صنعت ورزش و تناسب اندام

کاهش هزینه های درمان دولت با سرمایه گذاری در ورزش

علی اصغر اسماعیل پور مدیر عامل شرکت «تن زیب»

مدیر عامل شرکت «تن زیب» می گوید: از سال 1371 کار تولید را با یک محصول در زیر زمینی به مساحت 40 متر آغاز کردیم و به مرور فعالیت ها و دامنه محصولات افزایش پیدا کرد؛ به گونه ای که امروز در دو کارگاه با مجموع مساحت مسقف 7000 متر مربع، لوازم ورزشی و کفش ورزشی تولید می کنیم.

علی اصغر اسماعیل پور در گفت و گو با گروه رسانه ای «آتا» ضمن اشاره به این مطلب، افزود: بخشی از مشکلات مربوط به تولید است و مختص هیچ صنفی نیست که شرایط اقتصادی و فقدان ثبات در بهای مواد اولیه از مهم ترین این موارد به شمار می روند؛ همچنین موضوع مالیات بر ارزش افزوده نیزمشکلات بسیاری برای تولید کننده های دارای مجوز ایجاد کرده در حالی که بخش تولید زیر زمینی که گفته می شود بیش از 50 درصد تولید را به خود اختصاص داده، هیچ کدام از انواع مالیات ها را نمی پردازند.

وی ادامه داد: بر اساس برخی معیارهای نادرست، شرکت های کوچک از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف شده اند. به طورمثال میزان مصرف برق هر شرکتی کمتر از 50 آمپر باشد، جزء گروه شرکت های کوچک قرار می گیرد و از پرداخت این مالیات معاف می شود در حالی که در بسیاری از موارد شاهدیم که شرکت های با مصرف بیش از 200 آمپر با رعایت ظاهر امر( کنتور 50 آمپری)  به انحاء مختلف قانون را دور می زنند. متاسفانه در طبقه بندی مشاغل برای پرداخت یا معافیت از این مالیات هم شاهد اشتباهات بزرگ توسط مسئولان هستیم؛ به طور نمونه بنده که محصولی را برای تقویت مچ دست تولید می کنم، باید این مالیات را بپردازم اما شخصی که مچ بند تولید می کند، از پرداخت این مالیات معاف است.

مدیر عامل تن زیب با اشاره به اینکه نمی توانیم مالیات بر ارزش افزوده را با توجه به شرایط بازار از خریدار دریافت کنیم، عنوان می کند: از آنجایی که شرکت های زیر زمینی هیچ گونه مالیاتی نمی پردازند، به طور طبیعی چنین مالیاتی هم از خریدار نهایی دریافت نمی کنند و طبیعی است که چنانچه ما به عنوان یک شرکت قانونی بخواهیم این مالیات را دریافت کنیم، مشتری سراغ محصول شرکت های زیر پله ای می رود.

وی به دیگر مشکلات مالیاتی تولید اشاره کرد و گفت: بر اساس ماده 169 مکرر قانون مالیات های مستقیم، هر خرید و فروشی توسط تولید کننده انجام شود، باید در سامانه معاملات فصلی ثبت شود و به طور طبیعی برای این کار باید شماره ملی مشتری را از او دریافت کنیم در حالی که نه خریدار و نه فروشنده حاضر به ارائه این اطلاعات نیستند و به همین خاطر یک درصد بابت خرید و سه درصد بابت فروش باید جریمه پرداخت کند که با احتساب 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده به حدود 13 درصد می رسد.

مدیر عامل تن زیب با بیان اینکه تولید موفق بر مبنای کمک شکل نمی گیرد، عنوان کرد: دولت باید از تولید کننده ای حمایت کند که قادر است ارزش افزوده در عرصه صادرات ایجاد کند در حالی که اغلب تولید کننده های کشور مونتاژ می کنند.

اسماعیل نژاد با بیان اینکه مسئولان استراتژی برای بحش ورزش های همگانی ندارند، تصریح کرد: بر اساس استانداردهای جهانی هر آدم بالغ باید در طول هفته حدود 150 دقیقه فعالیت بدنی منظم داشته باشد اما در کشور ما کمتر از 6 تا 10 درصد از این استاندارد تبعیت می کنند در حالی که این رقم در کشورهای توسعه یافته به 60 درصد هم می رسد؛ نتیجه اینکه امروز چاقی مشکلات قلبی، کلیوی و … ایجاد کرده که نیازمند صرف هزنه های بالا در بخش درمان توسط فرد و دولت است. این در حالی است که سرمایه گذاری دولت در بخش ورزش می تواند بیماری های بسیاری را کنترل کند.

وی افزود: مساله ورزش نیاز به آموزش فرهنگی هم دارد؛ بدین منظور دولت می تواند در کوتاه مدت بن یا مبلغی در راستای سلامت و ورزش به کارمندان اهدا کند تا از این طریق باعث نهادینه شدن ورزش  شود. همچنین صدا و سیما می تواند از تولید کنندگان تجهیزات ورزشی برای حضور در برنامه ها برای آشنایی مردم و فرهنگ سازی دعوت کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *