تغذیه و سلامت

برندینگ؛ حلقه مفقوده در بازار محصولات ارگانیک

احمد-بختیاری-مدیر-مجموعه-ارگانیک-بار

مدیر مجموعه «ارگانیک بار» گفت: از سال 1385 فعالیت مان را در حوزه توزیع محصولات ارگانیک آغاز کردیم و هر چند در دوره ای تعداد فروشگاه های محصولات ارگانیک ما به 6 فروشگاه رسید اما هم اکنون فروشگاه ها به میرداماد، شهرک  اکباتان و شهرک امید محدود شده است.

احمد بختیاری در گفت و گو با گروه رسانه ای «آتا» ضمن اشاره به این مطلب، افزود: دلیل ورود ما به این حوزه شیوع بیماری ها بود. به طور نمونه در مرحله شیمی درمانی نباید مواد افراد از مواد شیمیایی  در خوراکی ها استفاده کنند. خوشبختانه در 10 سال گذشته اقبال جامعه به این محصولات را شاهد بوده ایم اما با توجه به اینکه درآمد فروش محصولات ارگانیک نسبت به سایر فروشگاه ها کمتر است، چندان افراد مایل به سرمایه گذاری در این بخش نیستند.

لزوم دریافت استانداردها توسط تولیدکنندگان

عضو هیئت مدیره انجمن ارگانیک ایران ادامه داد: در دنیا استانداردهای مختلفی وجود دارد و برخی مجموعه ها استاندارد ISO 11000 را از سازمان ملی استاندارد دریافت می کنند و برخی دیگر با وجود تولید محصولات ارگانیک این پروسه را طی نمی کنند. البته در برخی مجموعه های کارگاهی که نیاز به فراوری دارند، نباید بدون گواهی ارگانیک اجازه فعالیت داده شود.

جایگاه ضعیف بسته بندی در بازار محصولات ارگانیک

وی با اشاره به اینکه فعالیت در این حوزه ها باید تداوم داشته باشد و  شرکت ها برای تمدید گواهی ها باید اقدام کنند، اظهار داشت: نکته مهم موضوع بسته بندی است که به طور کلی ایران رتبه خوبی در این بخش ندارد و توجه به این نکته می تواند باعث تمایز تولید کننده شود. نکته دیگر اینکه تولید کنندگان باید در خصوص اطلاع رسانی و آگاهی بخشی تلاش کنند و این کار با نوشتن توضیح کوتاه روی محصولات هم امکان پذیر است.

چالش های تولیدکنندگان محصولات ارگانیک

بختیاری با اشاره به چالش های تولیدکنندگان محصولات ارگانیک گفت: تولید کنندگان محصولات تازه خوری که از کود شیمیایی استفاده نمی کنند، احتمال ماندگاری آنها کاهش می یابد و حتی ممکن است کل محصول از بین برود. این تولید کنندگان به خاطر تلاشی که برای سلامت جامعه می کنند چنانچه از طرف فروشگاه ها و مردم حمایت شوند، قطعا در عملکرد آنها موثر است. از سوی دیگر در مورد محصولات ارگانیک غیر تازه خوری که 6 ماه تا یک سال عمر دارند، مساله قیمت گذاری را شاهدیم؛ در واقع در حالی که استفاده نکردن از سم و کود میزان و حجم محصول را کاهش می دهد و عموم جامعه باید مطلع باشند که اگر قیمت ها بالاتر از سایر محصولات غیر ارگانیک است، به خاطر تولید کمتر است. از طرفی نگهداری محصولات ارگانیک سخت تر است در حالی که تولید کنندگان محصولات غیر ارگانیک با استفاده از برخی گازها می توانند محصولات را تازه نگهداری کنند.

یادآوری می‌شود، دومین نمایشگاه زندگی سالم، ۸ الی ۱۰ شهریور ۱۴۰۲، در راستای معرفی محصولات غذایی سلامت محور، ارگانیک، وگان و رژیمی توسط گروه رسانه‌ای آتا و با مشارکت انجمن ارگانیک ایران در مرکز نمایشگاهی برج میلاد تهران برگزار می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *