسبی که مختص باشگاه باشند تأسیس نمی‌شوند. برای نمونه بسیاری از افراد طبقات زیرین منازل مسکونی و مکان‌هایی از این دست را تبدیل به باشگاه می‌کنند اما این صحیح نیست و باشگاه باید در مکانی مختص به خود تأسیس شود.

یکی از مشکلات مربیان ورزشی، نداشتن بیمه ای است که هنگام بیکاری و بازنشستگی از مزایای آن برخوردار شوند. بیشترین مربیان توان مالی پرداخت هزینه های بیمه خویش فرما را ندارند و جایی هم نیست که به عنوان کارفرما بیمه مربیان را پرداخت کند.

وی تصریح کرد: افزون بر این، مشکل دیگر در زمینه نگهداری تجهیزات ورزشی است؛ زیرا تجهیزاتی که ما از آن‌ها استفاده می‌کنیم متعلق به شرکت‌های آمریکایی و ایتالیایی است و در صورتی که با مشکلی مواجه شوند، تأمین لوازم یدکی برای آن‌ها بسیار دشوار است؛ چراکه شرکت‌های خدمات‌رسان در این زمینه به دلایل مختلف تعطیل شده اند.

تأمین حقوق و مزایای مربیان باشگاه های ورزشی با مشکل مواجه شده است

این کارشناس ارشد مدیریت ورزشی در ادامه افزود: یکی دیگر از مشکلات هم مربوط به تأمین منابع انسانی است. البته در ایران مربیان بسیار خوبی داریم اما باشگاه‌ها در تأمین حقوق و مزایای این مربیان با مشکل مواجه هستند. متأسفانه هیچ حمایتی از باشگا‌ه‌ها در رفع این مشکل صورت نمی‌گیرد و هنگامی که مربی شرایط مالی نامساعدی را مشاهده کند، طبیعی است که این مسئله روی کارش هم تأثیرگذار خواهد بود.

مشیرزاده در انتهای صحبت‌های خود و در پاسخ به این پرسش که میزان پیشرفت تجهیزات ورزشی در ایران چگونه ارزیابی می‌کنید؟ گفت: نسبت به سال‌های گذشته در این زمینه پیشرفت‌های بسیار خوبی صورت گرفته است. البته برخی از شرکت‌های ایرانی هم سعی می‌کنند تا نمونه خارجی محصول را تولید کنند که در این زمینه هم موفق بوده اند اما هم‌چنان راه‌های نرفته بسیاری وجود دارد و موفقیت در تولید تجهیزات ورزشی ایرانی منوط به این است که از تولید داخل حمایت شود. در ایران تعداد استعدادهای برتر کم نیستند و اگر این افراد حمایت شوند حتماً می‌توانند طرح‌هایی را ارائه کنند که چه‌بسا در نهایت از محصولات خارجی هم بهتر باشند.

یادآوری می‌شود، دومین کنگره و نمایشگاه بدنسازی و تناسب اندام تهران، 21 و 22 تیر 1402، در چهار بخش نشست‌های تخصصی، سمینارهای آموزشی، کارگاه‌های انتقال تجربه و نمایشگاه تخصصی، توسط گروه رسانه‌ای آتا در مرکز همایش‌های صداوسیما برگزار می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *