تغذیه و سلامت

تعریف جایگاه قانونی برای محصولات ارگانیک

زوبین-امیری،-مدیر-عامل-مجموعه-کشت-و-صنعت-ارگانیک-زوبین-

مدیر عامل مجموعه کشت و صنعت ارگانیک زوبین گفت: این مجموعه اولین و تنها چای ارگانیک ایران است که بیش از ۱۵ سال است که گواهی استاندارد را از مجموعه های دارای صلاحیت اروپایی، آمریکایی و ایرانی دریافت می کند.

زوبین امیری در گفت و گو با گروه رسانه ای”آتا” ضمن اشاره به این مطلب، افزود: پنج نسل در این شرکت فعالیت کرده اند که نسل اول از سال ۱۲۸۷ در تجارت چای از هندوستان به ایران فعالیت داشتند. نسل دوم در سال ۱۳۳۰ مجموعه “نوین چای” لاهیجان را تاسیس کردند و نسل سوم و چهارم در تولید چای در منطقه لاهیجان و املش مشغول تولید چای ایرانی بودند و نسل پنجم که هم اکنون در حال فعالیت است، اولین چای ارگانیک ایرانی را در قالب کشت و صنعت تولید کرد و در حال حاضر با تنوع زیادی از محصولات ارگانیک در دو منطقه املش گیلان و دماوند تهران انواع محصولات ارگانیک دارای گواهی مرکبات، گردو، بهار نارنج، تمشک، به لیمو، سیب، گلابی، گیلاس و  … را تولید و عرضه کند و به طور کلی یک چرخه کامل را در بخش های کشاورزی، تولید و فراوری، بسته بندی، توزیع مویرگی و صادرات را تشکیل داده است.

عدم استفاده از اسانس ها و آفت کش های شیمیایی در تولید محصولات ارگانیک

وی ادامه داد: واقعیت این است که کشورها باید به دنبال محصولات سلامت محور باشند و نباید اسانس های طعم دهنده و رنگ دهنده و ….  وارد چرخه مصرف مردم شود و مردم باید دنبال محصولات دارای تاییدیه بروند.
وی با بیان اینکه کشاورزی ارگانیک علاوه بر خاک و هوا ، اکوسیستم را هم حفظ می کند، ادامه داد : هر محصولی که در پروسه تولید آن از اسانس ها و آفت کش های شیمیایی استفاده شود، ارگانیک نیست و سموم را وارد بدن می کند.
مدیر عامل مجموعه کشت و صنعت ارگانیک زوبین گفت: با وجود اینکه انجمن ارگانیک از سال ۸۵ با مسوولان وزارت بهداشت، جهاد و کشاورزی و صنعت و معدن جلساتی برای پیاده کردن سیاست های حامی محصولات ارگانیک برگزار کرده اما متاسفانه تاکنون انتظارات برآورده نشده است.

نقش سیاستگذاران در تولید و مصرف محصولات ارگانیک

وی افزود: معتقدم باید ساختار سیاست های تولید محصولات غذایی ما به گونه ای تتنظیم شده باشد که کشاورز و سرمایه گذار به این سمت سوق داده شوند. تاکنون کسانی وارد این عرصه شده اند که احساس مسوولیت کرده اند چرا که به دلیل فقدان فرهنگ سازی از این محصولات استقبال لازم نشده است؛. بنابراین اعتقاد دارم پرداخت وام های با بهره پایین یا بلاعوض، ایجاد شبکه توزیع محصولات ارگانیک، فرهنگ سازی در رسانه ها و همچنین پیشقدم شدن نهادهای دولتی برای خرید این محصولات و تعریف جایگاه قانونی برای محصولات ارگانیک که علاوه بر حمایت از کشاورز و سرمایه گذار، مانع سو استفاده برخی افراد از عنوان ارگانیک شود، از مهم ترین اقدامات ضروری در این حیطه است.

یادآوری می‌شود، دومین نمایشگاه زندگی سالم، ۸ الی ۱۰ شهریور ۱۴۰۲، در راستای معرفی محصولات غذایی سلامت محور، ارگانیک، وگان و رژیمی توسط گروه رسانه‌ای آتا و با مشارکت انجمن ارگانیک ایران در مرکز نمایشگاهی برج میلاد تهران برگزار می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *